Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Husk at platina er vanskelig å selg. Du betaler an høy premium ved kjøpt, som du ikke får igjen når du skal likvidere investeringen. Hadde holdt meg til papir varianten.

2 Likes

Ser litt på Sprott fysisk.
Problemet er at det er Platina + Paladium

Der er det ikke premie, men rabatt på NAV

Det er rent platina mynter.
Original tube med 10 stk 1 oz platinum philharmoniker direkte fra Austrian Mint. Philharmoniker myntene er en av verdens mest populære platinumbullion mynt laget i .9995 rent platinum. Mynten er anerkjent blant både myntsamlere og platinuminvestorer i hele verden. Tuben inneholder totalt 10 troy oz med rent platinum.

Tusen takk, skal faktisk få kjøpt litt. Så er beholdningen min komplett for ruskevær:)

1 Like

Sprott fysisk, snakket jeg om :+1:

https://sprott.com/investment-strategies/physical-bullion-trusts/platinum-and-palladium/

1 Like

Invesco, ishares, wisdomtree og xtrackers har alle børshandlede physical platinum instrumenter. (uten paladdium altså)

1 Like

Da du og @Andor nevnte platina ble jeg litt nysgjerrig. Litt av poenget deres med platina er vel nettopp at det ser billig ut jf. gull. Hva må til for å få et annet gull/platina prisforhold for fremtiden?

Platina har korrelert lite med gull de siste 5 årene, men desto mer med sp500. Det er jo litt overlapp mellom denne tråden og bjørnetråden. Er dette det riktige tidspunktet for et metall som korrelerer mer med børs?

(Jeg eier hverken gull eller pt, er bare interessert i tesen deres.)

1 Like

Platina er mer brukt i industrien og blir brukt stadig mer til smykker. Jeg har tenkt og sitte opp til 10 år med myntene, og faller Platina mer vil jeg også kjøpe mer.

1 Like

Ah, her fant jeg en tråd med platina! Har nettopp begynt å se på det selv, men har ikke funnet ut hva man bør kjøpe… Har du sett på de 2 øverste her? Antar den siste er den du vurderte.
image

1 Like

Viktig i «det grønne skiftet». Spesielt mtp alt som har med hydrogen å gjøre.
Dessuten har flere produksjonslinjer gått fra Paladium til Platina i katalysatorer til tradisjonelle forbrenningsmotorer.
Lavere produksjon (i Sør-Afrika) og høyere etterspørsel bør på et tidspunkt slå ut i høyere pris.

1 Like
2 Likes

image

1 Like

Noen som har gode ressurser/indekser på forbruk av gull, sølv osv. i industri? Eventuelt andre faktorer som kan påvirke gullprisen, som sentralbank reserver?

Fint tilskudd til krigskassen :1st_place_medal:

9 Likes

Ser mer og mer ut som dette kommer til å bli et fint år å sitte med de små blanke myntene🍾 kanskje ikke så bra for resten av økonomien, men forsikringen vi sitter med kan bli gull vært😉

4 Likes

Low Complete. Gold to $2,200s by June.

3 Likes

Var jo litt kul da :smiley:

5 Likes

Gull opp ca 15$ etter åpning

3 Likes

Ja da bikka gullprisen over 20 k.Logga inn hos Goldsourse og ser at jeg betalte rett under 10k i 2016.Så ca 100% på ca 6år.Tatt i betrakning av at der ikke er skatt på gevinsten er ikke det så gæli.

Edit:93,46% - 5 år.

8 Likes

ser jeg har rundt 22% på gullet jeg kjøpte ifjor. Innenfor det.

10 Likes