Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Det er sant, men gull klarer seg historisk bra under store korreksjoner/krakk i aksjemarkedet.

image

If Stock Markets Crash, Won’t Gold & Silver Follow? Should I Sell & Buy Later? - YouTube

Video hvor de forklarer den tabellen.

Denne reflekterer min personlig oppfatning. Merk den er fra 2018, men er generellt aktuell nå også.

2 Likes

US mint har solgt mer Eagles i år enn hele 2018 og 2019 til sammen

3 Likes

3 Likes

Tihi

1 Like

Interessant

3 Likes

Tanker om denne betraktningen?

image

1 Like

i 1980 hadde sølvprisen gått 10X de siste to årene og nesten 50X de siste ti årene.

I dag ligger sølvprisen 48% under den høyeste omsatte prisen i 1980 - dette skjer samtidig som at retail og den industrielle etterspørselen er økende. Vi har altså en helt annen set-up i år enn hva tilfellet var i 1980.

For meg virker det ut som et godt asymmetrisk bet og satse på oppgang i sølvprisen framover.

image

Det at en selger av sølv ønsker å selge så mye sølv som mulig - med en så høy premium som mulig er ikke noe rart for meg i hvert fall.

5 Likes

Hvis det betyr at sølvprisen skal opp der den var i 1980 justert for inflasjon og pengemengde, så skal den doble seg mange ganger :slight_smile:

2 Likes

… med tanke på at India sammen med kina står for nær opptil 60% av forbruket av gull, hvor indiske retailers og jewelery ser dagens priser som en kjøpsmulighet, understreket av dette volumet vi nå ser, burde være et signal på hva de tror kan komme videre.
Spekulativt fra min side, men dette markedet er dyktig i sine analyser.

2 Likes

Prøver seg på en dobbeltbunn etter 200/50 death cross her, skulle helst kommet seg over 50 dagers igjen pronto

1 Like

5 Likes

:rocket:

3 Likes

Jobber med saken!

2 Likes

10-åringen ned, CPI opp, økte sanksjoner mellom USA og Russland. Gull med en mulig DB, brudd gjennom 50 dager og nå HH og HL?

3 Likes

Kina løfter på importrestriksjonene som ble innført i 2019.

Kombinert med divergensen mellom gullprisen og TIPS og et (visstnok) spennende teknisk bilde, synes jeg gull ser ganske interessant ut nå.

3 Likes

I dag kan kommunen glede seg over summen som med tida skal gå til et offentlig prosjekt til glede for byens innbyggere.

Ifølge ordføreren i byen, Laurent Petit, tok den eldre mannen som solgte huset likevel funnet med «stoisk ro» og hadde fortalt at det hadde versert familierykter om at denne formuen eksisterte.

  • Han var veldig filosofisk. Han hadde hørt om en stabel av gull, men trodde det hadde blitt gitt bort, uttalte Petit ifølge avisa.

Jeg tror også jeg hadde blitt veldig “filosofisk” dersom kommunen stakk av med familieformuen :thinking:

5 Likes

Jeg ser din Kitco-nyhet, og høyner med en Reuters-sak :smiley:

4 Likes