Oppdatering: 16.05.2022:
Er i kontakt med en rykende fersk startup innen SaaS. Det mest spennende caset jeg har lest på lenge, og her blir jeg nødt til å gå inn. Har hatt samtaler med CEO, gjort egne vurderinger hvor jeg blant annet har et skjema hvor jeg gir score på følgende punkter:
- Fundament
En god idé, noe som løser et reelt behov som få løser like godt, brukervennlig løsning på et vanlig problem etc). - Team
Utfyller lagmedlemmene hverandre? Målrettede og ambisiøse samtidig som de er ydmyke og vennlige. Min erfaring er at et variert team (alder, kjønn) har gode forutsetninger. - Verdiforslag
Er det reelt sett verdifullt for kunden å ta i bruk produktet. Er det et tydelig produkt som møter et tydelig behov? Man bør også skaffe seg en forståelse for hvem brukeren er. Er det en bruker som er enkel å forstå og identifisere? - Potensial
Kan det bli stort eller verdifullt om de lykkes? Vil de kunne tiltrekke seg tilstrekkelig med kapital og talent? - Konkurranse
Er bransjen et “åpent felt”, eller finnes mange det etablerte konkurrenter og aktører på vei inn? Ny teknologi - nye løsninger? - Eksterne drivkrefter
Hvordan er situasjonen med reguleringer? Kommer det ny teknologi som muliggjør nye løsninger? Timing i markedet? - Salg
Er det muligheter for fornuftig innsalg, med senere mulighet for fornuftige oppsalg? - Virale effekter
Om en kunde tar produktet i bruk, vil det oppstå nettverkseffekter som setter ytterligere fart på veksten? - Demonstrert effekt
Finnes det tidlige bevis på at kundene tar produktet i bruk? - Pris
Er forventningene til prisingen av selskapet realistisk, og vil det være interessant å eie også etter en finansieringsrunde eller to? - Aksjonærstruktur
Er den sterk og likvid, eller vil dette selskapet kunne falle på at det ikke er mange nok som kan løfte i flokk?