Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hafnia - Småprat

Hadde den fra 20kr til 50. Sett i ettertid burde jeg jo bare beholdt men for all del, kan ikke klage :sweat_smile:

De har tjent godt på ratene som har vært og er, samtidig som ordeboken for nye produkttankere er ganske lav. Fleste større verft har jo fulle ordre frem til 2027-28 med nye LNG skip som skal ut i markedet så Hafnia er jo godt posisjonert for å hive ut utbytter fremover de neste årene.

1 Like

Enig i at ordreboken fortsatt ser veldig håndterbar ut. Man har gått glipp av mye gøy om man kun så på ordrebok i både bilfrakt og LPG også… Container var en helt annen historie der bestillingene ble helt ekstreme og det var ganske åpenbart at all den nye tonnasjen ville sette et voldsomt press på sektoren!

Vi skal vel også inn i noen år der hvor det skal scrapes litt, så en ordrebok på ca 10% burde vel ikke skremme livet av en tenker nå jeg.

Skal dog sies at selv om jeg er bull semi-long, så er jeg mest opptatt av de kortsiktige bevegelsene som jeg prøver å trade på.

1 Like

Det er ikke bare at ordreboken er lav, men at ordreboken kan forventes å holde seg lav. Renta er høy og man regner med at det på et eller annet tidspunkt blir skifte i hvilket drivstoff man burde ha på skip i denne klassen. Da er det forståelig at det sitter langt inne å betale ekstra mye i kapitalkostnader for skip som kanskje er utdaterte når de leveres. Dette kan bli en lang syklus.

Chartet ser ute til å bli begynnende parabolisk, vanskelig å holde seg unna

Skal vel strengt talt bryte opp fra eksisterende trendkanal før hastigheten potensielt kan bli enda høyere. Da må vi gjennom 81,5 i mitt chart, men det er jo en decent trade fra nåværende nivåer opp dit også. Det jobbes og slites i området 74-75, men volumet er tynt frem til lunsj her.

Kan bli bra om kjøpersiden tar seg opp snart :crossed_fingers:t3:

1 Like

Fra et teknisk perspektiv er dette ganske enkelt for meg (Kanskje for enkelt :slight_smile: ). Sterk stigende trend i utganspunktet, og den stanger flere ganger opp i et tak rundt 74-75. Ingen “blowoff topp”, den vil opp.

Absolutt ingen blow off top, men vil også se den bryte opp her snart.

Legger først ved mitt daily chart:

Før det kommer litt tydeligere frem hourly at den kanskje mister litt momentum her kortsiktig, men det er ikke snakk om store nedsiden gitt at den siste formasjonen skal være i spill.

Tror vi er enig om at brudd opp gjennom 75, der vi optimalt sett får litt volum i tillegg er stål bull!

1 Like

Prøver seg opp her igjen RT.

EDIT: TNK (4,98% opp), CMRE (4,41) og ASC (2,07%) RT. Om noen med litt muskler begynner å forsyne seg her nå tygger vi gjennom 75!

1 Like

Litt nervøs her plutselig. Typisk at dagene starter med en stor bevegelse, og at mange aksjer bytter hender, så roer den seg

HAFNI: FLERE MEGLERHUS HØYNER KURSMÅL, ALLE GJENTAR KJØP

Oslo (Infront TDN Direkt): Flere meglerhus høyner kursmål på Hafnia etter fredagens kvartalsrapport, og alle gjentar en kjøpsanbefaling.

“Tredje kvartal var nok et solid kvartal fra Hafnia, med sterke rater og solid kontantstrøm. Vi fortsetter å se stigende konsensusestimater og forventer at rundt 25 prosent av dagens markedsverdi vil bli utbetalt til og med 2025”, skriver Pareto.

Også DNB Markets fremhever at en estimert fri kontantstrøm på rundt 1,2 milliarder dollar frem til slutten av 2025 gjør at en NAV på 0,92 ganger oppfattes som rabattert.

Danske Bank peker også på at en sekundærnotering i USA kan bidra til å forbedre likviditeten i aksjen. Det kan også bidra til å lukke verdsettelsesgapet mot NAV ettersom det gir utenlandske investorer en mulighet til å unngå NOK-risiko.

Oversikt over anbefalinger fra meglerhus:

Meglerhus Kursmål (tidligere)
ABG Sundal Collier 115 (110) - Kjøp
Arctic Securities 98 (99) - Kjøp
Clarksons Securities 95 (85) - Kjøp
Danske Bank 105 (105) - Kjøp
DNB Markets 88 (86) - Kjøp
Pareto Securities 94 (92) - Kjøp

1 Like

Strikken begynner og bli stram igjen her nå, men selgeren som legger ut ganske store poster åpent er tilbake med ca 150k aksjer åpent oppover i boka til 74,5. 4H chartet ser stålbull ut og daily chartet er heller ikke så verst. Personlig tror jeg det er et tidsspørsmål før vi kan få et nytt leg opp, men vi er avhengig av litt større buyside og påfølgende volum.

For øvrig skifter stadig flere aksjer hender i området 70+, så det ligger fort litt i kortene at 80 tallet kan stå for tur hvis det plutselig drar til her nå!

Grattis til alle som kjøpte sub 70!

3 Likes

Hafnia med ny ATH

Fra X

hafni

1 Like

Ble fin denne ja. Både for de som gikk long og har vært enda flere kroner å hente på trading! Nå har vi dog fått breakout og personlig klarer jeg ikke se at cons ikke ligger for lavt her både i forhold til Q1 og 24 estimatene. I fjor toppet vel aksjen ut dagen før earnings på et “trader rally” med en tydelig RSI topp, men vi er langt unna de nivåene i daily chartet nå og jeg er spent på om vi får samme “run” inn mot rapport 27 FEB.

Det kommer selvfølgelig til å svinge videre, men tror ikke siste ordet er sagt her. Ble handlet store volumer i spennet 74-75 også, som styrker bruddet in my eyes.

1 Like

Jeg er glad for å kunne meddele at Hafnia i Q2 nok en gang har levert sterkt
resultater, og oppnådde et nettoresultat på USD 259,2 millioner, noe som gir vårt totale netto
resultat i første halvår 2024 til USD 478,8 millioner.

Dette kvartalet markerer vår beste ytelse siden begynnelsen av 2023 og
representerer de sterkeste resultatene i første halvår i selskapets historie. Vår
tilstøtende gebyrgenererende forretningssegmenter har fortsatt å trives i dette
inntjeningsmiljø, og bidrar med USD 10,7 millioner til våre samlede resultater i
Q2.

Ved utgangen av andre kvartal er vår netto aktivaverdi (NAV) på rundt USD
4,5 milliarder. Denne økningen er først og fremst drevet av den stigende verdien av vår
skip, noe som resulterer i en NAV per aksje på ca. ~USD 8,77 (NOK 93,31).

Med disse sterke resultatene og i tråd med vår siste økning i utbyttet
utbetalingsforhold, er jeg glad for å kunngjøre en utbytteutbetalingsgrad på 80 % basert på en
netto LTV på 21,3 % oppnådd i 2. kvartal.

Med dette vil vi dele ut totalt 207,4 millioner USD eller 0,4049 USD pr.
andel i utbytte. Dette markerer den høyeste utbytteutbetalingen i vårt selskap
historie for andre kvartal på rad, noe som forsterker vår dedikasjon til
gir sterk aksjonæravkastning.

Produkttankmarkedet forble sterkt i andre kvartal, til tross for pågående
volatilitet. Geopolitiske spenninger og forstyrrelser i Rødehavet, sammen med
fortsatte raffinerieramp-ups og dislokasjoner, har bidratt betydelig til
økningen i produkttonnmil etterspørsel.

Markedsutsiktene er fortsatt optimistiske med økte produkttankrater
forventes å fortsette i en lengre periode. Dette skyldes først og fremst lavt globalt
lagre, som har ført til en betydelig økning i raffineriets gjennomstrømning og
lastflyt. I tillegg starter produksjonen ved Nigerias Dangote-raffineri
og den forventede økningen i kinesiske raffinerier innen slutten av 2024 er forventet
for ytterligere å øke den globale raffinerivirksomheten.

Fra og med 9. august 2024 er 72 % av opptjeningsdagene i tredje kvartal dekket med et gjennomsnitt på
USD 34 934 per dag, og 45 % dekket med USD 33 534 per dag for resten av
2024. Dette posisjonerer oss for et sterkt kvartal fremover, spesielt sammenlignet med Q3 av
i fjor, som i gjennomsnitt var USD 28.954 per dag.

I juli var et av fartøyene våre, Hafnia Nilen, dessverre involvert i en
kollisjon med en VLCC i Sør-Kinahavet. Alle 22 besetningsmedlemmer i Hafnia Nile
ble reddet trygt. Hafnia samarbeider for tiden med den malaysiske marinen
Department (MMD) og Maritime and Port Authority (MPA) i Singapore i deres
pågående undersøkelser av arten av kollisjonen.

Når vi avslutter et nytt kvartal, takker jeg oppriktig våre partnere og
eksepsjonelt team hos Hafnia for deres uvurderlige støtte for å hjelpe oss å oppnå
våre mål. Når vi ser fremover, er vi fortsatt forpliktet til å navigere i utfordringer med
smidighet og gripe ytterligere muligheter for å styrke vår markedsposisjon.

• Mikael Skov, administrerende direktør Hafnia

Fantastiske resultater og utbytter. Tydligvis helt under radaren også. Siste 4 kvartaler har vel gitt en direkteavkastning ved utbytte på ca 28%. Det er det svært få som slår!

men hva er det som gjør at kursen har falt omlag 36% fra toppen?
og er vel ca i 0, kanskje litt 10-15% negativ de siste 4 kvartaler, avhengig av hvilken dag man startet.

spør fordi jeg har lurt på å kjøpe selv

Ratene har falt og ikke minst forventningene til framtidige rater har også falt

Det begynner også å bli flere bestillinger på nye skip. Normalt vil ratene fremover de neste årene også falle med mindre noe uforventet skjer.

Sentimentet er ræva. Kursen er i en nedtrend. Opec snakker om produksjonskutt.

Nb jeg har igjen formening om aksjen er kjøp eller ikke nå

just incredible decline! will something change tomorrow, i.e. the last day before EX DATO?