Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Gull som investering 🥇

Takk for artikkel, herlig lesning. Det står dessverre det jeg alltid har hatt inntrykk av, det er ikke skatt på gevinst av mynter. Generelt fysisk gull og sølv for eksempel barrer, klumper osv som er kjøpt og selges med gevinst, må det skattes av. Eller har noen lest noe annet?

1 Like

Det tror jeg stemmer, siden mynter i bunn og grunn verdsettes til pålydende, eller til forsikringsverdi opp til 1 million før de utløser formueskatt. Fra Gullbanken:

“Din samling av gullmynter klassifiseres som innbo og løsøre. Din gullmyntsamling anses som din hobby dersom dine gullmynter er en del av ditt innbo og løsøre. Det er ingen formueskatt på gullmynter inntil 1 000 000 kroner (en million kroner.) For verdier over dette beløpet på gullmynter beregnes det med 10% av den totale verdien av din gullmyntsamling. Det er et fribeløp på 100 000 kroner, som da er 10% av 1 000 000 kroner og forklaringen på at det ikke er formueskatt på gullmynter inntil en million kroner.”

Når du kjøper gull hos oss i Gullbanken kjøper du gullmynter som er klassifisert som valuta. Du vil få mest mulig rent 24 karat gull for pengene. Med tanke på gull og formueskatt er dette veldig enkelt. Gullet er en del av din formue som alt annet. Du har personlig ansvaret for din formue og din formueskatt, og det som er relatert til dette. Ditt gull er en av dine verdier.

2 Likes

Så vidt jeg forstår det så er skattereglene for privatpersoner skrevet uten hensyn til gull (eller sølv) som egen aktivaklasse. Så det står ikke konkret “gull er skattefritt” eller “gull skattes som X” hos skatteetaten, du må lese det ut fra de vanlige reglene for formue og inntekt.

Papirgull skattes som andre finansinstrumenter, mens fysisk gull skattes som innbo siden det er fysiske gjenstander du kjøper og har i huset ditt. I tillegg teller gull med pålydende verdi (typisk mynter) som valuta så du slipper MVA ved kjøp som privatperson. Normalt, dersom du har kjøpt innbo for å ha i eget hjem og du senere selger det så skal du ikke skatte om du selger med gevinst, og du har heller ikke rett til avdrag om du selger med tap. Det samme burde derfor gjelde gull.

Om du har et konkret spørsmål for en investering av betydelig verdi bør du spørre en advokat som jobber med dette, eller eventuelt skatteetaten direkte.

Husk også på at om du kjøper og selger en del, med hensikt å gå i pluss, så kan det hende at det er næringsvirksomhet. Er jeg næringsdrivende? - Skatteetaten

1 Like

Big Short’ investor Michael Burry piled into physical gold fund, making it his biggest bet.

In the first quarter, Burry bought 444,000 units of the Sprott Physical Gold Trust, $PHYS, which is valued at more than $10 million.

1 Like

Fikk nylig tips om Akobo. Flere her som satser på den ?

Jeg har vært inn og ut. Den er for usikker til å være en “investering i gull”, den er et bet på om selskapet klarer å få drift i en gruve i Afrika før de går tom for penger.

Den har en egen tråd for de som ikke vet om den:

1 Like
2 Likes

image

7 Likes

sentralbankene har kjøpt seg opp og forbi Euro… :flushed:

2 Likes

Sikker på at det ikke er ren verdistigning?

Kombinasjon, masse kjøp men også verdistigning.

tipper volumbasert da søylene viser til prosenter(vist høyre side)…en slags brøk i 2D :sweat_smile:

Det er prosent av verdien for hver av reservetypene. Og gull-prosenten har gått opp. Men det er vanskelig å lese om og evt hvor mye de har kjøpt og hvor mye som skyldes verdiutviklingen til gull de siste 10 årene. Derfor er det også vanskelig å si noe om hvor stor driver dette er bak gullprisen.

Jeg tror sentralbankene har mye å si mhp gullprisen, men jeg synes bare ikke denne grafen er veldig beskrivende.

Du har helt rett @torsteinius. Det har vært generelt stor interesse etter gull fra land og 2023 var det en significant økning i kjøp av gull. Vi nærmer oss faktisk ATH fra 1967.
Så spørsmålet er om dette holder eller øker i 2024
Det kan vi se fra graf 2 hvor vi ser at net buy fra myndigheter er Litt opp fra q1 2023, men så er det salg ut fra ETF, så demand er fortsatt likt fra ett høyt nivå.

Jeg selv har jo hatt god tro på gull og enda mer på sølv, men ting tar tid. Vi ser jo det skjer litt i kulissene med India flytter på gullet, brick landene leter kanskje etter noe annet enn Dollar (Spesiel USA og Kina).

Det jeg tror kan ha Desidert mest og si for gull frem over er hvis vi får opp asset alocation mot gull. Jeg fant ikke siste grafen men tror vi er på rundt 0.8% (Men vis gjerne hvis dere har det)

Og som en kan si huset vinner alltid (og hvis central banks) kjøper så er det kanskje en ide o ha litt mer i gull en før…

image

2 Likes
2 Likes
4 Likes

Borthen er også blitt mer bull på gull.

– Sentralbankene i fremvoksende markeder har økt kjøpene betydelig og til tross for økte realrenter så har gullprisen steget videre. Trenden vil nok fortsette og jeg tror en eksponering mot denne sektoren er fornuftig i en større finansportefølje, sier Borthen.

1 Like

Tavex kjører giveaway.

Man må bare melde seg på mailinglisten for å kunne være med å vinne.

2 Likes

Hvor selger man fysiske gullmynter?