Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

https://marketnews.com/mni-spain-dec-ppi-3-8-m-m-35-9-y-y-nov-33-1-y-y

Cup&Handle watch

3 Likes

Veldig spent pÄ om vi fÄr et skikkelig brudd opp snart - kan i sÄ fall bli magisk :star2: :dizzy:

3 Likes

Verd Ä ta en titt pÄ for den spesiellt tolmodige gull/kobber nerden.

2 Likes

Fy faen

Har aldri sett noe lignende i «verdens kjedeligste aksje»

4 Likes

Flott :clap:
En super dag for mange gull selskaper, samtidig som de amerikanske bþrsene stuper

Skal vi endelig fÄ interessen tilbake ? Fortsatt i tidlig stadie, men mange av disse, spesiellt produsentene, er vesentlig underpriset og burde vÊre attraktive nÄ. Vi venter i spenning.

2 Likes

Greit Ä ha litt PM nÄr det blir atomkrig

2 Likes

Chartet ser interessant ut. Brudd opp av chartet ved krig og brudd ned dersom det ikke blir krig i Ukraina?

1 Like

NĂ„ er det spennende.
Vi er og tester topp til bakers til topp fra 8.nov
Skal det snu :scream: eller :champagne:

2 Likes

Endelig gÄr PM motsatt av bÞrsen

5 Likes

sp500 i oransje

got volume ? :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 Likes

Andre som kjÞper paxgold? Kan da ikke vÊre noe enklere, billigere eller sikrere mÄte Ä handle digitalt gull pÄ.

Legger man inn ethereum-adressen man oppbevarer tokene pÄ sÄ fÄr man serienummeret til gullbarene man eier.

1 Like

Bgf World gold ble oppdatert nÄ +5,99% :1st_place_medal:

5 Likes

Jeg har spredd litt pĂ„ min Pensjons konto pĂ„ Nordnett men det er ganske likt fordelt kan man si. Disse 3 stĂ„r for 65% av pensjons sparingen nÄ 
SĂ„ jeg kunne vel bare valgt den ene eller den andre.
Men blir spennende og se i dag med gull som stiger mer en sÞlv mandag om Auag silver gjÞr det dÄrligere en BGF.

Hvordan er dere vektet pÄ pensjons kontoer?
Siste 35% er fordelt pÄ 6/7 stk indeks fond. (Men de leder sÄ vidt i forhold til avkasting.)
NB dette er kun siden Feb - 21 (da det var mulig og styre egne pensjons penger)

1 Like

Skrev feil sted, men har en del BFG World Gold (sparing til barna, dvs lengre perspektiv) og god del Silver Bullet (litt mer kortsiktig).

Ser Silver Bullet som en form for hedge, men har kjĂžpt primĂŠrt pga gull sitt tekniske bilde.

Men jeg er fremdeles ikke helt fan av prissettingen via futures; mange mener at krypto er et Ponzi scheme, men krypto er jo laget for Ă„ nettopp ikke vĂŠre et Ponzi scheme. For i Ponzi schemes brukes de siste investorenes penger til Ă„ opprettholde en illusjon av en avkastning, en avkastning som er 100% konstruert av en fantasi. Investorenes penger tappes for Ă„ opprettholdes illusjonen og til slutt har man ikke penger til Ă„ gi til de som realiserer investeringen.

SÞlv og gull er heller ikke Ponzi schemes selv om prisen er manipulert, men det likner mer pÄ et Ponzi scheme enn krypto etter min mening, da man egentlig ikke kan realisere futurene, fordi gullet og sÞlvet ikke finnes i virkeligheten.

2 Likes

Bitcoin finnes ikke, men gull og sÞlv finnes og dersom det blir fysisk mangel pÄ disse rÄvarene vil prisen gÄ til himmels.

2 Likes

Penger er bare en “poengsum” hvor man fĂ„r forskjellig poeng avhengig av hvilket arbeid man gjĂžr/verdier man har slik at man ikke trenger Ă„ bytte hĂžner mot kuer. I prinsipper kan denne poengsummen vĂŠre hva som helst, men har for x Ă„r siden vĂŠrt gull da det var enkelt Ă„ bytte kontra andre ting som fantes pĂ„ den tiden, og selvfĂžlgelig tilstrekkelig attraktivt.

Problemet med gull som et “medium of exchange” er at det ikke er nok av det, og heller ikke uendelig delbart, samtidig som der er vanskelig Ă„ kvantifisere. Mange jukset og klippet av deler at gullmyntene, blandet dem ut etc. Det fungerte rett og slett ikke optimalt som penger.

Bitcoin/andre krypto har mye hĂžyere potensiale som medium of exchange fordi det er lett Ă„ dele opp i mindre biter og fordi man alltid vet hva man har og fĂ„r. Samtidig er det en begrenset mengde, som for sĂ„ vidt gull, slik at det ikke blir utvannet som fiat-penger. Dersom flere bruker bitcoin eller andre krypto som “medium of exchange” vil etterspĂžrselen bare Ăžke dramatisk. Gull vil aldri bli medium of exchange igjen, det begrenser ogsĂ„ potensiell verdi.

Et stort HVIS det der. Veldig fÄ bruker det som medium of exchange i dag.

1 Like

Enig i det, men det er jo et stort hvis nÄr det gjelder gull ogsÄ. Det skal en del til at det blir tomt, da det har begrenset industriell og annen nytteverdi. MÄtte bare forsvare Bitcoin nÄr du sablet den ned. FÞler ikke bitcoin stÄr tilbake for gull egentlig. Spesielt nÄr hovedparten av investeringene er i papir-gull.

Jeg hadde en “foretnings idĂ©â€ en gang som gikk ut pĂ„ Ă„ sette opp et scoringsystem for bytte av varer. Slik at en som var frisĂžr kunne klippe en annen person, og fĂ„ en score for jobben; som vedkommende igjen kunne bruke for Ă„ f.eks lĂ„ne hytta til en som har en hytte. Dersom mange nok brukte dette scoringsystemet, kunne man bytte varer og tjenester utenfor skattesystement. Det er noen steder folk gjĂžre dette i bakgĂ„rder etter stengetid for butikker. Da bytter det kjĂžtt mot grĂžnnsaker eller liknende.

Tilsvarende kan jeg tenke meg at man i meta-verden kan bruke krypto for Ä bytte tjenester, og da er man utenfor skattesystemet, inntil man skatter av kryptogevinsten da. FÞler meg rimelig sikker pÄ at slike systemer vil bli eller er satt opp. Og der er potensialet for type krypto stort.

PÄ et eller annet tidspunkt kommer skattevesenet inn der ogsÄ slik at man mÄ betale mva etc, men da kan allerede kryptoen som ble brukt ha blitt konvertert til et medium of exchange.

1 Like

Din kritikk mot papirgull / futures stĂžtter jeg, men man har andre muligheter, f.eks: fysisk gull, gullgruver, ETFer med allokert gull.

3 Likes