Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

Moooooaaaaaarrr QE!!!

1 Like

Han virker litt tÞysete men har mer kontroll pÄ QE enn de fleste. Han, og flere bond investment managere mener QE bare er tull; det er bankene som fÄr pengene ut i samfunnet og de Þnsker ikke Ä lÄne ut fordi det er for stor risiko. Derfor er det stÞrre utsikter til deflasjon enn inflasjon for Þyeblikket.

1 Like

Fikk akkurat lest meg gjennom store deler av denne trÄden, mye bra info og synspunkter. Har vurdert gull og etter Ä ha lest meg gjennom skal jeg se litt mer pÄ gullgruver. Ser for meg en liten post i gull og gruve ETF/fond.
Ser ut som gull har en liten negativ trend akkurat nĂ„, og 20 dagerssnitt er nede Ă„ “koser” med 100 dager snitt.

1 Like

Har tatt inn dette fondet i portisen for Ä fÄ eksponering mot gullminere:

Ellers ogsÄ litt gullmynter, pluss noe sparing pÄ BullionVault

3 Likes

Jeg sÄ denne tidligere i dag. Det mÄ vÊre en av de beste analysene jeg har hÞrt av makrofaktorer ifht. Gullprisen. @lafajet jeg vet du er fan av E. Sprott, og slik jeg forstÄr det er Rick Rule tidligere partner og fortsatt god venn av Sprott. Hva synes du om Rule og analysen? (Hadde egt. Tenkt Ä poste i FSX/PGM trÄden men vil ikke gÄ for off-topic)

4 Likes

Supert intervju, sÄ godt som det ble sagt etter min mening. NÄ er jo ogsÄ jeg tilhenger av disse herrers strategi og analyser.

Dette er karer i tungvekts klassen innen bransjen. Lang erfaring og rutine, en karriere med tung historisk last.
Det som er spesielt med denne gjengen i gruve sammenheng, er at de har grasrot kontakt med miljĂžet, sitter med et stort nettverk, ser helheten og det fundamentale i det de engasjerer seg i, noe som gjĂžr det mulig for oss dĂždelige Ă„ fĂžlge deres fotspor i et lengre perspektiv. Ingen pump/dump mao.

Nord Amerikanere utgjĂžr en stor del av investorene i gruve sammenheng, smĂ„ og store. Disse er patrioter av “egne omrĂ„der” og hvor disse nevnte herrer er en viktig del av dette og fĂžlges av mange.

2 Likes

Jeg er enig med deg, jeg synes analysen er on point. En ting jeg ikke kan forstĂ„ er hvordan folk som han her karen kan argumentere for det faktum at Federal Reserve kjĂžper gjeld, ETF’er og som han argumenterer for; til slutt aksjer gjĂžr at han er bull pĂ„ aksjer? Det mĂ„ da vĂŠre i et kort tidsperspektiv han er bull? AltsĂ„ at han vil ri pĂ„ “the delirious wave” frem til den faller igjen.

NÄ er jeg ikke jeg alt for innsatt i alle mulig Þkonomiske begreper men jeg regner med at det er dette som kalles quantitative easing, og Rule nevner jo det som en faktorene for at gullprisen skal forbli hÞy i sitt intervju
 PÄ den annen side nevner han jo ogsÄ at gullprisen kan forbli hÞy samtidig som markedet er hÞyt priset.

Jeg forstÄr jo at Ä pÞse penger inn i markedet kan redde det midlertidig, men hvis pengene ikke er produktive etter at de blir pÞst ut i markedet sÄ kan jeg ikke se hvordan analysen til han fra investopedia henger pÄ greip.

Uansett, det markedet vi er inne i nÄ kan til en viss grad minne om tilstandene fra 1929. De som er medlem i diverse facebookgrupper mÄ ha lagt merke til den tilstrÞmmingen av nye aksjonÊrer som kom i Mars/April. Bonanza tilstander etter den V formen vi opplevde i chartet. I Norge er det jo andre forhold sÄ klart, men de forholdene som andre land uten oljefond kommer til Ä oppleve vil pÄvirke oss ogsÄ.

On a sidenote: jeg ble litt frelst jeg av det intervjuet der. Rick Rule virker som en tÞffing, ikke bare virker han Ä ha greie pÄ makroÞkonomi, men han har ogsÄ peiling pÄ edle metaller - og jeg likte ogsÄ de politiske kommentarene han kom med i intervjuet, hehe. TÞff type :slight_smile:

1 Like

Nérmest oppvokst med dette


For de som lurer pÄ hva som skjedde med gullprisen i dag sÄ er tydeligvis manufacturing og service inne i sin beste periode de siste 74 mÄnedene i USA

:bomb:

Hvor mye penger blir printet for Ă„ skape en slik situasjon?

Det lempes ut gull for harde livet. Vill alle inn i krypto nÄ? :wink:

Det pleier alltid Ä komme enn pullback nÄr man tar ut tidligere ATH i gullet. Buy the dip tror jeg vil lÞnne seg her, men vanskelig Ä tippe bunnen sÄ klart.

3 Likes

Tror folk er veldig optimistiske mtp. vaksine og gjenÄpning av samfunnet. Det er nok en overreaksjon ned. Jeg sier ogsÄ: buy the dip!

3 Likes

Denne sinnsyke oppgangen i ALLE andre aktiva enn gull og sÞlv, kommer til Ä ende i tÄrer og tenners gnissel.
Blir moro Ă„ se Robinhodd’ere selge aksjer i kinesiske EV-produsenter, til halvparten av hva de ga, for Ă„ fĂ„ rĂ„d til mat.

2 Likes

Ja, enig. Jeg tror - tror, at det er alt for tidlig Ä vÊre sÄ optimistiske som det vi ser nÄ.

1 Like

Leste et sted at gÄrsdagen var siste frist for endel kontrakter om innlevering Short og fysisk levering i januar. Ser ut til Ä stemme.
Samtidig bĂžr Tyrkia vĂŠre ferdig med sine salg.
Dollarindex er ogsÄ under 92.
Alt ligger til rette for et skikkelig comeback.

2 Likes

Store aktÞrer forutsÄ dette midlertidige droppet, men endrer ikke sine lengre prognoser.
NÄr realitene synker inn, hverdagen kommer, ligger regningen der, hvor store deler av samfunnet mÄ bidra, blir ikke mange steder Ä legge verdiene sine da


1 Like

Det ser riktignok ikke bra ut per nÄ, men oversolgt rsi og under 200 dagers tipper jeg blir rekyl, men det er mulig vi skal enda lengre ned i det korte bildet.

1 Like

Frister veldig Ä kjÞpe litt gruveaksjer nÄ snart

2 Likes