Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

Hvor stort forvaltningsgebyr er det pÄ dette tracker-sertifikatet?

Edit, snublet over det selv.

Lave gebyrer pÄ Guld-S, jeg betaler ca 4% nÄr jeg kjÞper gullmynter(fysisk gull)

1 Like

Du kan handle gull spot og futures direkte gjennom platformer som f.eks. saxobank.
Klikket meg inn pÄ demosidene deres og sÞkte opp spotgull (XAU) eller desember futurekontrakten (GCZ9). Du kan handle begge direkte i markedet pÄ margin. Handler du spot sÄ er minste ordre pÄ 10oz, handler du futures sÄ er hver kontrakt pÄ 100oz. Spot mÄ du ut av hver dag, tror jeg. Future kan du ligge med til nÊrmere kontraktsutlÞp. Husk Ä lukke fÞr du mÄ ta levering!

Fiktiv spot ordre. 10oz. Ca 7100kr i margin.

Fiktiv future ordre. 100oz. Ca 66000kr i margin.

2 Likes

Henter seg inn igjen litt nÄ etter pullback i begynnelsen av uka :sweat_smile:

47

1 Like

Henter seg inn, men vil ikke si kursen har coolet ned sÄ veldig med W rsi pÄ 78 og D rsi pÄ 71. NÄr det er nevnt, sÄ kan kursen ofte ligge i overkjÞpt territorie lenge ved et sÄ stort brudd

1 Like

Er litt inne pÄ gullgruve fond nÄ, tenker at disse kan stige en del mer enn selve gullprisen fremover (gitt at gullet fortsetter Ä trende oppover). Invesco og BGF er vel mine favoritter blant gullgruvefondene. Har ikke selv mulighet til Ä handle amerikanske ETFer men der finnes det jo ogsÄ litt av hvert Ä velge pÄ.

1 Like

https://www.avanza.se/placera/telegram/2019/07/04/fonder-guld-for-hela-slanten-i-juni.html

Gullet holder seg godt 1412 nÄ

Far nyhetsbrevet til Goldsource:

Korreksjonen som aldri kommer?

Det spiller ingen rolle hvor mange Är man har stirret pÄ det gullchartet (selv er jeg vel i mitt niende), man blir ikke bedre til Ä spÄ prisutviklingen av den grunn.

I ukesvis har jeg ventet pÄ en meningsfull pullback under 1400 for en inngang, men det ser bare ikke ut til Ä materialisere seg. SÄ dette er Ä regne som et desperat forsÞk, du kan jo banne pÄ at nÄ som jeg skriver dette, skjer det ikveld. Dessuten, bÞrsene i USA hadde en god dag igÄr, sÄ kanskje risk-on traden er tilbake og gullprisen fÄr motstand.

Vi har hatt god aktivitet pÄ salgssiden denne uken, men roligere pÄ kjÞpssiden, og det pÄvirker jo tilbudslisten negativt. Kanskje selgerne har tatt ferie, det hÞres for sÄ vidt ut som en god ide.

Til uken fÄr vi et skifte i ledelsen i Gold Source, og ny daglig leder. Jeg kommer fortsatt til Ä eie aksjer og sitte i styret, men etter seks Är som daglig leder har jeg lyst til Ä gjÞre noe annet. Jeg kommer fortsatt til Ä vÊre tilgjengelig pÄ epost, men ikke fÞlge opp ordre eller andre driftsrelaterte saker.

Jeg benytter anledningen til Ä takke for all hyggelig kundekontakt, det har vÊrt mange interessante samtaler om Þkonomi og politikk gjennom Ärene og selv om metallprisene til tider har vÊrt en prÞvelse, er jeg mer optimistisk nÄ enn pÄ mange Är.

Jeg tror virkelig at markedet nÄ har snudd og at gull- og etterhvert ogsÄ sÞlvprisen, vil stige de neste Ärene. 20 000 kroner per unse for gullprisen er absolutt en mulighet fÞr 2020, og om gull/sÞlv ratioen faller til mer normale 60 f.eks, vil det innebÊre en sÞlvpris pÄ over 300,- Dessverre innebÊrer slike priser en del andre uheldige omstendigheter i verdensÞkonomien, men det fÄr vi ikke gjort noe med. Du kan derimot velge om du vil hedge deg eller ikke.

Ha en fin helg og en fortsatt gylden sommer!

mvh
Martin

1 Like

Gi den litt tid sÄ kommer test av 1350.

1 Like

HĂžyeste weekly close siden april 2013

Er nok ubehagelig for shortere hver dag gullet ligger her oppe over 1400. Kommer det et nytt rykk videre opp snart?

1 Like

Ja, er nok ikke sĂ„ trivelig for dem😄 Fint EQ som er formet i xauusd nĂ„ foresten, som ogsĂ„ synes som en weekly inside bar. Brudd under 1385 ved ukeslutt sier videre konsoliderin, brudd over 1427 sier videre oppgang. Kommer ikke til Ă„ trade dette, for synes fortsatt gullprisen er for strukket per nĂ„.

1 Like

1425 nÄ brudd opp pÄ gang?

ser ut som et brudd pÄ daglig EQ formasjon, og test av brudd i skrivende stund. Kan vÊre en fin tradermumighet med SL under bruddlinja:-)

1 Like

Hva skjer om rentene i US gÄr mot null? Vil ikke dette vÊre negativt for rÄvarer og gull?

Lave renter er positivt for gull

I teorien i hvert fall, men etter flere Är med QE og lave renter sÄ peaket gull og man begynte kanskje Ä ikke tro pÄ inflasjon lenger. Det samme kan nok skje igjen, lave renter fÞrer ikke nÞdvendigvis til noe sÊrlig inflasjon slik systemet fungerer i dag. Men man hedger seg med gull i tilfelle.
Europa har jo masse negative renter, men har ikke hĂžrt at noen her hamstrer gull.
Jeg tror ogsÄ gull skal oppover, men det er lurt Ä huske pÄ at det ikke er fullt sÄ enkelt at rentene gÄr ned og gull opp, om inflasjonsforventningene fortsetter Ä falle sÄ skal jo ikke gull vÊre sÄ attraktive heller.

Hvis det blir skikkelig shaky pÄ markedet slik du spÄr har man tre «trygge havner» Ä velge mellom, dollar, gull og kryptovaluta. Med tanke pÄ den ekspansive pengepolitikken vi kan forvente oss og kryptovalutaens tross alt ungdommelige og uprÞvde natur tror jeg gullet kan gÄ sterkt gjennom en slik periode.

1 Like

Obligasjoner i ulike former ser jo ogsÄ pÄ som trygge.
Det handler jo egentlig bare om hva man tror skjer med inflasjon.
Etter finanskrisen trodde man at QE og det ekstreme pengepolitikken ville fÞre til inflasjon, men sÄ sÄ man etterhvert det ikke stemte. Det viser ogsÄ erfaringene fra EU og Japan ogsÄ.
FÞrst sÄ gÄr jo inflasjonen ned nÄr det faktisk krakker, sÄ da gÄr evt gull kun opp pgr uro som du sier.
Jeg er som sagt ogsÄ egentlig positiv til gull, men det kan falle i lag med rentene som det gjorde under finanskrisen ( dvs tidlig), men som jeg har sagt fÞr er det stor forskjell pÄ dagens situasjon i gull og slik den var da, dvs den var egentlig i en boble fÞr finanskrisen med helt vanvittig prisstigning pÄ kort tid. NÄ har man konsolidert etter en kraftig korreksjon, dvs selvsagt bra potensiale oppover nÄ.
NĂ„r rentene blir skikkelig negative vil jo en tro at gull vil vĂŠre mer attraktivt, men det virker jo ikke slik i Japan/EU som sagt. Men de har i stor grad mettet behovet gjennom andre typer obligasjoner og andre lands obligasjoner som faktisk har positiv rente.
NĂ„ vil jo selvsagt enda mer bli negativ eller svĂŠrt lav, det har jo skjedd nĂ„ at “junk bonds” har negativ rente :laughing:

Selskapers obligasjoner vil nok ha risiko for Ä faktisk gÄ hÞyere etterhvert som det faktisk blir skikkelig dÄrlige tider, men forelÞpig presses de ned av ekstrem etterspÞrsel etter trygg avkastning. Problemet er jo hvor man skal plassere pengene nÄr renten allerede er lav og obligasjonsrentene faktisk stiger pgr kredittmarkedet gÄr gale. Da vil jo gull/dollar osv vÊre attraktivt.
Helt sykt Ä ha sÄ lave renter nÄ og gÄ inn i en nedgangsperiode. Tenk pÄ Europa nÄ, flere land ligger akkurat over 0% grensen i vekst, renten er negativ, hvordan skal man da vÊre overbevisende nÄr man skal stimulere Þkonomien? ECB kjÞper jo ogsÄ selskapsobligasjoner ikke bare statsobligasjoner, men akkurat nÄ er jo ogsÄ de rentene forferdelig lave. Men om det faktsk blir salgspress der slik jeg forventer skjer i USA, sÄ vil jo ECB fÄ utbytte av Ä stÞtte opp det markedet slik renten ikke skyter i vÊret.

1 Like