Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

Ja eller pÄ 1700 er det i hvertfall stÞtte. Gull er jo blitt nesten like spekulativt som Btc i disse dager.

Det ser ut som gull skal videre ned teknisk denne uka. Noen lyspunkt kan kanskje vÊre at den er oversolgt. Lav rsi i store assets og aksjer kan mange ganger bety oversolgt og at kursen skal vende opp, mens i smÄ assets og aksjer sÄ ser man at lav rsi mange ganger bare viser et negativt momentum og at det gjerne skal fortsette nedover og gjerne da med enda kraftigere fall nedover.

Ja, kan gÄ under 1800. Men et sted pÄ 1700 tallet tar det trolig i mot.

Kan vÊre lurt Ä se pÄ dollar Index isteden for kaffegruten. Gullet stiger nÄr Index synker, og motsatt. Euro utgjÞr ca 60% av Index.

NĂ„r bĂžrsene faller har folk en tendens til Ă„ trekke mot dollar. Denne gangen var intet unntak, selv med massiv pengetrykking.
NÄr de store svingningene avtar vil dollaren blÞ, og gull gÄ i taket.

3 Likes

Ser pÄ USD Index blant flere ting. Men det hender at de gÄr i samme retning - de er ikke alltid inverse.

1 Like

Det kan fort vÊre bunnen vi ligger pÄ nÄ. Zoomer man ut sÄ er vi omtrent pÄ forrige peak nÄ fra 2011. SÄ kan sees pÄ som en test av stÞtte pÄ lang sikt. Det er jo trykket ekstreme mengder USD siden da. SÄ prisen pÄ gull burde vÊre veldig mye hÞyere.

3 Likes
3 Likes

Omkring dagens nivÄer kan vÊre bra ja.

Priceaction hittil gjĂžr at det ser enda mer sannsynlig ut for meg at pris faller ytterligere - fĂžr den igjen stiger i PM.

Er mest sannynlig mange i Norge som overhodet ikke har fÄtt med seg noe som helst av det som tas opp i denne artikkelen. Greit Ä vÊre kjent med - blant mye annet pÄ dette omrÄdet.

3 Likes

Litt av samme tema

1 Like

Gullprisen har hatt noen gode dager nÄ :heart_eyes:
Tror pÄ ny ath fÞr nyttÄr :slight_smile:

2 Likes

Fra bitcoindiskusjonen:

Gull er konge. Mitt aller stĂžrste kjĂžp i september var gull og litt sĂžlv og bitcoin :slight_smile:

Herr Gris - lag et chart over gull og 10 Äringen rente i USA de siste tiÄrene.

KjĂžper dere spesifikke ETFer, fond?

Hva heter rentegreiene pÄ engelsk skal tro?

TNX

For kort innlegg til Ă„ bar eskrive ticker


1 Like

Jeg spĂžr en gang til: Hvilke ETF`er kjĂžper dere for Ă„ eksponere mot gull? (I hvilken bank?)

Wisdomtree physical gold har jeg brukt for lengre horisont. Eller har jeg kjÞpt pÄ paxgold (krypto-token som er backet av ekte gull)

Handler hos pluss500, 20*gearing pÄ gull, liten premie betales for at sitte over natta, har ogsÄ 1 mÄneds call og putt. Spread gull rundt en dollar. Litt usikker pÄ om det er ETF
men greit at handle. Handlet her siden mai 2012.
GÄr fort opp og ned, alltid vÊr forsiktig. Du kan ikke gÄ i minus, men bli kastet ut pÄ margin call. Har noen ganger endt i minus, men saldo stÄr da bare i null
:grinning:

PHYS og PSLV er kurrante alternativer.