Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

An interview with Pentti Pikkarainen—former Head of Banking Operations at the central bank of Finland—on the future of the international monetary system.

Hvis sentralbankene skal ta i bruk gull igjen på en mer aktiv måte kan det bli interessant.

5 Likes

Hvis DXYen snur snart så går det forhåpentligvis an å slappe litt av her igjen :slight_smile:

Den er for såvidt ikke så langt ute å kjøre, bare naturlige bevegelser:

Litt nervøs for at Gull skal presses ut av denne formasjonen,

Gull og sølv litt opp på en ellers rød dag

Screenshot 2020-09-08 at 18.32.51

1 Like

Gullgruvene viser vei / viser styrke

1 Like

Asiatene posisjonerer seg

image

2 Likes

Har kjøpt en del gull i det siste. Tenker på å kjøpe sølv også. Men klarer ikke helt å bestemme meg for om det er lurest å være posisjonert før et eventuelt krakk i aksjemarkedene eller om det er lurest å sitte med cash klar til å kjøpe gull og sølv da? Spesielt sølv fikk seg en temmelig god knekk i mars i år.

Spennende formasjon. Ser vi ny ath snart?

1 Like

Mener papir ja. Jeg tror også panikken kan gripe en del i starten og noen må kanskje selge for å redde en overbelånt aksjekonto, men etterhvert skal det jo være en trygg havn.

Kan ikke skjønne hvordan du kan være skråsikker på at vi får et krakk? Det har jeg ingen tro på. Altfor mange som tror markedet kan falle senere i høst/vinter. Men at vi kan få noen skikkelige korreksjoner har jeg tro på. Det skulle egentlig bare mangle :slightly_smiling_face: Men resten du skriver er jeg helt enig i :slightly_smiling_face:

PM klar for neste rykk her nå - ledet an av gruveaksjene.

2 Likes

Flukten fra aksjer til gull og krypto burde vel starte snart så ny ath kan ikke være langt unna her :thinking:

2 Likes

Blir spennende å se denne grafen om 1, 2, 5, 10 år - mange år uten noen særlig avkastning bak oss så om teorien stemmer om at PM går inn i en ny bull syklus kan den pågå i mange år.

1 Like

Har du sett noe på platinum? Blir kanskje ikke sett på som noe trygg havn i nedgangstider, men leser man fundamentalt om det så skjønner jeg egentlig ikke at det skal være lavere pris her enn gull pr oz.

1 Like

Sikkert verdt å følge med på den også :+1:

1 Like

Ikke farlig om gull faller litt når krona svekker seg mer :grin:

Det er veldig snever tilbudsside i platinum og palladium. Sør Afrika er joker der i de kommende årene - ser ustabilt/fallende ut slik jeg vurderer det. Potensielt bullish for pris - men litt uoversiktlige markeder.

1 Like

Ja enig. I tillegg har jo etterspørsel etter ekslusove Rolex-klokker med platinum i steget til værs de siste månedene.

Så jeg har lastet opp en del platinum, ser bra ut kursmessig enda, men usikker hvordan den takler panikk i markedene.

1 Like

Da burde du kjøpe stål også, hvis Rolex er det du måle prisene etter…

1 Like

Ja 50% av all stål i verden går jo rett i Rolex klokker ja… all in stål ja! Sikkert lurt…

1 Like

Ser ut som om vi skal ned mot 1800 nå. Mulig vi tar i mot der - det er endel støtte der.