Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Over 2000 nå.

3 Likes

Tipper vi når 3000 innen et år :pray:

6 Likes

Anekdotisk input selvsagt, men vi noterer oss at dette selskapet etablerer seg med butikk i Bergen

https://www.verdihuset.no/pages/om-oss

3 Likes

image

3 Likes

Gull ser bull ut… Spørs om ikke ATH ryker snart…

6 Likes

25 år cup and handle on the brink :bomb: og nesten ikke en kjeft på tekinvenstor er interessert :grin:

1 Like

Har kun fysisk eksponering i gull, og litt sølv, så da blir det ikke til at man løper rundt og kjøper og selger. Stort sett alt kjøpt rundt 1993-94 for å legge på kistebunnen, og der ligger de fortsatt. Skulle gullprisen innen kort tid bevege seg mot 300 så lemper jeg ut. Har for lite kunnskap til å begynne med gruveaksjer, og har sett for mye svindel der til at det vurderes som et alternativ. Tenker da ikke på store anerkjente selskaper som driver med utvinning. Uansett litt spennende å ha i sidespeilet.

2 Likes

Den siste månedscandlen er så bullish at hjelp

image

3 Likes

Ser at Tavex nå selger Platinum-mynter, vet ikke om det er nytt eller ei, men det var nytt for meg i hvertfall.

Noen som har spedd på gull- og sølvbeholdningen med platinum fra Tavex eller har andre erfaringer med fysisk platinum?

De har hatt dette så lenge jeg har vært kunde der.

Er ikke noe jeg kjøper.

1 Like

Så er vi her igjen. Får håpe den ikke faller 20% denne gangen da!

Måned - sjekk de to siste candlene vs forrige topper:

5 Likes

Saftig spike sent i går kveld gitt

4 Likes
2 Likes

Toppsaken på Dagbladet.no

4 Likes

Burde vel heller stått: “Dollaren har aldri vært så svak”

1 Like

Dersom det du egentlig mener er at alle valutaer er svake relativt til gull, så burde du for det første si det med en gang og ikke trekke frem dollaren spesifikt, og for det andre sier du egentlig ingenting mer enn at gullprisen er høy.

1 Like

I starten av 2014 kostet 1 unse gull ca 1200$, og dollaren stod i 8 kroner, dvs 9600 kroner for en unse gull, i dag koster gull rett over 2000 dollar og dollar-kursen er nesten 11 kroner, dvs ca 22 000 kroner, eller ca en 130% økning i gullprisen, i norske kroner. og 67% i dollar.

EDIT:

Men det er ikke hele bildet, dollar mot kroner har om man ser i et lengere perspektiv vært mer volatilt enn en kostant svekkelse av kroner.

image

Så både dollar og USD blir spist opp av inflasjonen.

Det som er mer interessant, og et virkelig tankekors, er at for en netto utbetalt månedslønn for en nyutdannet person med mastergrad fikk man 5 gull-mynter (1 unse) i 1998, mens man i 2023 får knapt halvannen.

En kurrant 3 roms leilighet sentralt i Oslo kostet 350 til 400 gullmynter i 1998, i 2023 koster den sammen leiligheten 250 til 300 gullmynter.

Mao, om gull er den ultimate målestokken for penger så har leiligheter i Oslo blitt billigere, og lønn har stupt.

Gull er ikke nødvendigvis veldig billig, og boliger ikke nødvendigvis så dyrt, men norsk arbeidskraft er definitivt billig, og norske lønninger er en vits. En god vits hvis man ikke bor i Norge, og en dårlig vits hvis man bor i Norge.

8 Likes