Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Jepp, skulle stått NOK og USD.

Målt mot aksjemarkedet er ikke gull spesielt dyrt nå. Ca 15 gull/Dow nå

3 Likes

17.9

2 Likes


Ikke de beste bildene, men kjøpte en slik en fra K. A. Rasmussen her om dagen.

8 Likes

De er ganske kule. Blie nok en slik her også

3 Likes

Ikke for å pirke, men tall fra 2007 kan vel neppe kalles nå.

Nja, bare å pirke det, men det grove chartet var for å vise svingningene. Tenkte flere gjorde som “holmes” og regnet ut live. Meget grovt anslo jeg 15 uten å sjekke hva Dow lå på, men her en oppdatert faktor:
Dow 36248 / Gull 1999 = 18,13.

Hvis vi skal lage en ny bunn i det chartet på 2-4 så må gull langt mer opp eller Dow langt ned :upside_down_face:

Plutselig er edelmetall tilgjengelig for VELDIG mange VELDIG enkelt.

Edit:

Er i ferd med å avgi helt ville bullsignaler. Haraball om den closer over 2100 i januar.

5 Likes

for gold, the split between private investment and central banks couldn’t be starker. Because while official-sector reserve managers are buying gold like it’s the lynchpin of the global monetary system once more, private capital is selling or shunning the chance to invest in the precious metal as though it’s stuck in a bear market even as it makes a record bull run

Gold just saw its weakest investing activity since the bear market of 2014. Source: BullionVault Gold Investor Index

https://www.bullionvault.com/gold-news/gold-investor-index/2024-invest-in-gold-silver-central-banks-rates-record-price-010220241

1 Like

Mer her.

1 Like

Det er grunn til å håpe at slike skrekkscenarioer ikke skjer. Men vi kan stadig ikke utelukke at gulltilhengere med ragnarok-scenarioer i blikket faktisk er inne på noe. Og i tilfelle kan fortsatt gullprisrekordene i romjulen fremstå som beskjedne om noen år.

Har 10% av portisen i fysisk gull. Diversifisering i disse utrygge tider :+1:

5 Likes

Det er godt FIAT er sikkert som banken🫣 en forsikring om noe skulle skje er det bare idioter som har

6 Likes

Gull utgjør en svært stor del av valutareservene til de land som har vært ute i stormer gjennom historien, og skjønner at papirpenger bare er IOUs og promise to pay.

image

image

Gull er focal point for verdier, dvs hvis alt krasjer, hvor løper man da.

Det er en god grunn til at Norge ikke kjøper så mye som et gram gull, selv om det finnes over 15 000 milliarder kroner i oljefondet, og det er fordi det er en krigserklæring mot dollar og Euro.

image

Norge har nå i 2024 altså utenlands-reserver tilsvarende på opp mot 500 mrd NOK, og kanskje halvparten i dollar.

Med en gullpris på ca 21500 per unse (31,1 g) betyr det at 1 kg gull koster 691 000 NOK, og 1 tonn gull 691 millioner NOK.

Hvis vi skulle legge oss på samme nivå som land som har vært gjennom historie, og skjønner at gull er gull verdt, så burde 65% av utenlandsreservene være gull, og 65% av 500 mrd er 325 mrd, og med en pris på 691 millioner per tonn burde Norge altså besitte 470 tonn med gull.

325 mrd er 2% av oljefondet…

Det er totalt uforståelig at Norge ikke har en gullreserve, fordi det er en marginal pris på forsikring mot historien.

Men som sagt, det er et bortimot forbudt tema som bare blir avfeid.

14 Likes

Bra skrevet💯 for meg blir det litt som å si man ikke trenger å ha forsikring på bilen eller huset for sjangen for at det skjer noe er liten.

Vi bruker mint mulig på forsvar for hjelpen skal vi få fra allierte

Vi trenger ikke vaksine eller mat lager for Europa skal forkynne oss hvis det er nød.

Vi så alle hvordan det gikk under corona når vi stod uten helsemateriell da Europa/verden trenge det de kunne skaffe selv.

Er ikke i den formening at vi står ovenfor ww3 eller inflasjon som går ut av kontroll, men stiller meg veldig undrende til hvorfor vi er så naive om at noe kan faktisk skje.

Som du skriver så er det småpenger vi snakker om å sette av til den dagen vi kan stå der med skjegget i postkassa.

10 Likes

Skulle det vært 1kg gull.

1 Like

Et litt dumt spørsmål, men hvor anbefaler dere å kjøpe fysisk gull?

Jeg har brukt Tavex ved flere anledninger. Kan anbefale

4 Likes

For min del har jeg bare kjøpt fysisk sølv, men Tavex har vært en veldig ryddig butikk å handle av.

1 Like

Tavex, mynthandelen og evt gullhøna funker fint.

2 Likes