Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

Hvilke fond / aksjer er og anbefale hvis en Ăžnsker og eksponere seg mot gull ?

Jeg har bgf World gold (gullgruver)

1 Like

Gullgruver er forresten eksponert mot olje og/eller strĂžmpris.

2 Likes

Samtidig er gull positivt korrellert med olje, sÄ jeg tror inntektene stiger fortere enn kostnaden. I tillegg er prisen pÄ gullgruver veldig lav

En ting jeg liker med gruver er at man unngÄr en situasjon der gullbarene dine er lÄnt ut eller «borte» og du sitter der med svarteper. I en slik situasjon vil prisen pÄ fysisk gull gÄ til himmels og gruvene kan cashe inn

2 Likes

Det hÞres logisk ut. NÄr jeg sjekket sÞlv, sÄ fikk prisene opp fÞrst etter krakk. Er det det samme med gull?

Historisk ja: Den kan begynne stige fÞr et krakk, sÄ sell off, men henter seg fort inn igjen i en v-formasjon og kraftig stigning. Derfor har jeg ogsÄ cash, bear og lange amerikanske statobligasjoner. Gull svinger gjerne mindre enn sÞlv.

2 Likes

gold-stocks-cape-ratio

“At current S&P 500 valuations, a century of data suggests that they are likely to underperform gold over the next ten years. Will that repeat for sure? No, and who knows. But among other things, it’s a variable that leads me to like having gold in my portfolio.”

3 Likes

Det viktigste med gull er vel egentlig ikke at det stiger enormt i verdi , men at det faktisk ikke faller og justeres etter inflasjonene. Ser man her sÄ er det faktisk en del foran og har tjent penger i det siste

MEN i og med at det har vÊrt sÄ ekstrem penge trykking sÄ burde det vel vÊrt enda mer penger i gull (men dette har vel gÄtt i krypto og aksjemarkedet)
SÄ nÄr bÞrs faller 2-3% og gull er litt opp er jeg i hverfall meget fornÞyd. NÄr markedet har falt nokk vil jeg flytte fondene i gull (i pensjonsfondet) tilbakers til aksjer.

2 Likes

Kan jo vÊre bra for bÄde gull og krypto


1 Like

Og bgf World gold har earnings yield 8,2% allerede pÄ dagens priser (2021)

2 Likes

Det meldes om ny rekord inflow i GLD pÄ fredag.
Ikke en etf Ä anbefale pÄ noen som helst mÄte. Men en grei indikator pÄ at noen har fÄtt Þynene opp for gull.

3 Likes
2 Likes

Mark Minervini og alle hans fĂžlgere?

Russere?

Dette er meget viktig. det er denne typen etterspĂžrsel som kan sende gullprisen opp og ikke de som kjĂžper gullmynter. Kanskje det er noen som roterer fra crypto til gull.

1 Like
  • SPDR Gold Shares reports biggest inflow since listing in 2004

  • Equity- and crypto-market drop supporting demand for the haven

SPDR (GLD): World’s Top Gold ETF Sees Holdings Surge in Bullish Demand Sign - Bloomberg

2 Likes

FÄr vi en dreining nÄ kan dette bli hyggelig utover.

1 Like

Ganske utrolig hvordan det samme gjentar seg gang pÄ gang pÄ gang pÄ gang.

3 Likes
5 Likes

Passende tid Ă„ fjerne gull vs inflasjons chartet tydeligvis :thinking::joy:

3 Likes