Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gentian Diagnostics

Dette er jo ikke en del av bransjen som er null eller 10 - 100 X, så den kan ikke sammenlignes med Nykode, Circio, Ultimovacs, osv. Aksjen har vel i et perfekt scenario potensiale på kanskje 3 ganger på 3 - 4 år, men det er vel også alt?

For min del gjenstår noe mer graving før jeg kan gi et ordentlig begrunnet svar på hvor høyt man kan håpe den kan gå. Selskapet skriver også at de har ting på gang som de så langt ikke har delt detaljert informasjon om. Man får følge med.

Q1 skuff. Men Q2 kan bli ganske fin, med positiv fcal og cystancin c tilbake (Asia ordre flytet + løft USA) + bedre “other” og 3 part. Tror på 6-8 mill topplinje vekst vs q1, og med litt bedre brutto margin ser vi igjen +10 mill rapportert ebitda. I tillegg kommer nye test satsninger med globale partnere som skal børsmeldes på veien + ny unik teknologi plattform som vel skal utvikles med de samme i en eller annen form. Summa summary, negativitet nå, men caset vil se en del bedre ut om 2 måneder tror jeg (q2 kommer allerede 9 juli). Og Gentian er fortsatt het oppkjøpskandidat…

1 Like

Enig i dette, men uten NTproBNP blir ikke premien den store. På disse kursnivåene kan man allikevel sitte igjen med en god fortjeneste om det skulle bli utfallet. De største eierne avgjør i så fall dette.

Kanskje Vatne sin post kan trigge noe?

Hvis Q2 også skuffer blir det derimot seig materie…

For øvrig ingen innsidekjøp denne gangen. Tilfeldig?

Enig i at NT-proBNP var rosinen i pølsa ift vesentlig høyere verdier. Men (i) mulig vesentlig aksellerering USA vekst CC/fcal (retningslinjer) samt (ii) Ny ultra-sensitiv teknologi plattform kan trigge industrielle bud vesentlig over “vanlig” premie. PE aktørene kan bruke Gentian som plattform om de kan kan vise ebitda fra +40 i 2026 til +60 i 2027 fra eksisterende biz (ref Dnb oppdateringen post rapport) og samtidig ha solide nye tester med tier 1 partnere i pipeline. Buhlmann eies av PE og vil ser mye mer sexy ut sammen med Gentian ift videre IPO/exit. Vatne sin post tror jeg banken vil ta over og sitte på frem til et salg/konsolidering av selskapet, så de aksjene tviler jeg på blir solgt i markedet (med mindre det foreligger et fornuftig bud).

3 Likes

DnB skal dekke inn lån/tap, ikke drive med spekulasjon. De selger med all sansynlighet hvis de finner en kjøper for deler eller hele posten (IMO). Tviler på det blir salg over børs. Det er ingen tjent med.

Foreløoig ingen panikk ut døra

Vi får tro at det er ikke sånn at de ikke har lært noenting av dette feilede utviklingsprosjektet. Så det er et kraftig tilbakeslag, men ikke eksistensielt for selskapet

1 Like

Ja, og om Hank1 har rett i sin analyse skal den nok sige oppover igjen etter å ha ristet av seg Q1-sjokket. Det vil nå handle om å posisjonere seg for Q2-rapporten.
Første milepæl er vel da å smette over SMA50 1D igjen.

1 Like
1 Like

Rå påstand å si at ikke pipelinen lider. :stuck_out_tongue:

Meldepliktig handel og endring i styret

Flaggemelding – Gentian Diagnostics ASA

Board resignation

Da tok DnB over Vatne aksjeposten og banken blir sittende med den, som forventet. Han er dermed ute av styret. Overheng borte, og strategisk post tilgjengelig. Skal være positivt for aksjen etter mitt skjønn.

Banken blir sittende med den? DnB skal garantert selge aksjene. Bull hvis de finner en industriell kjøper, ellers finnes det flere scenarier her. Ikke alle er bull.

Flaggemelding Gentian Diagnostics

-Dnb tar over pant, det er en normal del av deres business. De opptrer profesjonelt og ryddig ift disse eiendelene og det er mange eksempler på at banken holder slike posisjoner i lange perioder.
-At det er “flere scenarier” og du/andre ikke er bull er ikke noen nyhet.
-Industrielt salg er base case gitt eierstrukturen, spørsmålet er hva Gentian klarer å skape av verdi (vekst, lønnsomhet, ny teknologi/tester og forretningsutvikling) inntil det skjer.

1 Like

At banker blir sittende er nok mer ufrivillig enn noe annet. Mandatet deres er nok ganske klart, de skal drive inn misligholdt gjeld og tapsbegrensinig. At de skal spekulere i denne posisjonen basert på kommende kvartaler, heller enn å kvitte seg med aksjene raskest mulig, mener jeg blir overoptimistisk. Du har allerede flyttet mållinjen et par ganger her. Men, vi trenger ikke å “krangle” om dette, fasiten kommer tidsnok via en flaggemelding. Et industrielt salg hadde helt klart vært bull, så vi får bare krysse fingrene for at DNB finner en kjøper raskt

Kan legge til at det siste vi vil se er i hvert fall at de begynner å selge noen få tusen aksjer daglig, det hadde betydd en istid for aksjen.

Dette høres mest ut som ønsketenkning i mitt syn. Overhenget er vel bare mer soleklart enn før?

Men er enig i at man kan finne mange eksempler på at DNB har forvaltet sånne eierskap de har fått i fanget på måter som ikke ødela verdiene. Er nok flere bonuser i DNB som insentiverter rett enn i folkefiendefondet.

2 Likes