Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Da er det jo bare å styre unna :slight_smile:

Helt riktig og det var jo nettopp det jeg skrev at jeg gjør :wink:

Hyperinflasjon er bra for de som sitter i de “nye” pengene hvis man kun ser på kjøpekraft, men blir jo mye andre problemer slik som sosial uro osv. Tipper de “nye” pengene blir gull, sølv og kryptovaluta.

1 Like

Når inflasjonen blir høy så er å øke rentene et av få verktøy sentralbanken har for å bremse dette ja, de kan også “makulere” penger. Altså selge assets som de har kjøpt.

Men ser man på utviklingsland med hyperinflasjon så ser man at renter helt oppe i 40% ikke klarer å bremse det. Men da snakker vi om en ødelagt valuta.

1 Like

Ja selvsagt, men hyperinflasjon. Da tenker jeg på land hvor man plutselig må ut med en månedslønn for en pølse. Det kommer jo som regel av at landets valuta kollapser mot dollaren, men dersom dollaren også kollapser så er det ikke sikkert en merker så mye til det. Bortset fra enkelte aktiva-klasser vil skyte til himmels.

Pølser er også en aktiva-klasse som vil skyte til himmels.

Edit: Slik jeg ser det vil alle fiatvalutaer kollapse mot USD først, før USD kollapser til slutt. Vi ser dette allerede i land hvor de nærmer seg hyperinflasjon. Der står folk i kø for å veksle til USD.

Når vi er inne på den mørke siden av økonomi. Noen som har tenkt tanken på at i fremtiden (10+år) har verden eller muligens bare noen stormakter så mye gjeld og inflasjon at de samles og blir enige om å stryke gjeld og gå tilbake til valuta i gullstandard og hva dette evt ville gjort med gullprisen? Bare en tanke🤔

Jo, men Fed er jo blant værstingen når det gjelder pengetrykking nå. Muligens folk står i kø for å veksle om til krypto når den tid kommer. Trenger forsåvidt ikke stå i kø heller, er bare å veksle om uansett hvor enn befinner seg…

Stafettpinnen sendes på rundgang.

Absolutt mulig det. En gullstandard er jo noe de kan undergrave med sentralisert kontroll, så de ønsker nok mye heller dette enn at en kryptovaluta skal ta fra de all kontroll.

1 Like

Det er vel greit med flere alternativer. Låne i fiat og kjøpe eiendom, krypto, gull osv…

Dersom man har en gullvaluta så kan det være risikabelt å låne penger. Si du skal kjøpe et hus og du har gjeld til ørene og så dobler gullprisen seg iløpet av noen år og så blir gjelden dobbelt så stor som når du inngikk lånet.

Det er bedre å låne noe som faller i verdi. Men det kan bli for mye av det gode også.

Dersom man har en gullstandard er vel prisen på gull konstant

Konstant mot hva da? Da faller vel dollaren bort.

Nei, man sier bare at 1 dollar er verdt en viss mengde gull

Okei, men da kan man jo likegjerne ta vare på dollaren da istedenfor gull. Da blir vel den uten inflasjon da.

Grunnen til å eie gull da er vel om man ikke tror at sentralbankene vil eller kan opprettholde gullstandarden.

Ja, men vet ikke om det hadde blitt så mye bedre enn idag. Jeg tror dagens system er bra kombinert med de ulike alternativene. Så kan folk bestemme selv om de vil oppbevare de i banken eller som krypto, gull, aksjer osv.

Eller bra helt til en eventuell hyperinflasjon kommer. Dagens pengesystem skaper jo også store forskjeller da, så forbedring må til…

1 Like

Godt mulig krypto som BitCoin der det ikke er mulig og bare lage nye coins hele tiden er fremtidens valuta. (Har ikke satt meg inn i dette med krypto) men personlig er jeg bull på gull siden gull også har en nytte verdi i tillegg til kjøpe verdi. Gull blir jo brukt i så mye forskjellig, og det er jo begrenset hvor mye de klarer og utvinne. Så jeg vil tro demand går opp og supply går ned. Det gir ihvertfall mening i mitt hode🤔

1 Like

Att kjøpe fysisk gull låter veldig omstendig. Vad bruker ni guldet til då de ikke har noen tillväxt? Låser in de i ett bankfack å bara låter de ligga känns ikke speciellt smart?

Muligens om man har store formuer å bara vill beholder verdien men som småsparare?

Jag har en andel guld gjennom ETF som er fysisk oppbacket, men vill kunne selge de hurtig når de skjer liknande dipper som i Corona - får å investere mer långsiktige aksjer (ettersom de ofta er motsattforhållanden). Og sen etter salg bygger opp en liten andel gullportfølj månadsvis (svårt å
Timea).
Men att då sitte med fysisk guld på bankfack som småsparare? Tar ju evigheter att bli av med guldet.

1 Like

Det blir jo noe av samme greia som “Not your key, not your coin” i crypto.