Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Goliathus' Engleinvestor-portefølje (startups)

Jeg har i løpet av de siste årene blitt mer og mer opphengt i oppstartsbedrifter. Jeg synes det er mer givende at mine investeringer bidrar til at ildsjeler får realisert sine visjoner, enn å handle i etablerte selskaper på børs. Tanken med denne tråden er å dokumentere hvordan investeringene utvikler seg, i første omgang for min egen del. Håper det er noen andre her på forumet som er interesserte i oppstartsbedrifter, som både vil følge oppdateringene, stille spørsmål og diskutere selskapene og investering i oppstartsbedrifter generelt.

Siden 2018 har jeg investert i 16 forskjellige startups, hvorav 9 har en betydelig post i porteføljen, og vil bli omtalt her. Selskapene jeg har investert mest i har jeg primært kommet i kontakt med igjennom Angel challenge nettverket. Både underveis når jeg var deltaker høsten 2019 og som alumni i tiden etter. Resterende har jeg funnet på Folkeinvest.no.

Mer info om Angel Challenge programmet, som jeg anbefaler sterkt hvis du vil lære mer om hvordan du investerer i startups, kan du finne her: Angel Challenge inviterer startupinvestorer fra hele Norge til landsdekkende investorprogram | by Benedicte H. Tandsæther-Andersen | Startup Norway | Medium

Forklaring til lenker og tallene i parantes bak bedrift:

  • Hvis det er en lenke på bedriftsnavnet, så peker den på siste post i tråden for det selskapet.
  • Årstall = Deltok i emisjon. Kan noen ganger være mer enn èn per år.
  • % = Utviklingen av papirverdi i forhold til siste emisjonskurs. Hvis % mangler, har det ikke vært noen emisjon siden.

Angel challenge

Folkeinvest:

  • Wavefoil AS (2018 125%, 2019 63%, 2021)
  • Folkeinvest AS (2020 383%, 2022 122%)
  • Kvidul AS (2020, 2022)
  • Tekslo Seafood AS (2020)

Listen oppdateres hver gang det kommer en ny emisjon. Snapshots av listen legges i tråden når en oppdatering skjer.

Figure_20230124

Størrelsen på hver post i diagrammet baserer seg på papirverdi etter siste emisjon.

Med tiden kommer det minst én post i tråden per bedrift. Poster også når det er ny emisjon på gang, hvor det er mulig å melde interesse.

13 Likes

Coright AS (B2B SaaS)

Selskapet lager en skybasert plattform for håndtering av IP-rettigheter rettet mot de kreative næringene. Dette inneholder for eksempel opprettelse av kontrakter, oversikt av rettighetsporteføljer, samhandling, analyse med mer.

Et sterkt team med mange års internasjonal bransjeerfaring gir selskapet både en unik innsikt i problemet man løser men også et nettverk som vil være en katalysator for videre vekst. Problemet man løser er globalt, merkevarene er i økende grad globale, markedsbyråer er ofte regionale og internasjonale, samt at kreative talenter (musikere, modeller, fotografer osv) ofte jobber på tvers av landegrenser. Plattformen er bygget på en måte som vil skape en bred viral spredningseffekt på tvers av landegrenser.

Selskapet har nettopp lansert en fullverdig MVP-versjon av plattformen. De har tegnet kjøpsintensjoner med flere sterke merkevarer og en innovasjonskontrakt med et av norges ledende reklame/kommunikasjonsbyråer.


Investeringsmulighet
Selskapet har en pågående emisjon hvor de skal hente inn 5 MNOK på 20 MNOK pre-money valuation. Ta kontakt på PM for mer informasjon (teaser deck) og eventuelt en samtale med teamet.

2 Likes

“Fun fact” fra Angle challenge høsten 2019. MiraiEx var blant bedriftene som var med, men de ble ikke valgt ut av investorene til å være med videre i programmet… :sweat_smile:

3 Likes

Nordovo Biosciences AS, bedre kjent som ClexBio (BioTek)

Utrolig spennende selskap, som blant annet jobber med å revolusjonere 3D-printing av blodårer, hud og på sikt større organer.

De fikk nettopp 14 millioner kr i støtte fra forskningsrådet

2 Likes

Dette har vel svenske Cellink eller Bico gjort lenge?

Det er flere som tilbyr 3D-printing av vev, men så vidt jeg har fått med meg er det ingen som har fått til å 3D-printe blodårer enda. Tolker det også veldig positivt at forskningsrådet har tildelt selskapet støtte på 14 millioner. Oppdaterer Tu-lenken over, slik at den nå kan leses om man ikke har abonnement.

Mulig, husker bare Cellink kom med dette for noen år siden.

“This is the first time anyone anywhere has successfully engineered and printed an entire heart replete with cells, blood vessels, ventricles and chambers,” said Professor Tal Dvir, the lead researcher of the study. Dvir worked with doctoral student Nadav Moor, and their research was published in Advanced Science.

Et av de mest spennende selskapene jeg stiftet bekjentskap med under Angel Challenge høsten 2019 var Aqua Alarm. Selskapet har utviklet en relativt billig sensor som kan overvåke mikrobenivået i vann. Sensorens data, i lag med andre parametere som allerede samles inn av vannverkene, skal ved hjelp av Aqua Alarms software gi dem tidlig varsling når det skjer endringer i mikrobenivået, samt vise hvor fordelingsnettet lekker mest, slik at de bedre kan prioritere vedlikeholdsaktivitetene sine.

Aqua Alarm ble nettopp tatt opp i akseleratorprogrammet NewChip! Veldig spennende å se hva de får ut av den.

Dette er en tidligere artikkel rundt Amesto NextBridges inntog, som partner for å utvikle AIen i løsningen.

1 Like

Porteføljeoppdatering

  • Folkeinvest har hatt en hyggelig verdistigning.
  • Har tegnet meg i runden Nordovo Biosciences AS/ ClexBio hadde nylig. Eksisterende aksjer har hatt en hyggelig verdistigning.

Se innlegg nr 1 i tråden for mer detaljer.

Gammel fordeling:

Ny fordeling:
Figure_1

2 Likes

Ny artikkel i TU om Aqua Alarm

1 Like

Jeg er også med i Aqua Alarm AS. Har 2414 aksjer.

Har også fått veldig sansen for startups. Er med i Startup Norway sitt Investor community.

Ble med i seks selskaper i 2021, de fleste tidlig fase. Foruten nevne Aqua Alarm er dette:

  • LeadX AS.
  • Intensity AS.
  • Ultify AS.
  • Mobile Software AS (skiftet nylig navn til bSafe Group AS).
  • Resqunit AS.

Planen er å styrke possisjonen i Aqua Alarm noe ved neste kapitalinnhenting. Men håper ikke prisen skyter i været riktig enda jf. Newship. Målet er å doble antall aksjer i løpet av 2022. Kan jeg spørre hvor mange aksjer du sitter på? Kjekt å lese innleggene dine. Tror vi har ganske så samme interesse her.

@illusjon
Kult å høre at det er flere som har fått dilla på startups!
Du har ikke vurdert å lage en tilsvarende tråd for dine investeringer? Hadde vært interessant å følge utviklingen.

Angående Aqua Alarm, så har jeg veldig troa på selskapet. Har vært med siden førte SLIP-runde etter at de var med i Angel challenge 2019, så har p.t. 12000 aksjer. Veldig spent på hva de får ut av deltakelsen i NewChip, og selvfølgelig om de får napp hos noen større kunder :smiley:

1 Like

Spennende. Jeg laget en tråd nå. Skal føre inn mer info de kommende to dagene :slightly_smiling_face:

Jeg deltok i design av deres nye nettside. Jeg kunne ikke stille med de NOK 200 000 som var minimumskravet, men jeg fikk innpass siden jeg også sa jeg kunne mekke en ny, enkel nettside for dem. Jeg tenker å forsøke å hjelpe dem i fortsettelsen, for jeg er også begeistret for selskapet.

Ikke sett denne tråden før nå, kul funfact.

Har jo gått rimelig greit for de som fikk være med i emisjonene dems. hosthark*

Akkuratt signert årets første engleinvestering selv. Kommer nok til å lage en tråd selv etterhvert hvis det er interesse for det.

4 Likes

Tråd opprettet: Unoterte aksjer - tidligfase-investeringer fra en enkel bondesønn

1 Like

Spennende og givende med startups og unoterte! Er selv inne i med Defero og Green Waves.

1 Like

Hva fikk deg til å tegne i Defero?

Jeg er litt nysjerrig siden jeg så på den men kutta det ut pga stiv pris og usikkerhet hvordan de skulle klare å lage inntjening.

I motsetning til peers er de cash positive. Stort marked, vokser stort. De har imponert meg så langt, får håpe det fortsetter :slight_smile:

Vokser inntektene?

Ønskelig fra selskapet om at aksjonærene ikke deler mer enn medlemsvekst som er offentlig, så får vel respektere det.