Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Sjekket litt mer på andre mynter. Det er tomt liksom.

Menmen.

Ser ut som det er kommet CPI-tall for februar, og at gullet reagerte opp.
Ikke mange dollar opp, men når gullet reagerer oppover på et slikt tegn kan det bety at bunnen er bak oss. Regnet med at tallene også er bra «sminket».

2 Likes

:roll_eyes:

Gull er opp selv med kraftig økning av «10-åringen». Stort høyere kan de ikke la renta stige før Yield Control kicker inn.
Bullish :1st_place_medal::2nd_place_medal:

5 Likes

Det skal normalt sett si at inflasjonen er opp…

2 Likes

Inflasjonsfrykten er nok litt opp.
Tallene vil ikke vises før i mai sier macro-guruene.
Nå ligger realrente på ca 0, i følge offisielle tall. F.eks 10-åring minus inflasjon.
Når CPI bikker 2% vil vi få negativ realrente, og et rush inn i gull.

2 Likes

Gull og ikke minst gullgruver har fått en skikkelig pull back / korreksjon fra toppen. Kanskje nærmer vi oss bunnen? :thinking:

3 Likes

Jeg tror 1680$ var bunnen ! Tegnet en liten #optimistlinje til 2500 innen 1.januar 2022

3 Likes

Tipper vi får en rotasjon om ikke alt for lenge hvor PM (presious metals) igjen blir populære.
Tenker man å gå inn i gruve bransjen finnes det flere gode fundamentale kjøp i dag, både produsenter og spekulative ( exploration) selskap der ute.
Mange ( dog ikke alle ) har fått en kraftig korreksjon, hvor jeg tar sjansen på å si at disse handles for “konkurspris” hvor det fundamentale er 100% inntakt og klar for en meget hyggelig reise om markedet skulle finne tilbake til PM.

3 Likes

Jeg tror også det vil flyte mye penger over fra andre råvarer og aksjer over i PM etter hver som det topper ut og risikoviljen avtar. Spørsmålet er hva det har å si for spesielt gullprisen. I flere 10år har gull nærmest perfekt fulgt 10åringen i USA minus real inflasjon.


Mest sannsynlig er det pga at JP Morgan’s og andre store banker i USA har manipulert kursen, noe JP også har fått en betydelig bot for. Etterhvert har det blitt en selvoppfyllende profeti. Når dette mønsteret brytes vet man ikke, men det skal sterke krefter til. Det er vel heller ikke noen mangel på Gull pr idag, bankene har store lagre. Derfor tror jeg det er vanskelig å se på gull isolert desverre.

Så, om man tror gullprisen skal veldig opp, så skal man ha gode argumenter for hyperinflasjon i USA pr idag. Evt yield curve control som presser 10åringen ned (ikke helt usannsynlig etterhvert) … Som en inflasjon hedge vil gull selvfølgelig fungere bra.

2 Likes

Gull prisen er vanskelig å spå da vi har flere nye faktorer og kombinasjoner som er ulike de vi har historisk erfaring med, alt sett under ett. I disse usikre tider tror jeg likevel vi vil se en økning, da “fear factor” er en viktig driver ved siden av fundamentale og kjente faktorer som inflasjon som driver. Hvor høyt og lenge er helt uvist.
Gull gruve selskapene trenger ingen høyere pris enn i dag, og klarer seg fint langt lavere også. Selv om flere av produsentene i dag kalkulerer i området rundt 1500$ OZ, i sine guidinger for tiden, ligger produksjons kostnadene i området 1000$OZ. Dette grovt regnet, mange driver rimeligere, men en fin standard å bruke.
Det denne bransjen trenger er en markeds rotasjon over til seg fra et brennhett marked som vil korrigeres på en eller annen måte, og ikke pga en høyere gullpris nødvendigvis.

2 Likes

Ok, så du tenker at aksjene kan gå en del uavhengig av gullprisen? Jeg har aldri kjøpt aksjer i gruveselskapene så jeg har ikke sett noe på hvordan prisene ser er kontra råvareprisene…

Jeg kjøpte andeler i BlackRock GF World Gold Fund via DNB for noen måneder siden.

Det har vært et av de aller dårligst presterende fondene (topp 3) av alle de ca. 500 fondene jeg kunne investere i :muscle: .

Noe som kan tyde på at en rekyl er i vente.

3 Likes

Ja, det vi trenger er Mao ikke nødvendigvis en høyere gullpris men en rotasjon.
Skal også nevnes at ved full kollaps bredt over aksjemarkedet generellt, blir vi historisk dratt med ned også. Gull gruve bransjen er ikke imun mot dette.

I konkurranse med andre oppadgående markeder, er gullprisen viktig, som ofte blir hoveddriveren. Når konkurrerende markeder flater ut og korrigerer, kommer større deler av oppmerksomheten tilbake. Om dette er en regel skal ikke sies, men det er min oppfattelse.

Å kjøpe sikre aksjer som Newmont og Barrick nå må da være en no-brainer.

2 Likes

Mange gode kjøp, personlig følger jeg bare small cap- selskaper, eller populært kalt junior. Både produksjon og Exploration selskaper.
Må jo nevne PGM som allerede er kjent her på forumet, som et klassisk selskap typisk i denne kategorien hvor man deltar i begge kategorier ( produksjon og exploration), som etter min mening er et bedre risk/reward enn mange, og på tilbud i dag.

1 Like

Blandt tungvekterne har Barrick mye å gå på tror jeg, en større nylig korreksjon har gjort dette selskapet kjøpbart igjen. En ny oppmerksomhet her nå vil etter stor sannsynlighet bringe dette inn i en ny cycle tilbake igjen.

Edit: har ikke sett på alle fundamentale sidene, men går ut fra at Warren Buffet og hans team har gjort en grundig jobb her da de gikk inn med anselig sum her en tid tilbake, samt at han normalt sett er langsiktig også😊. Uansett om han fortsatt sitter med hele eller deler igjen i dag, ligger nok dette godt an fundamentalt sett, spesiellt etter siste nedtur.

1 Like