Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

Tenker at det er en mulighet for at en del av pengene som nÄ ligger i obligasjoner flyttes over til gull dersom pengepolitikken gÄr litt over styr. Folk kan rett og slett miste tillit til fiat og da vil fiat + minimal rente ikke vÊre forlokkende. Men det er svÊrt vanskelig Ä spÄ og derfor ser jeg mest pÄ det tekniske og der virker det som om gull er i ferd med Ä etablere en bull trend (med forventede pullbacks underveis)

1445 BTW :money_mouth_face:

1 Like

1463 nÄ, ingen andre her som er inne i gull lenger?

1 Like

Alltid inne i gull, men har ikke vektet meg opp, enda


1 Like

Samme her. SÞlv ogsÄ. Tror sÞlv kan vÊre spesielt lurt nÄr gold/silver ratio er sÄ stor som den har vÊrt i Är, har vÊrt over 90:1!

Gjennomsnitt pÄ 1900-tallet var 47:1 og de siste Ärene har ratioen vÊrt 60:1.

Derfor er jeg mer eksponert mot sĂžlv enn gull for Ăžyeblikket.

Jeg har noen gruveselskaper jeg er fornĂžyd med i tillegg:

Kirkland Lake Gold (KL.TO)
Newmont Goldcorp Corp. (NEM)
Sandstorm Gold LTD (SSL.TO) (Dette er et royalty selskap og ikke et mining selskap)
Wheaton Precious Metals Corp. (WPM)

2 Likes

Har sittet mye i gull, fin fortjeneste der nÄ :slight_smile:

2 Likes
1 Like

Har tatt halvparten i gevinst nĂ„ (var veldig overvektet i gull) sĂ„ fĂ„r vi se videre vei herfra :slight_smile: Å selge halvparten etter en fin gevinst er noe jeg egentlig har tenkt Ă„ prĂžve Ă„ bli mer flink til.

7 Likes

Venter pÄ resesjonen og at Trump trykker sedler, gjerne i forbindelse med invasjon av Iran


1 Like

Ja det tryggeste er nok Ä sitte pÄ hendene noen Är
men digg Ä sikre litt gevinst ogsÄ sÄ er det ikke sÄ farlig om det kommer en pull back og man fÄr lastet opp til maks igjen. Jeg liker 50/50 strategien fordi da vinner man pÄ en mÄte uansett hvilken vei det gÄr videre.

3 Likes

Hvordan gÄr dere fram for Ä investere i gull? Gold tracking etfs?

Er det noen som funnet sertifikat som er fysisk backet av gull og som kan brukes sammen med zero eller ASK konto?

Er det noen grunn til ikke bare Ă„ kjĂžpe en av disse?

Et spennende punkt for gullet, skal den rett tilbake til gammel trading range fra 2011-2013, eller en hvilepause pÄ veien. Gullprisen stortrives med makro usikkerhet og handelskrig.

37

1 Like

@holmes tipset meg om ‘‘Guld S’’. Ikke et bull derivat, men fþlger gullprisen 1:1

1 Like

Virker som de har gĂ„tt “tomt” for gull, ligger i hvert fall ikke ute med salg nĂ„ (bare kjĂžp)

12

Jeg har ogsÄ begynt Ä bli litt interessert i gullfond bÄde siden disse har en tendens til Ä svinge mer enn selve gullprisen (sÄ om man treffer riktig kan man fÄ hÞyere avkasting - og sÄ klar vice versa) og disse gullgruvene har jo fysisk gull slik at man tar bort noe av risikoen med papirgullet der flere hevder at det ikke finnes nok fysisk gull til Ä levere hvis alt papirgullet skulle konverteres. NÄr det er sagt sÄ har man annen risiko i gullgruvefondene som selskapsrisiko.

1 Like

Hva skal til for et krakk i gullprisen nÄ?

At verden stabiliserer seg?

1 Like

Vil alltid vĂŠre noen spenninger noen steder. Vi ventet vel en oppgang i gullprisen selv fĂžr handelskrigen startet.

At Trump ikke blir gjenvalgt og at resesjonen er over innen 2 Ă„r

Men da er gjerne krakket fra et sted i rangen 2500-4000 USD ned til tidligere topp 1870

1 Like