Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

Newmont og Barrick, de stĂžrste i bransjen, viser solide takter.

Mye av kritikken, fra kryptofolk og andre, er at de ikke selv holder pÄ noe av gullet i balansen, men selger stort sett alt. Mao at de ikke har trua pÄ egenprodusert assets.
Skulle gjerne sett at de beholdt noe av gullet selv. Cash har de nok av. Det renner over.

4 Likes
2 Likes

Intensjonen til produsentene i disse dager er nok ikke Ä beholde gullet, men selge mens prisen er sÄvidt hÞy som den er nÄ.
I en bransje som svinger, ofte i lange intervaller, mÄ man hamstre cash til nye prosjekter nÄr svingningene peker opp ( hÞy gullpris), tiden kan vÊre knapp, det kan gÄ mange Är til neste gang, hvor man mÄ tÊre pÄ reserver.
Rimelige ( lav AIC, " all in cost") prosjekter, innholdsrike, i gunstige omrÄder er stadig vanskeligere Ä fÄ tak i, spesiellt til en gunstig pris uten for stor risiko, disse prosjektene er fallende i hele bransjen over et stort perspektiv.
De mÄ mao investere langsiktig, hamstre cash i den relativt korte perioden dette gilde gjelder, iallefall vil de ta hÞyde for det.
Vel, bare min forstÄelse av dette.

P.s
Newmont slukte nettopp naboen vÄr (GTT) i golden triangle B.C.
Spennende, da vi (QEX) sitter pÄ 2/3 av tomten de nÄ absolutt vil trenge, enten for tailings (legge massene) eller utvidelse av den pÄtengte gruven de skal bygge.
Solkrem og campingstol pÄ plass, storvalen Newmont svÞmmer rundt i dammen vÄr, vi har snÞret ute :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like


 siden jeg nÄ nevnte QEX legger jeg med siste intervju me Tony B. (CEO) som forteller litt mer. Dette er kort sagt et spill, for de gale (som meg) , en explorer, ingen produsent, spenning, i et sÊrdeles hot scenario hvor bÄde Newmont og Skeena har tatt en strategisk plass med en finans som ble nÊrmere 2x hva vi hÄpet pÄ.
Som sagt er vi perfekt plassert (assets) mellom disse, hvor deres arealer og interesser gÄr inn i vÄrt. Personlig bruker jeg Ä sitte juni til oktober ( sesongen i G.T) men denne gangen kan det bli lengre, for mye pÄ spill


https://m.youtube.com/watch?v=Am_bPggB3g8

https://www.newyorkfed.org/markets/opolicy/operating_policy_210513

Mange mener dette er starten pÄ Yield Curve Controll. Men i typisk FED-stil er det pakket inn i uforstÄelig sprÄk.

KjĂžpene Ăžker i bonds fra 7 til 30 Ă„r. Dvs inkludert i 10-Ă„ringen.

I sÄfall Bull for Gull

2 Likes

Og For Cad dollar, da Canada har stor gull forekomster.

Vet ikke sÄ mye om CAD policy. Men de har vel trykt noe jÊvlig med penger de ogsÄ.
Men om du tenker pÄ at det er Canadiske selskaper som vil Þke inntjening pÄ Þkt gullpris, sÄ stemmer det selvsagt.
Om det vil gjÞre utslag pÄ valutakurs :man_shrugging:

De klarer ikke og slÄ USA nÄr det gjelder trykking av penger,og de besitter store rÄvare felt,og rÄvare er det som gÄr til himmels,da ser vi snart par Cad / Dollar som historisk mange ganger fÞr.

2 Likes

1 Like

NĂ„ skjer det ting her!

5 Likes

There is no substitute for gold :1st_place_medal:

1 Like

DXY bakser skikkelig nÄ, og krypto tryner, hÞres ut som alt ligger til rette for precious metals

3 Likes

Hva kjÞper man (pÄ nordnet) hvis man er bull pÄ gull?

Bull gull f. eks. :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Ingen fasit

Men har en fÞlelse pÄ at Barrick og Yamana er bra kjÞp nÄ.
Newmont har allerede gÄtt endel.

1 Like

Kan jo vÊre spennende for dere gull-glade Ä se pÄ hva som skjedde med gull nÄr Bitcoin krakket i 2018 :slight_smile: Kan gjenta seg nÄ som krypto viser svakhet og mange ser etter sikre havner for sine gevinster.

2 Likes

Lurte pÄ det samme og endte opp med Ä kjÞpe gruveselskaper (Barrick og B2Gold).
Har lite erfaring med ETFer eller ETCer, men syntes dette sÄ litt interessant ut:

Kan uansett ikke kjĂžpe det med min Zero-konto. Kanskje noen andre her som kan si litt om fordeler og ulemper med ulike innfallsvinkler?

1 Like

For hÞye utbytter kan man kikke pÄ Gran Colombia Gold og Newmont :1st_place_medal:

Barrick vil betale ut «skattefrie utbytter» i tillegg til vanlige utbytter i Är. 750 mill $ i 3 trancer a 250. Som tilbakebetaling av egenkapital.

1 Like