Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gi kryptovaluta i gave

Jeg har en nevø som er over gjennomsnittet interessert i teknologi og som de siste årene har lest seg opp på kryptovaluta og har interesse for teknologien bak. Han er 16 år og har ingen muligheter til å kjøpe kryptovaluta selv. I den forbindelse lurte jeg på å gi kryptovaluta i gave til ham. I utgangspunktet kun 100 kr i verdi av en altcoin, men vurderer også Ethereum.

Jeg kjøpte kryptovaluta for første gang på nyåret, har Ethereum og to forskjellige altcoins. Alt er i rødt.

Hvordan fungerer dette i praksis. Kan jeg bare overføre til Wallet som han oppretter, så er alt ok i forhold til skatteetaten så lenge jeg tar vare på Wallet adressen jeg sendte til og oppgir at det var gave. Men da dette ikke er realisert gevinst skal det vel ikke oppgis?

Det er snakk om små summer ca 100 kr i verdi av en altcoin, den står kraftig i rødt i forhold til da jeg kjøpte. I tillegg vurderer jeg å gi Ethereum som han kan ha stående, verdi ca 1900 kr, denne er også i rødt i forhold til da jeg kjøpte.

Er dette såpass lave summer at han kan ha det stående uten å oppgi til skatteetaten eller blir det full rulle for ham med innrapportering hvert år så lenge han har kryptovaluta. I forhold til alder må han vel da også oppgi dette på foreldres selvangivelse.

1 Like

Når det kommer til skatt, så skal beholdning av kryptovaluta oppgis i “annen formue” i ligningen og det skal også betales skatt på overskudd av transaksjoner.

Det skal i utgangspunktet betales skatt på alle salg av kryptovaluta (til og med salg mellom to kryptovaluta) og Skatteetaten jobber med utvikling av teknologi for å spore og overvåke dette.

Mange i kryptoverdenen ønsker nye reguleringer, slik at man kun betaler skatt av overskudd når man tar ut i fiat-penger. Men dette er foreløpig kun ønsker.

Din nevø skal i første omgang derfor kun oppgi “annen formue” i årsligningen.

Med så små beløp trenger han ikke tenke på skatt, med mindre han har annen inntekt og høy formue fra før, noe jeg antar han ikke har.

Når det er sagt kan det godt tenkes at det er smart at han setter seg inn i reglene når han har såpass lite, at han får en innføring som gjør at det blir lettere å håndtere senere.

Det finnes visstnok måter å kjøpe Bitcoin med kontanter vil LocalBitcoins - har ikke prøvd selv, men det kan jo være en måte for ham å starte sparing i krypto på egenhånd.

Takk for svar :slight_smile:

Ut i fra hva jeg fikk med meg når jeg prøvde å få svar angående skatt vedrørende kryptovaluta: (Skatteetaten ville ikke gi noe konkret svar, de jobber med å utarbeide klarere regler ut i fra hva jeg har forstått), når det kommer til gaver så kan dette hvis jeg ikke husker feil kunne gis bort uten å utløse skatt, slik som det er ved aksjer, men da arver mottakeren din kostpris. Hvis det du gir er i rødt så vil dette da gi han en høyere kostpris. Dette skal ikke jeg si for sikkert, men jeg ville i alle fall ikke vært bekymret når det kommer til slike beløp.