Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Goliathus' Engleinvestor-portefølje (startups)

Aqua Alarm er plukket ut til å være med i Fulcrum Venture Accelerator. Spennende å se hvilke nye investorer de får kontakt med der :rocket:

Porteføljeoppdatering

• Øker stadig i Aqua Alarm, til jevnt stigende verdistigning. Troen på at 2023 blir et veldig bra år for selskapet.
  • Økt litt i Folkeinvest, samtidig som at verdistigningen har vært signifikant.
  • Doblet innsatsen i ClexBio (Nordovo Biosciences AS).
  • Doblet innsatsen i Tekslo Seafood ved kjøp aksjer fra andre aksjonærer. Selskapet var tidligere en del av annet-posten. Selskapet har fått på plass en veldig lukrativ avtale, så 2023 blir spennende.
  • Tok en liten post i Agdir via Folkeinvest. Ligger foreløpig gjemt i annet-posten.

Se innlegg nr 1 i tråden for mer detaljer.

Gammel fordeling:
Figure_1

Ny fordeling:
Figure_20230124

2 Likes

Sett på EQON? Blir rimelig hausset av Investornytt.

Nei. Har for øyeblikket mer enn nok med å støtte opp om de selskapene jeg har i porteføljen, så det blir veldig få nye selskaper akkurat nå. Tok en rask kikk, og klarer ikke helt å skjønne at de har funnet opp noe veldig spesielt. Men hvis de har funnet et marked hvor få andre er for øyeblikket, så kan det vel bli bra en stund.

1 Like

Beefutures får med Norselab på laget :ok_hand:

Vurdert å slenge deg inn i Firi ? nå som det åpnes for vanlige folk?

Har for tiden mer enn nok med å støtte opp om de selskapene jeg allerede er med i, så enn så lenge så går jeg ikke inn i noen nye selskap.

Hei, vet dere hva som er regelen med skattefradrag ihht til skatteincentivordningen dersom selskapet man har investert i går konkurs før det har gått 3 kalenderår? Har man da likevel rett på både fradrag for investering i oppstartsselskap og fradrag for tap grunnet konkurs?

Hei. Fradrag for investering i startups er noe du får fradrag for det året du investerer. Det er en del vilkår for det fradraget i noen år etter investeringen. Er bra sikker på at konkurs ikke bryter med vilkårene. Konkurs blir vel som en realisering, med salgspris kr 0, og med dertil fradrag for tap. De to fradragene er helt uavhengige så vidt jeg forstår det.

Porteføljeoppdatering

• Øker stadig i Aqua Alarm. Selskapet er i gang med sitt første betalte kundeprosjekt i Wales.
  • Øker i Beefutures. Godt driv i kommersialiseringen med stor utrulling i USA og Europa.
  • Øker videre i Folkeinvest. Spennende å få med SpareBank 1 SR-Bank som investor etter mergen med Monio.
  • Øker videre i Coright. Selskapet har vært igjennom en vanskelig fase, men ser ut til å ha knekt noen koder det siste året. Flere store nye kunder, som gir gode tilbakemeldinger på produktet.
  • Øker videre i ClexBio (Nordovo Biosciences AS). Gode resultater i alle forsøk, og de har fått med en solid amerikansk biotech investor på laget.
  • Øker videre i Tekslo Seafood. Selskapet jobber med å teste ut en energieffektiv måte å lage gjødsel av tare. Stort eksportpotensiale.
  • Øker videre i Agdir. Selskapet har kommet seg over en tung kneik i starten av året, som førte til en god investeringsmulighet. God tro på selskapets verdiforslag.
  • Kvidul er omsider ferdig med konsesjonssøknaden, og lukker forhåpentligvis kapitalrunden for å finansiere første byggetrinn i høst.
  • Har tatt en post i Localfood AS. Spennende selskap, som bygger en markedsplass hvor bonden - typisk i samarbeid med Reko-ringene - kan selge sine matvarer direkte til forbruker. Ligger foreløpig under annet-posten.
  • Porteføljens første konkurser er et faktum.
    • Wavefoil AS 2023
    • Visual Catalyst AS 2024
    • Ingen overraskelse at det blir noen konkurser når man driver med startupinvesteringer, men hadde ikke trodd i 2021 at det var Wavefoil som skulle bli først ut. En god lærepenge.

Pågående investeringsmuligheter:

• Aqua Alarm
  • Coright
  • Localfood AS

Ta kontakt for mer info.

Se innlegg nr 1 i tråden for mer detaljer.

Gammel fordeling:
Figure_20230124

Ny fordeling:

3 Likes

Artikkel om Aqua Alarm i Finansavisen:

2 Likes

Følger deg i Agdir, jeg økte også tidligere i år. Ideen er god og markedet er klart, nå står det på gjennomføringsevnen (tror jeg).

2 Likes

Jeg har jobba 7 år med tilstandskontroll av vannledninger, også i UK. Syns Aqua Alarm er et interessant tilskudd til sensorikken som fins på vannledningene i dag. Det som fascinerer meg er hvor reaktive alle løsningene er, industrien er svært lite villige til å investere i proaktive løsninger som sjekker nåværende tilstand og predikerer hvilke tiltak som er nødvendige eller ikke. Mye henger sammen med gammelt tankegods og “sånn har vi alltid gjort det”, men også at proaktive løsninger er dyre og kompliserte og tar tid vekk fra daglig drift. Det kan være Aqua Alarm treffer et sweetspot her.

Hvordan legger de opp pågående investeringsrunde? Folkeinvest eller annet? Jeg er muligens interessert i et minimumsbeløp her.

2 Likes

Kult å høre at du kjenner til Aqua Alarms fagfelt, og har tro på løsningen! Vann-industrien har utrolig mye å gå på når det gjelder å ha kontroll på hva som skjer ute i spredenettet, og jeg tror Aqua alarms løsning er et solid hopp i riktig retning.

Emisjonen organiseres av selskapet selv. Jeg sender deg PM med mer info.

1 Like

Jeg er også interessert i informasjon om emisjonsrunden.

3 Likes

Interessert i emisjon Aq Alarm. Kan du sende PM.

1 Like

Har sendt PM👍

Agdir med veldig gode nyheter i dag! Ser ut til å være på en mye bedre plass nå enn på starten av året! :muscle:

1 Like

Det blir ikke nevnt summer per aksje men hvis aksjeantallet etter krise-emisjonen i april er korrekt så er verdsettelsen omtrent tilbake til før krisen med denne transaksjonen. Kan det stemme?

Pre-money for sammenslåingen er høyere enn post-money fra siste Folkeinvest-emisjon, ja.