Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

www.norskmynthandel.no

Finn.no, og muligens kan QXL være en plattform, men ikke en jeg har brukt selv.

Skal selge selv. Må man levere inn i fysisk butikk eller er det noen forhandlere som tar tilsendelser?

Nei, du kan selv velge å sende inn til oppkjøpere om du ønsker en pris som typisk vil være lavere enn den du vil få i et åpent marked.

Du kan selge til Tavex eller Norsk mynthandel. Gullhøna eller andre.

Har selv solgt til Norsk mynthandel, funker veldig bra. Sendte i posten.

What Is the Important Ingredient in Today’s US NFP Number?

We already set the bar significantly lower than the previous number, so the fact that the actual number exceeded our expectations wasn’t a significant surprise. The actual factor that matters most for today’s number is that the unemployment rate has ticked higher due to a large increase in the labor force. This confirms the earlier narrative that the US economy is slowing down. This is undoubtedly very positive for the gold price.

Hvilke mynter pleier dere å kjøpe/selge?

Ser at man taper en del kontra spot-pris om en kjøper mynter med ounce i det lavere sjiktet. Fysiske markedet er vel uansett en del høyere en det digitale?

Kjøp anerkjente 1oz mynter som Eagle, Britannia, Philharmoniker, Libertad, Buffalo, osv. De er lette å selge om du trenger cash. Kjøp det du får nærmest spot, da spesielle myter skjendet gir premiumen du betaler tilbake. Ender ofte med at kjøper mynter man liker selv om det ikke er det smarteste. Det er en farlig hobby når man blir hekta.

6 Likes

styrke kronen for hva…?

1 Like

Tenkte og kjøpe litt «papir gull». Hvilke fond anbefales ?

Gullstandarden?

https://sprott.com/investment-strategies/physical-bullion-trusts/gold/

August 2021:

Ganske rått å se en cup & handle formasjon man har fulgt opplegget på i årevis utspille seg.

7 Likes

På Nordnet er det ikke lenger mulig å kjøpe “Closed End Funds” som PHYS.

Antar det gjelder alle norske meglere!?

Gull/sølv aksjer har jo gått ok siste ukene. Men tenk på potensialet. Alt annet er AtH gull har steget enormt. Jeg kan ikke forstå at vi ikke skal kunne få ett enormt rally i denne sektoren frem over.

Se her barric gull vs gull 5 år.


1 Like

Pling! :bellhop_bell:jeg rundet 2 mill eksponering i PM gruver med siste tidens oppgang, og enig med innlegget over, vi er bare i startgropa

4 Likes

Snakk om og gå all inn :+1:t2:.

Jeg hadde masse 2-3 år siden. Solgte og gikk i generelle tek / globale fond.aksjer.
Fulgte i bakgrunnen og ryddet opp all gjeld og startet på ny. Mennsolgte aldri fysisk sølv. Og gull. (Krigskasse - ferie budsjett) Har økt på i pensjons spari g og andre sparinger siste mnd. Solgt tek og over i gull sølv fond.
og er vel kanskje oppe i 20-25% eksponert i disse i gull og sølv.

(Kan bli fine ferier frem over, tar med en gull mynt og besøker lokale sjapper, får lokal valuta i retur. Helt genialt å slippe gebyrer (så er det bare å kjøpe mibst mulig over spot.

Kjøpt mye av disse fra norsk mynthandel (perfekt til turen) spot + 100-300kr)

2 Likes

Hvilke aksjer er det å anbefale om man prøve å være litt long på gull og sølv?

Jeg har satset på fond: auag silver bullet og bgf World gold. Det finnes også etfer som gir ok eksponering, feks: iShares MSCI Global Gold Miners ETF og iShares MSCI Global Silver Miners Fund.

7 Likes

Det som skjedde nå med trump viser vel litt underliggende hvor store problemer landet har. (En på kanten til senil president og en gal president kandidat som hvertfall ikke følger lov verket). Gjeld som bare kan gå en vei med underskudd på 1 trillion pr kvartal.

At ting blir stygt frem over og en allerede i en skakk kjørt økonomi med bobler over alt (bortsett fra gull/søv. Vi er langt fra ATH og spesielt inflasjons justert)

Nei her tror jeg de neste par årene vil det komme store penger inn i disse produktene som vil øke både sølv gull og aksje verdiene.

Og risikoen for og ha gull og sølv er veldig liten.

Etterspørselen burde vært mye større.

5 Likes

Ikke bare meg som mener dette😁

Venter pengeflukt til «trygge havner» etter Trump-attentatet

Begrepet «trygge havner» brukes om stabile investeringsobjekter som gull, dollar, sveitsiske franc og amerikanske statsrenter – som investorer ofte flytter pengene til når det hersker uro i markedene.

2 Likes