Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

Basel 3 leverer.

Don’t fight the FED.

Tror du forventet i overkant mye om du trodde dette skulle gjÞre en stor effekt sÄnn rett med en gang:

Her har du en fin oppsummering av en mulig vei videre her:

Hehe, jeg personlig har forventet mindre og mindre de siste mÄnedene. Og det som skjer nÄ er helt i trÄd med det jeg trodde kom til Ä skje.

Basel 3 er jo blitt hypet som en game-changer i Ärevis. NÄ er vi der, og fasiten er at det hadde ingen betydning. Tvert i mot blir det en sell-off fordi alle som har gÄtt og fantasert om at prisen skulle eksplodere nÄ begynner Ä gi opp.

Man kan ikke vinne mot de som kontrollerer alle penger i verden.

Fasiten fÄr vi ikke fÞr det trer i kraft 1 januar for UK, og lbma. Forventer en fin oppgang i gull og sÞlv frem til da

At man ikke kan “vinne” mot de som kontrollerer alle pengene i verden, er feil. Hvert fall historisk sett. Det er ingen FIAT valutaer som har overlevd debasement, og PM har alltid vunnet i det lange lĂžp. Det skjer dog ikke over natten. Bull runnet i PM varer historisk sett 10 - 11 Ă„r. Vi er inne i det 3 - 4 Ă„ret, litt avhengig av nĂ„r du regner starten. Disse bull runsa har lange pullbacks. For det fĂžrste klarer ikke den amerikanske Ăžkonomien en renteĂžkning pga. den massive gjelden. For det andre sĂ„ er PM syklisk, og kuren til lave priser er lave priser. Underinvestering fĂžrer til overinvestering fĂžrer til underinvestering osv. Mye taler for at bullrunnet bare har tatt en pustepause.

Jeg er sikker pÄ at det var mange som mente at Ä fÞlge strÞmmen var eneste alternativ i 1929, 1987, 2000, og 2008 - ref vÄr samtale i bjÞrnetrÄden. Tviler pÄ at de satt igjen med mye verdier etterpÄ. Ingenting varer evig. SÊrlig ikke idiotisk pengepolitikk.

2 Likes

Mulig det, men jeg regner med at de fleste er mer interessert i Ä tjene penger pÄ 1-2 Ärs perspektiv (eller kortere) enn i et 100 Ärs perspektiv.

FÞr eller siden kommer det store krakket, og da kan selvfÞlgelig de som har gÄtt glipp av flere Är med 20-30-40 % oppgang kose seg.

NÄr krÊsjet kommer sÄ kommer PM ogsÄ til Ä krÊsje, for Þvrig.

For de fleste er det ikke binÊrt. PM inngÄr som en komponent i min portefÞlje. :slight_smile:

Og jeg tror du grovt undervurderer potensialet til PM de neste 1-2 Ă„r.

De av oss som driver i Biotech er uansett godt rustet til Ä stÄ i det nÄr man investerer i manipulerte assets.

3 Likes

Jeg vil bare legge til en liten kommentar pÄ min forrige post uten Ä edite:

Jeg begynner Ă„ fĂ„ fĂžlelsen av at du tidligere har gjort deg samme betraktninger, men kastet kortene fordi du sĂ„ at dette ikke kommer til Ă„ skje i morgen. Kanskje har du tenkt som sĂ„ at du vil ri bĂžlgen frem til den ikke lenger gĂ„r an Ă„ ri, for sĂ„ Ă„ gĂ„ over til dette veddemĂ„let igjen. Det er helt fair, og kan kanskje fungere. Hva vet jeg. Personlig har jeg vurdert dette flere ganger, men ser ingen mĂ„te Ă„ forutsi dette pĂ„ nĂ„r alle indikatorer skriker at noe er feil. SĂ„nn sett fĂžler jeg at jeg forteller deg ting du allerede vet. Årsaken til at jeg gidder Ă„ argumentere mot deg er slik at alle de som leser uten Ă„ delta i diskusjonen skal fĂ„ en liten motvekt. Bare sĂ„ du vet det :blush:

Om jeg fÄr rett i morgen skal jeg pÄ ingen mÄte godte meg over alle gainsa som gÄr tapt. Jeg hÄper du fÄr mye ut av den tullete pengepolitikken og klarer Ä forutse nÄr dette ikke gÄr lenger @KitronStar.

Noen kutter seg selv for Ă„ drive selvskading. Andre investerer i PM og biotech. Been there done that. Ikke kutting da. Men det hadde vĂŠrt billigere.

Jeg sitter selv med posisjoner i PM, og har slukt inflasjons-praten til diverse goldbugs jeg ogsÄ. Men jeg er smart nok til Ä skjÞnne at jeg har tatt feil nÄr det gjelder dette.

Blant annet sitter jeg med posisjoner i Blackrock World Gold Fund.

Fun fact: dette fondet er det fondet som har gjort det dÄrligst av samtlige 421 fond DNB selger siden mars 2020. Aller dÄrligst av samtlige.

Jeg gidder ikke Ä selge dette fondet nÄ. Men jeg innrÞmmer ihvertfall for meg selv at jeg tok feil.

Biotech er fint og lÞnnsomt det, sÄ lenge man klarer Ä leve med at gains kommer veldig i rykk og napp, og man mÄ legge bort ego :slight_smile:

Gull er i et litt binÊrt omrÄde nÄ, enten gÄr det skarpt videre opp eller ned tror, neppe flatt det neste Äret.

Du tok ikke feil du var bare tidlig ute
 Gullgruvene har aldri vÊrt sÄ historisk billige.

1 Like

Hehe den er litt tynnslitt.

Jeg trodde prisen pÄ PM skulle opp, og jeg tok feil - i likhet med deg og mange andre. SÄ enkelt er det. Kanskje prisen gÄr opp om noen Är.

Tok feil? Fordi prisen ikke har gÄtt som mange trodde de siste mÄnedene? Vi er bare i startgropa pÄ et langt bullrun


Om du zoomer litt ut pÄ chartet har vi tidenes cup and handle formasjon. Ting tar tid i pm

2 Likes

Den startgropa har man vÊrt i ganske sÄ lenge nÄ. I Ärevis faktisk.

Sjefs-goldbug Peter Schiff har gjentatt nĂžyaktig det samme siden 2010.

Men som jeg sier, kanskje om noen Ă„r skjer det. Man vet aldri.

At investeringstesen og kursen ikke til enhver tid samsvarer, og at du kanskje mĂ„ vente en stund fĂžr du fĂ„r gains er helt normalt nĂ„r du inngĂ„r kontrĂŠre veddemĂ„l. Dette innrĂžmmet du vel selv nĂ„r du pratet om Michael Burry’s bet mot eiendomsmarkedet i den andre trĂ„den. Burry satt flere Ă„r fĂžr han fikk gains. Ble saksĂžkt av egne investorer. Dette applauderte du jo implisitt nĂ„r du sa at Ă„ forutsi hvor strĂžmmen skulle gĂ„ kunne vĂŠre en god approach.

Er det ikke nettopp dette vi driver med her? Om vi har rett gjenstÄr enda Ä se.

Etter en litt skarp tone oss imellom i den andre trÄden sÄ tenkte jeg det var greit Ä prÞve Ä vÊre litt hyggelig i forrige innlegg. Kanskje du misforstod intensjonen min. Uansett ser jeg ingen grunn til Ä fortsette med dette, sÄ hvis vi bare skal utveksle stikk melder jeg meg ut av samtalen.

Eeehm okay :joy:

At du ikke greier Ä se at dette chartet er megabullish pÄ sikt og ikke nÞdvendigvis dag for dag er for meg uforstÄelig

2 Likes

Du sa tidligere i trÄden at gull skulle opp i 2500 i Är.

Tror du det selv fremdeles?

Nei, men jeg tror fortsatt vi skal over all-time high’s i Ă„r

1 Like

MÄ komme ein skikkelig washout tenker eg
 eg blei bearish nÄr silversqueez blei noko, litt som laser eyes skikkelig bearish greie