Av med boksehanskene: Frontalangrep på Donald Trump
Mens de fleste land i verden til nå har gitt etter for USAs president Donald Trump, sier Canadas statsminister Mark Carney at nok er nok.
Ikke bare sier han tydelig at landet står helhjertet bak Danmark og Grønland – han er tydelig på at et angrep på Grønland er et angrep på hele Nato, og at Canada står last og brast med Natos paragraf fem som sier en for alle, alle for en.
I klartekst betyr det at hvis Donald Trump bruker militærmakt for å annektere Grønland i strid med Danmarks suverenitet, så er det et angrep på alle Nato-land.
Blir som å forklare andregradsligninger til en 14 år gammel labrador, dessverre.
Et legit spørsmål å stille, men dette er kanskje feil sted?
Foxy Moxy Rødt-Bjørnar var nylig ute og uttalte at det kan være lurt å finne en annen måte å utnevne nobelkomiteens representanter på enn at Stortinget gjør det.
Der er jeg han enige. Men det gjør meg hverken til kommunist eller kleptoman.
Mannen er 100 % maligning(ond og harmfull væremåte og inflytelse) narsissist, og har ikke bare litt begynnelse på demens. Demens forsterker trekkene til sykdommen. De må da kunne fjerne denne mannen øyeblikkelig.
Han må ha flere bokstaver (diagnoser) bak navnet.
Men jeg oppfattet han mindre dement enn forventet.
Deres største problem, trur eg, er at alle allierte vil prøve å gjøre seg mer uavhengige av dem. Vi kan aldri stole på at inngåtte avtaler ikke blir endret eller ignorert.
Får han en slags deal med Dk så kan Canada bli neste.
Tror vi er tjent med å stryke litt medhårs mens vi ruster opp som f….
Vi får heller vente med å selge bondsa.
Spenningen nå er vel om det blir handelskrig. Da ryker vel børsene (?)
Demente har gode dager, demente har dårlige dager. Er ikke en konsekvent presentasjon. Altså, Joe biden aka den menneskelige grønlandshaien (Somniosus microcephalus – den søvnige med det lille hodet på latin) hadde jo også dager hvor han ikke var helt kake, selv om enkelte i det demokratiske partiet var ganske tidlig ute med å varsle om at han virkelig ikke burde gå for 2. presidentperiode).
Hvis vi skal gå for gjetting av diagnoser så er det
Legg så på en underliggende maligant NPD (narsisstic personality disorder) på en mann som i praksis har levd hele livet sitt en slags Trump-Man Show beskyttet boble, ikke er spesielt begavet i utgangspunktet, og nå også muligens har hatt et lite slag, så har du en flott kombo – som kanskje er det vi ser på nå.
Håper de obduserer hjernen hans når han avgår.
og den NPD-greia? Ikke ta det fra meg, ta det fra
Kildekritikk: Opphavet er altså en annonse i NY Times for George Conways PAC (møkkakilde), men for guds skyld, hvis dere lurer, så ligger DSM-5 kriteriene åpent ute på nett for alle som kan bruke en søkemotor.
Synes vi skal gjøre det motsatt. Hver gang han kuker det til, så dumpes det bonds. Litt som sånn halsbånd som gir støt til hunder med bjeffeproblemer. Og så positive reenforcement når han gjør noe bra. Der er jo hele problemet egentlig, Rutte og Stubb og alle belønner han jo med ros når han gjør feil. Burde vært frem med godbiten, og så trene på passering uten utfall.
Gir meg selv diagnosen “tidvis en smule usaklig med litt dårlig impulskontroll på skrivinga” i samme slengen.
Spm: Finnes det noen Covered Call ETF’er som er UCITS? Og kan det være en potensiell safe space?
Svarer selv: Det gjør det. Får ta en titt / gjøre litt research.
Kan godt være riktig. Mulig han er som Putin,- respekterer makt.
Fordelen med å dra ut tiden er å kunne ruste opp før brudd.
Det viktigste i første omgang er at han ikke tenker å tilrane seg Grønland med makt.
Risiko for økt toll og mottiltak fra EU er vel fortsatt ganske stor
Nettopp. Jeg tror ikke vi skal heise noen flagg før vi kjenner realiteten i den avtalen Trump skryter av. Og vi må håpe at Rutte ikke faller Danmark og resten av NATO i ryggen med den angivelige enigheten. Gitt at Trump har som mål å gå inn i historien som en president som har utvidet USAs landareal, er det vanskelig å tro at den påståtte avtalen ikke innebærer en form for avgivelse av areal.
At Rutte skal ha signalisert spesifikke ting på vegne av Danmark og NATO under et sånt møte har jeg liten tro på.
Holder det mye mer sannsynlig at Trump så at trusler ikke ville fungere her og at et møte med Rutte hvor man angivelig fikk «positive signaler» fungerte bra som en off-ramp uten for mye tapt ansikt
Mark Rutte reagerer nu på Trumps påstand om, at de to sammen har ‘udarbejdet rammerne for en fremtidig aftale vedrørende Grønland’.
Hans indlæg i Truth Social er ‘on point’, og jeg er helt enig i det, sagde Rutte til journalister og tilføjer, at han har haft et ‘meget godt møde med Trump’.
Tror ikke Trump bryr seg om det når han dealer ting om Grønland, mer interessant er det at ikke Rutte er de andre større landene i Europa ser ut til å bry seg.
Virker som at Rutte ikke direket benekter at de har “snakket bak Danmarks rygg”:
Å gjøre det ville i så tilfelle være å brekke off-rampen Trump valgte å ta og la ham dette ned i gjørmen. At Rutte svarer som han gjør får meg til å tro at det som er diskutert (om noe) er ekstremt vagt og at dette bare er småsmisking og et ønske om å ikke tale Trump imot nå når ha endelig har gitt opp.
USA har jo allerede alle muligheter til å opprette så mange baser or Iron domes de ønsker på Grønland så å forsikre Trump om at for eksempel dette er mulig å få til vil jo være en ikke usannsynlig løsning som har blitt diskutert.
Som Nato-sjef kan han “berolige”/smiske Trump med å forsikre at Grønland for alltid vil bli fri for russiske og kinesiske interesser. Rutte forhandler selvsagt ikke på vegne av / bak ryggen på Danmark …
Edit, litt snacks fra Nato-talsperson
"NATO-talsperson: Danmark, Grønland og USA skal holde Rusland og Kina
En talsperson fra NATO, Allison Hart, giver nu de hidtil mest konkrete detaljer om den rammeaftale, som Donald Trump taler om:
»Forhandlinger mellem Danmark, Grønland og USA vil fortsætte med det formål at sikre, at Rusland og Kina aldrig får fodfæste – hverken økonomisk eller militært – i Grønland.«.
Diskussionerne om den mulige rammeaftale skal ifølge talspersonen handle om, hvordan NATO-alliancen garanterer sikkerheden i Arktis.
I de diskussioner vil de syv NATO-lande, der grænser op til Arktis - heriblandt Danmark - tage et særligt ansvar, siger talspersonen.
Det er stadig ganske ukonkret. Vi opdaterer, så snart vi ved mere.
Mikkel Danielsen"
Men hvis man er politisk kommentator i den eminente avisen Ekstra Bladet ser man kanskje annerledes på det.
Uansett hva som hendte og ble sagt og avtalt/ikke avtalt, er skaden allerede skjedd, for uansett hva det viser seg å ende opp i er danskene “pisse sure”;