Da var tiden kommer for å starte en tråd her. Meningen med denne er å holde en personlig oversikt, og mest av alt komme i kontakt med andre med samme interesse - og muligens også inspirere.
Historie: Kort fortalt hadde jeg liten og ingen interesse og kunnskap innen investeringer og aksjer før i starten på 2019. Jeg hadde nettopp opplevd å bli far, og selv om jeg har en helt OK betalt statlig jobb kjente jeg nå på et ønske om å bli rik. Så lenge jeg hadde penger til det jeg trengte og litt til, var jeg happy. Men i 2019, i et forsøk på å bli rikere, satte jeg meg ned for å studere emnet. Jeg startet helt grunleggende med Aksjeboken for å forstå hva en aksje egentlig betyr, hva emisjoner er osv. I tillegg leste jeg ytterligere noen bøker, om blant annet kontrære investeringer.
Jeg har handlet med småsummer innen børsnoterte aksjer, men januar 2021 startet jeg et eget aksjeselskap (holdingselskap) og kjøpte mine første unoterte aksjer. I løpet av samme år investerte jeg i ytterligere fem selskaper, alle tidligfase-selskap i varierende grad. Jeg brukte alt jeg hadde av oppsparte midler på unoterte aksjer, og la om mitt personlige forbruk slik at jeg sparte minst 20 000 hver måned (ja, det har kostet) for å kunne fortsette investeringene.
Risikoen er fortsatt høy, pengene kan omtrent forsvinne over natten. Men som dere alle vet, den som ikke tar risiko tjener heller ikke penger (på aksjer). Tidligfase-investeringer kan nok ses på som ekstremsport, men samtidig er det ikke bingo. Mange lykkes ikke, men det handler selvsagt om å treffe. Så er det sikkert mange veier til målet, man kan analysere regnskap, ta et dypdykk inn i markedet det gjelder, lese seg opp på faglitteratur, analysere de involerte menneskene osv. Til syvende og sist handler det om timing, markedsforståelse og evne til å lage et selskap som genererer betydelige penger en gang i fremtiden. Så var det bare å treffe på dét.
I neste post legger jeg ut mer info om investeringene jeg har gjort de siste 12-15 månedene, og det foreløpige resultatet.