Det var jo også to meldinger til nylig:
18.12.25: Gentian Diagnostics: Update on NT-proBNP
07.01.26 Gentian Diagnostics announces exclusive partnership for the development of a novel diagnostic assay with a leading global IVD company
Det var jo også to meldinger til nylig:
18.12.25: Gentian Diagnostics: Update on NT-proBNP
07.01.26 Gentian Diagnostics announces exclusive partnership for the development of a novel diagnostic assay with a leading global IVD company
Vanskelig øvelse å begynne å regne på verdiene disse meldingen kan generere om det lykkes. Så selskapet må i mitt hode vurderes etter nåværende businessen som jo har hatt en god trend, også får vi bare lage oss en forhåpning om hvor bra dette produktet kan bli.
En ganske håpløs øvelse, men mitt inntrykk av management nå er at det jobbes seriøst med både den løpende driften og også NT-proBNP. 
Blandet drops. Fortsatt vekst og utbytte, men problemer med r&d
Heldigvis går butikken som den skal, men selvfølgelig svært skuffende med utviklingen av NT-proBNP. Tilbake til optimiseringsfasen.
Da er det sannsynligvis markøren som utvikles sammen med den eksklusive partneren som blir neste på markedet. Launch H2 2027 betyr vi bør få mer konkret informasjon ila 2026.
DnB: To reflect the delay and uncertain outcome of the project, we remove NT-proBNP from our estimates, leaving the project as potential upside. Consequently, despite solid sales growth from existing products, we reduce our 2026–30e sales and our target price to NOK63 (67), but still find Gentian attractively valued and reiterate our BUY
Skal si det tilbys rabatt etter en helt grei (minus) kvartalsrapport. Tydelig at noen skal ut, koste hva det koste vil
616 millioner for gentian kjennes ikke superdyrt ut, det går an å si
Ser jo litt ut som tvangssalg - måten det selges på…
Ja enig
Det bør kommer flere slike meldinger i dag…
Er ikke utenkelig at det er Runar Vatne som tvangsselges her. Han har jo slitt betydelig de siste årene…
Han er jo største aksjonær gjennom Vatne Equity og Lioness… Dette er siste aksjene han han sitter med i børsnoterte selskapet, etter hva jeg kan se
Kan være. Men det er flere som har solgt en del i 2026 som har igjen volum nok: Sæther, Voldberg, Rasmussen gruppen, samt Delphi og DNB fond.
Vi får vel svaret i morgen om salgspresset fortsetter - evt mandag kveld på lister.
600 m markedsverdi, 106 m cash, snitt 23% årlig salgsvekst over flere år, estimerer 60-80 m EBITDA i år (dersom ikke de driter seg ut igjen - med Q2 i minne), så er det vel lite grunn til å selge nå, om man ikke må.
Fremdeles ikke en billig aksje, men ikke like crazy som før
Edit: screenshot fra quartr, har ikke hatt tid til å plotte mitt eget regneark i dag
Tror du må tweake den AI-en din litt.
ev/ebitda er 14,45, ikke 17,9.
Det er ikke Orkla du ser på
Snitt 23 % årlig vekst, 17% siste år…
Og god kostnadskontroll hele veien