Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Kjenner jeg kona rett hadde hun nok nappa dem ut å kjøpt seg en ny veske til begravelsen

4 Likes

Da har du en fornuftig kone :wink:

Cirka 10% av alt gullet som mines hvert år brukes i elektronikk/teknologi industrien. Brukes i semiconductorindustrien, mobiler og PC’er blant annet.

Gull er vel eneste materiall som leder strøm som ikke eroderer. Hadde vi hatt mer av det ville bruken vært MYE MYE MYE større.

Så jo, gull har alltid et bruksområdet i industrien.

Gullprisen i nok bryter opp

Men “markedet” har vært enig i ganske mange tusen år nå om at gull faktisk har verdi. Ser ikke helt for meg at markedet kollektivt plutselig skal finne på å mene at det ikke har verdi :joy:

4 Likes

3 Likes

Signed Into Law: New Jersey Eliminates Sales Taxes On Gold And Silver

https://x.com/zerohedge/status/1835015693785268469?s=46&t=BMT81rulcF9qGjqL_LuXsA

3 Likes

Er det noen spekulasjoner her inne om hvor veien går videre? Har kjøpt mynter jevnt og trutt over mange år nå, men kjenner på at det begynner å bli kostbart. Da relativt til hva det kostet før som egentlig ikke betyr noe.

Mine tanker: Personlig føler jeg at gullprisen har fått sin renessanse etter mange magre år i skyggene dal. Kostnadene ved å utvinne gull har økt, Russland ser ut til å bruke det som handelsvaluta med sine handelspartnere for å omgå dollarsanksjoner, Høy inflasjon har gjort utvinning enda dyrere, pluss at rentenedgang gjør det mer attraktivt å være investert i råvarer.

Renter på veg ned
Verdensbankene skal nok printe mer penger fremdeles
Motpart risikoen / ustabiliteten i verden er økende
Land som ikke vil ha USD økonomi kjøper gull for å kunne backe sin egen valuta (kina/russland/india/osv).

Gull skal nok opp, så ned, så opp og så ned og så opp - men mest opp de neste 100 årene :wink:

Om det finnes andre investeringer som kan ha bedre avkastning i samme tidsperiode? - ja absolutt, men gull er sikkert over lang tid.

Kanskje får vi et nytt gull-rush som fra år 2000-2013, eller som fra 1960 til 1980?

3 Likes

6 Likes

5 Likes
1 Like
5 Likes

Legendarisk kommentar under artikkelen:

Du blir ikke kvitt den fordømte formuesskatten ved å ha papirer på at du eier litt gull, som befinner seg i et hvelv i Sveits. Du kan heller grave ned gullet i ditt eget skatteparadis 6 fot under bakken og håpe på at ingen andre enn Gud ser deg.

6 Likes

Intet nytt om BRICS-valuta ser det ut som. Dollar stiger.
PM holder stand tross stigende dollar.

On the verge of greatness

3 Likes

Spot gull nærmer seg futures. Backwardation er et tegn på at det er større etterspørsel etter fysikk enn det markedet har tilgjengelig. Spennende å følge med på.

3 Likes

Her er tråden for gull :slight_smile:

3 Likes