Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Goodtech ASA (GOD)

Goodtech awarded contract for automated container unloading solution with UNIL

Goodtech shall upgrade Skistua transformer station in Narvik

To nye kontrakter på to dager. Ikke de største målt i kontraktsverdi (totalt ca. 31 MNOK). Interessant å se bredden til Goodtech.

Den ene er en komplett robot- og AI-løsning for automatisert containerlossing hos UNIL, med maskinsyn, robotikk og integrasjon mot lager- og ERP-systemer.

Den andre er modernisering av en transformatorstasjon for Noranett, med levering av kraftsystemer, automasjon og digitale kontrollsystemer.

To helt forskjellige prosjekter, men begge bygger på de samme kjernekompetansene: automasjon, systemintegrasjon og digitalisering.

More to come?

Norne før Q2:

• EBIT 2026E: 48 MNOK
  • Cash 2026E: 150 MNOK
  • EBITDA-margin: 10,4 %
  • Ingen rentebærende gjeld

Ser ut til at de har kjøpt marginhistorien. Det som mangler nå er veksten. Ordreinngang, backlog og utsiktene for H2 blir derfor ekstra spennende på fredag.

Blir det høyere vekst, er det bare å leke seg… Hvorfor skal det uansett prises så lavt som 6x EBIT ?

Goodtech ASA Q2 2026 and first half 2026 Strong financial position supports planned NOK 60 million capital distribution

1 Like

2 kr aksjen i utbytte!

1 Like

Jeg tror markedet fortsatt ser på Goodtech som et turnaround-case. Ledelsen oppfører seg som om turnarounden er ferdig.

Service og aftersales dobles, marginene holder seg, cash bygger seg opp og 60 MNOK skal tilbake til aksjonærene samtidig som det investeres videre i vekst.

Goodtech kommer til å være et helt annet selskap om noen år dersom de fortsetter å eksekvere slik de gjør i dag.

Jeg tipper 1 kr i utbytte og resten i tilbakekjøp ( 30mill)

For langsiktige aksjonærer er tilbakekjøp vel så bra synes jeg

Enig i det. Ikke mange selskaper på Oslo Børs som er rigget for dette.

De har kvittet seg med mye støy, blir mer kapitallette for hvert kvartal og bygger stadig mer gjentakende inntekter. Det er en kombinasjon jeg liker.

Det er ikke ofte man ser et selskap som både kan investere i vekst og returnere 15-20 % av børsverdien til aksjonærene på relativt kort tid.

1 Like

Norne høyner kursen til 16 Kr etter tallene

1 Like

Jeg høyner til 32 kr med et par års sikt.

2 Likes

Norne er relativ konservative i estimatene sine.

De estimerer 774 MNOK i omsetning i 2027 og 790 MNOK i 2028, samtidig som EBIT-marginene holder seg relativt flate. Kursmålet på 16 kroner bygger dermed ikke på et spesielt aggressivt scenario.

Samtidig peker de på:

• 60 MNOK tilbake til aksjonærene i H2-26
  • sterk balanse med netto cash
  • moderat kapitalbehov
  • økende andel service- og ettermarkedsinntekter
  • betydelig rabatt mot nordiske peers
  • og muligheter for bolt-on oppkjøp.

Caset er etter min mening blitt bredere enn bare vekst og neste kontrakt. Dersom ledelsen fortsetter å levere på det de sier, trenger man ikke nødvendigvis å få rett i alle de mest bullish antagelsene for at dette skal bli en god investering over tid.

Norne priser etter mitt syn inn et godt selskap med moderat vekst, ikke et optimistisk compounder-scenario. Det synes jeg er verdt å ha med seg.

Sparebank. 1 markets update- øker fra 15 kr til 18 etter q2 tallene.

En liten kontrakt kom på fredag

Forventer news i løpet av de neste ukene rundt strukturen på utdelingen av de 60 MNOK. Blir det rent utbytte, tilbakekjøp eller en kombinasjon av begge?