Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Gull som investering đŸ„‡

@holmes

Tenkte pÄ deg da jeg sÄ denne. All inn her

(Jeg har flyttet mye selv :+1:t2:)

2 Likes

SÄ du har tro pÄ at det kun er trading som har kjÞrt dette forholdet i denne retningen og at det kun er ville tilfeldigheter?

Hvordan er inntjeningen til minerene? Q1/2 2024?

1 Like

The Golden Ascent: A Record-Breaking Rally

Dette er noe av grunnen:

Gold Miners vs. Gold Price: A Contradiction

Despite the lustrous appeal of gold’s price, the mining sector—represented by the VanEck Gold Miners ETF (NYSE: GDX)—languishes more than 50% below its 2011 zenithÂč. Why haven’t gold miners followed suit?

  1. Rising Costs of Production

Oliver Groß, a seasoned investor and consultant, identifies a critical factor: the substantial rise in mining costs over the last decade and a half. These costs include energy resources (such as diesel, crucial for open-pit mines), lubricants, mining machinery, labor, economic feasibility studies, permitting, and exploration. The escalation of expenses has inevitably squeezed profit margins for gold producersÂč.

  1. Stock Dilution and Ill-Timed Acquisitions

Mid- to large-cap gold producers have engaged in costly and ill-timed acquisitions, leading to stock dilution. Examples include:

  • Barrick Gold Corp. (NYSE: GOLD)'s $7.1 billion purchase of Equinox Minerals

  • Kinross Gold Corp. (NYSE: KGC)'s acquisition of Red Back Mining

  • Newmont Corp. (NYSE: NEM)'s $2.3 billion deal for Fronteer GoldÂč

  1. Local Opposition and Uncertainty

Increasing local opposition to gold mining ventures adds layers of uncertainty and financial strain. Miners, communities, and politicians voice stronger demands, fueling strikes and protests. These dynamics impact mining operations significantly.

  1. Fragmented Industry Structure

Unlike other commodity sectors dominated by top players, the gold mining industry remains notably fragmented. The top 10 gold producers control less than 35% of global gold mine production—a stark contrast to other sectors. This fragmentation exacerbates challenges faced by individual minersÂč.

2 Likes

@torsteinius

Aksjer har jo 2 faktorer .
1.tilbud / etterspĂžrsel
2.inntjening

Disse 2 henger ofte ikke sammen (bobler er det stor etterspĂžrsel og galne priser eks Tesla)
Og andre enden gull aksjer.

Hvis priser pÄ rÄvarer som de selger stiger raskt men markedet ikke er populÊrt sÄ er PE lav intill motsatt er bevist.

Ta barric gold ( kanskje det stĂžrste av alle)

Kost per unce fra 1000-1900 (nest rundt 12-1400 dollar. Ser vi gull pÄ disse nivÄer 24-2500 og opp over vill ikke kost per unce endre seg, men folk vil. De kommer til og tjene enormt med cash frem over. Og alt gull som er i gruvene skal prises pÄ nye verdier. (En ting er hva de fÄr opp , en annen er mulighetene. )

NÄ fÄr vi ett fult kvartal med 2400 dollar og kost pÄ 1200 dollar ish. Da er det pÄ tide og reprise , ser vi frem over sÄ kan dette virkelig snu.

Men ditt spÞrsmÄl. Disse grafene er lagging, men indikerer skift i trender, som for mange traderer betyr enorme muligheter. Jeg er ikke day trader men long. (Ferdig med det).
Dette kan vÊre starten pÄ noe stort.

1 Like

Jeg tror ikke trenden vil skifte om det er fundamentale forhold bak. Som utgiftene, de blir ikke mindre fordi det meste at gullet som er lett tilgjengelig er tatt opp. Derimot er jeg med pÄ at det kan komme en knekk i forholdet.

PĂ„ generell basis er jeg ikke noen fan av slike sammeligninger uten Ă„ se pĂ„ underliggende forhold. Jeg ser stadig vekk folk pĂ„ X og andre steder legger ut grafer mellom f.eks gull og sĂžlv med tanke om at “Siden den har gĂ„tt mer enn den andre sĂ„ mĂ„ bla bla bla”. Å sette opp en graf mot en annen er ikke noe bevis for noe som helst med mindre det fundamentale er mer eller mindre det samme for begge grafene, noe det ofte ikke er.

2 Likes

Tror du gjÞr klokt i Ä ikke legge mye vekt pÄ det du leser pÄ X. Et sted med mer clickbait skal du lete lenge etter. Kan anbefale @2is1gold pÄ YouTube. Avbalansert type som faktisk gir endel god inputt uten Ä drive med hype.

1 Like

Helt enig. Jeg bruker kun teknisk / trender som en indikasjon om at noe er i ferd med og snu. (De mÄ jo komme)

Men kost stiger ikke pÄ veldig kort sikt. Og holdergull seg pÄ disse priser vil disse selskaper mÄtte reprise alt gull i bakken til ett vesentlig hÞyere nivÄ ( kall det good will)

Men gull og sÞlv blir vanskeligere og dyrere og fÄ tak i, og sÄ lenge etterspÞrsel er sterk vil ting presses opp over.

Jeg er mye mer bull pÄ sÞlv pgr all etterspÞrsel fra industri. Skulle vi fÄ Þkt etterspÞrsel fra investorer og kanskje "rydde opp i short"kan det bli hyggelig.

Risiko pÄ nedsiden er og ett viktig og jeg ser pÄ den som lav.

1 Like

Enig i det, men grafen strekker seg tilbake til 1995


Heftig gullrally :1st_place_medal:

2 Likes

Og dollar styrking. SĂ„ mot nok blir det bra.:+1:t2:

Holder dette har vi BlÄst RASKT igjennom ATH

Forrige 2435 nÄ 2465 :crazy_face:

3 Likes

lurer du pÄ hva 200 kilo med minnepinner inneholder av gull

image


1 kg :sweat:
image
https://www.youtube.com/shorts/YvyXs9oOg-0?feature=share

4 Likes
3 Likes

Vurderer selge gullringer og smykker med stener av ulik kvalitet.

Kan sikkert velge mellom forhandlere av ymse seriÞsitet og kvalitet men hva er best mulig fremgangsmÄte for hÞyest mulig pris?

1 Like

Deilig nĂ„r den skattefrie samlingen av gullmynter blir den investeringen som gir best avkastning om dagen😎

7 Likes

Meget hyggelig

3 Likes

Ser unektelig vakkert ut teknisk.
Ny leg up inc.

5 Likes

Verdens stĂžrste mining selskap ser bra ut.

1 Like

Hva tenker dere om Akobo Minerals?

1 Like

Den Segele gruven har en indikert gullressurs pÄ 68.000 unser. Med en gullpris pÄ $2.400 og en kostnad pÄ $243 per unse bÞr vel denne kunne doble seg fra kr 2,50 til kr 5 hvis alt gÄr greit med driften. Noen vil sikkert si at potensialet er mye stÞrre og at det er store ressurser i tillegg til Segele gruven.

1 Like