Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generelt - Teknisk Analyse

Ser det er en del på forumet som kan litt teknisk analyse og tenkte å opprette en tråd som omhandler dette temaet på et generelt grunnlag. Her kan vi stille spørsmål om TA og lære av hverandre :slight_smile:

Jeg har holdt på med teknisk analyse i noen år, og er selvlært. Leste meg opp en del om dette i begynnelsen og abonnerte på Investtech sine analyser for mange år siden. Håper å kunne få en bedre forståelse av TA for å kunne ta bedre innvesteringsbeslutninger :slight_smile:

15 Likes

Kicker av tråden med et spørsmål:

Nano dannet dødskryss 10.12 i MACD. Likevel er ikke dette krysset synlig i hovedchartet enda. Hvorfor?

Hvilke gratis verktøy utenom netfonds er ok å bruke?

Takk Holmes! Verdiene er det som Netfonds gir som standard. Hvilke verdier er OK å bruke på SMA?

Det kommer litt an på men 50 og 100 er viktige. Vi så jo hvor viktig 50 var i NANO.

Jeg legger stor vekt på sma 25/50/200 i mine tekniske funderinger ihvertfall. Gir en god baseline.

2 Likes
    Han bruker Infront http://infrontfinance.com/ 

Hos Nordnet kan teste 2 uker gratis, etter det 799,- i mnd.

Sikkert noe lignende for andre.Bla litt ned https://www.nordnet.no/tjenester/analyse-og-verktoy/handelstjenester.html

Pareto lanserte faktisk en light versjon av Infront i går. Infront Web Trader7.
Jeg har ikke testet selv enda, men til 100kr mnd (eller 10 handler) ser det ut som en god deal.

Tar med dette tipset. Hvis noen tester det ut før meg si fra. Jeg får ikke gjort det før neste år ser det ut til.

Det er sikkert først og fremst smak og behag, men her er to som burde dekke de aller fleste behov:

TradingView
TrendTech

Leverandør av kursdata til tradingview.com har ofte manglende data for mindre norske aksjer, så jeg bruker investing.com i tillegg: Eks: Funcom

Jeg slenger også med en pdf: https://trendtech.no/Analyseskolen.pdf
Det er en innføring i teknisk analyse som jeg synes er fin å bruke som oppslagsverk.

7 Likes

Sitter nå og leser denne innføringen i TA som @amateurleague la ut i dag, vil anbefale alle som vil forstå TA bedre å lese denne, veldig bra!

Takk til @amateurleague som deler denne med oss!

Og en honnør til @Nocturne som startet dette topicet!

7 Likes

Noen som kan kommentere dette? Hva som eventuelt er rett å ha med, og hvordan jeg kan tolke det totale bildet? :slight_smile:

Dette er laget på OsloBørs.

Siste punkt er:
Kurs - 8,39
SMA50 - 7,93
SMA200 - 7,13
RSI14 - 45,36

Vil du ikke si hvilken aksje det er snakk om? Hvor mange dager / uker viser det blå skraverte området?

Utfra det du har sakset tolker jeg følgende:

RSI er fallende men enda ikke oversolgt. Kan tyde på at kursen skal lenger ned, eller fortsette sidelengs.

De glidende snittene er positive, enda. 50 dagers har enda ikke krysset 200 dagers, noe som kan tyde på at kursen IKKE skal lenger ned, men sidelengs.

Du bør også inkludere volum i disse indikatorene - og se gjerne på formasjoner.

Ut fra bildet ser du en aksje som er i en god stigende trend og som gjerne nå bare har en naturlig korreksjon før den skal videre opp. Kan se ut som den har toppet ut noe men trenger da å se nærmere på kortere bilde.

Må ha falt ved en markering-og-sletting feil! Det er IOX!

Det skraverte området viser kun én uke.

Volum er de tynne blå stripene i det skraverte området (synes det er rart at de er der…).

Takk skal du ha! :slight_smile:

OK - sorry, er ikke vant til grafene fra Oslo Børs. Ser volum-stolpene nå ja :slight_smile:

Forøvrig pleier jeg å se på 1 år, 6 mnd, 3 mnd og 1 mnd. chart. Føler ukeschart kan gi et litt feil bilde om man da ikke er på jakt etter bare å daytrade. Da kan det være lurt.

1 Like

@Irathi - kunne du vært så snill og sett på Biotec for meg? Skjønner ikke bæret av utviklingen? Er volumet for lite til at TA kan benyttes her?

Her er min TA,

Har vært gjennom en stigende trend, nå i fallende trend. Mulig HS med halsinje fra bunn 11,4 til 10,8, neckline 10,6 ca (ikke tegnet inn).

I den stigende trenden ser det ut til at MACD har gitt tidlig signal om kjøp (oransje), Momentum over 0 har gitt bekreftelse (grønn) og RSI topper har gitt salg (RØD). Dette har fungert minst 3 ganger det siste halve året og i min utregning av fortjeneste var jeg konservativ og ventet på både MACD og Momentum, man kan gjerne time inngang ved å se på MACD og se etter en U som kan markere bunn, som kommer før den krysser.

Så 3 ganger korrekt signal, 12%, 15% og 5% fortjeneste. 1,121,151,05 totalt sett 35% fortjeneste.

Signal 4 ville jeg normalt ikke kjøpt på da den ligger i en nedgående trend og RSI har ikke vist tegn til stigende bunner enda. DOG hadde du kjøpt der pga MACD og Momentum ville jeg satt stopp loss = ca inngang og ville ikke tapt noe særlig.

Volum er lavt, kursen er volatil og m,an kan fort sitte fast dersom man går inn med større beløp.

2 Likes

Tusen takk! Dette skal fordøyes skikkelig :slight_smile: Sitter med chartet foran meg nå. Bra observert ifht.Momentum indikatoren. Har aldri brukt den før men ser den sammenfaller perfekt med hovedchartet.

Jeg har vært i Biotec lenge og sitter med tap (ref. ditt resonnement over). Vurderer å snitte noe ned men vil ha det billigst mulig. Magefølelsen sier den skal lengre ned (men kommer det en positiv melding her er ikke TA mye verdt desverre). Venter til RSI er oversolgt og kursen er ned mot 10.80 eller lavere :slight_smile:

Noen lyst å prøve seg med litt TA på GIG? Vært i den før, kjøpte da det var NIO, tjent gode kroner… :slight_smile:
Slik jeg ser det burde det komme brudd en eller den andre veien snart?

Noen som kan se på BWO for meg ? @Savepig @Irathi ? :slight_smile:

Appropo STB. Kan noen se på punktene mine?

  • Bounce SMA50
  • Bounce moment
  • Ser ut som RSI tester motstand på ca 45
  • Volumbunner samsvarer med kursbunner, volumtopper samsvarer med kurstopper.
  • Stigende trend.
  • Motstand 52 (topp fra 2011)

Vanskelig å bruke TA når STB er så knyttet opp til renter og rentebaner.

1 Like