Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Ja de har anda full fokus på exploration i området. Meget spennende selskap

1 Like

Akobo går fort 60-100% kommende uke! Flott melding på fredag og omsetningen tok seg opp

1 Like

Ja utfordringen er jo at folk ikke vil inn ned penger. Det må jo snu før eller senere.
Men Barric vs gull …

Gull opp 20%
Barric ned 30%


1 Like

Markedet tror renta skal ned, da blir gull interessant

Hva hvis det rakner og børs korrigerer 20% og renta settes ned mange hakk, gull fremdeles gull?

FOMC Meeting Date Rate Change (bps) Federal Funds Rate
Sept. 18, 2007 -50 4.75%
Oct. 31, 2007 -25 4.50%
Dec. 11, 2007 -25 4.25%
Jan. 22, 2008 -75 3.50%
Jan. 30, 2008 -50 3.00%
Mar. 18, 2008 -75 2.25%
Apr. 30, 2008 -25 2.00%

Rinse. Repeat.

Skjermbilde 2024-08-06 000204

Bare å bytte ut 2007 med 2024 så har man fasit :wink:

5 Likes

Gullprisen sterk i dag. Flott for Akobo som skal produsere 10.000 Oz første mnder

2 Likes

Gullprisen opp 100Usd siste 30 dager. 1,4% bare i dag. Resesjon kan sende gullprisen mye høyere.

3 Likes

Da var den over 2500 usd :champagne:

3 Likes

Noen som har gjort seg noen tanker og vurderinger om hvor og når festen er over for denne gang? Ser det er økt aktivitet på Finn av kjøpere av fysisk gull i form av norske gullmynter type OL, Sykkel VM, Grieg, og Nobelmynten til stadig økende priser. Slipper jo moms og formueskatt på slike mynter om jeg har forstått det rett.

Styr unna juggel mynter med ulik mengde gullmaling. Det sikreste er å kjøpe investeringsmynt i 99,99 eller 99,999 gull. Nada moms og formueskatt

1 Like

Nå skal det sies at de myntene han nevner ikke er noe feil i å kjøpe. De selges gjerne litt under spot, men kjøpes også under spot.

1 Like

De norske gullmyntene er gode trygge kjøp . Har ikke hørt at de har blitt forfalsket og er veldig praktiske at de er en 1/2 unce rent gull. Når gull pris stiger vil det bli lettet og omsette mindre mynter.

Perfekt med skattefritt opp til 1 mil. Når du når denne grensen kan du selge alt over og ha skattefritt utbytte. :wink:

Og du er fri til og selge i akkurat den valutaen du vil uten mer transaksjons gebyrer en det du har tatt da du kjøpte mynten. (I utland er det jo fordel med internasjonale mynter men rent gull er rent gull.

1 Like

Rentekutt som er signalisert skal komme er vel nesten bankers bull for gullprisen. Blir kuttene priset inn før de faktisk utføres? :thinking:
Kjenner ikke helt trend historikken ved tidligere rentekutt.

Nærmer seg jo september cut time, og det blir nok tatt posisjoner fremover som igjen driver prisen videre opp.

Peter Schiff
@PeterSchiff
·
5h
Today’s "unexpected’ collapse in July #housing starts and building permits, to the lowest levels since the COVID lockdowns, should be a reality check for investors. Recent economic data on unemployment and retail sales created the false impression that a #recession wasn’t nigh.

Think again soft landers :1st_place_medal::chart_with_upwards_trend:

Angrer som en hund på at jeg ikke gikk hardt inn i bgf world gold som jeg postet for en stund siden, miners henger etter gullprisen så mulig mer å hente.

1 Like

Skal du trade ville jeg ikke kjøpt gull. Skal du bevare verdi kan det være en attraktiv investering i det lange løp.

1 Like

Tenker ikke trading; men mulig exit, har vært long siden 90-tallet :wink:

Har en del mynter med valør 1500kr som jeg kjøpte fra NB i sin tid, OL, Sykkel og Grieg, pluss noe annet tjafs utenom. Tror jeg fortsatt har noen kvitteringer, men føler meg komfortabel med at de ikke kom med gullmaling med tanke på hvem som solgte de. Alle er i original forpakning.

3 Likes

Da er vel spørsmålet hva kan gi bedre avkastning i dagens makro miljø? Du har nå en hedge mot NOK som er skattefri og historisk holder seg i verdi.

Risk/reward - 5% av formuen i gull er en sikkerhet mange kan angre på ar de ikke hadde satt av.

Ser man tilbake 6 år i tid på hva som har skjedd skjønner man at alt kan faktisk skje

3 Likes

Det er helt sprøtt, cup&handle spiller seg ut nøyaktig slik vi har snakket om i årevis.

5 Likes

Hvor skal gull nå da? 3k?

2 Likes

Who knows? Rent teknisk så fint mulig

4 Likes