Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hafnia - Småprat

Hva er greien med Hafnia. Chartet ser ekstremt sterkt ut, anbefalinger fra analytikere på over 100, men ingen snakker om selskapet. Er det et kjøp?

Jeg har eid en stund og vert med fra 55kr, lav gjeldsgrad, gode utbytter og stor flåte i bra marked.

1 Like

Flott! Har du et kursmål? Kursen styres vel mye mye av Baltic Dirty Dirty Tanker index eller? De har mange store tankere som ikke kan gå gjennom Suez. Bryter det ytterligere uroligheter ut i midtøsten er vel flere redd for at Egypt kan bli urolig, og dernest at Suez sperres.

Opererer ikke med TP. Det avhenger av så mye utenfor selskapet etc også. Når den 100 i morgen selger jeg. Når den 100 i løpet av noen måneder kan det være helt normalt.

2 Likes

Jeg syntes også det er underlig hvor lite fokus det er rundt både Hafnia og peers her på TI.
For øvrig enig med deg i at chartet nå ser veldig bra ut daily og det burde vel være muligheter for å teste toppen av den siste trendkanalen vi nå trader i med TP 81,5 i første omgang?

Nå skal det sies at aksjen har gått over 50% siden slutten av Juli og det er mange som har bra profit i papiret, så ikke helt unaturlig at det blir litt konsolidering rundt ATH. Mye aksjer som har skiftet hender i spennet 70-74, ink den store blokken som gikk gjennom PAS forrige uke på 70 blank, som igjen kanskje taler for at vi snart får et nytt rykk opp om selgerne er tomme for denne gang.

Registrerer også at det er noen som har begynte å leke seg i ordreboken intraday den siste tiden og plutselig legger ut poster på rundt 75.000 aksjer helt åpent. Dette ødelegger jo ordreboken når det skjer og har dessverre vært med på å stagge oppgangen.

Trengs nok en trigger i form av enda sprekere rater og da tenker jeg spesielt på MR segmentet, eller ytterlige visibilietet på NAV boost hvis det fortsetter å gå spreke skips transaksjoner som det har vært mye av de siste ukene/månedene.

I mellomtiden har det vært veldig fint og sitte å “scalpe” i aksjen da likviditeten begynner å bli bra, men det gjelder å sitte inne om det store rykket plutselig kommer. Trenger ikke å se lenger enn til Frontline eller Okeanis for å se hvor eksplosive bevegelser tank aksjer kan ha på kort tid.

Fundamentalt ligger vel konsensus i Infront med TP 92,1 etter de de siste oppjusteringene vi har fått.

Ny sprek dag på NYSE forøvrig med STNG opp 2,94%, TORM 2,93% og INSW 2,5% R.T.

1 Like

Er masse diskutert andre plasser og er eit relativt populært selskap.

Den ser ustoppelig ut om dagen, eg og solgte meg ut alt for tidlig på lavt 60 tallet i aug. Grunnen min til at eg solgte var at oaktree hadde 2 nedsalg siste året, eit i sep ifjor og eit i februar iår og sitter enda med 25 millioner aksjer. Eg tippet dei skulle ha nytt nedsalg i sep (lockupen gjekk ut i mai) og tenkte da eg kunne ta tilbake på 60,-.

Bommet på den og angrer, kanskje dei nå vil holde på aksjene eg veit ikkje, men frykten for eit nedsalg rett etter at eg kjøper meg inn igjen har gjort at eg har holdt meg unna, føler det er for seint å ta nå på 70,- tallet men godt mulig den enda kan gå eit stykke, er jo langt opp til kursmål enda.

1 Like

Tenkte på her på TI.

Ut ifra hva jeg tolker later det til at det er større frykt for at de skal gjøre dette i Torm (Sitter med 63,3% av selskapet!)

Det var da i hvert fall ikke noe problem å finne kjøpere av aksjene til Lauritzen gruppen. Ble jo tross alt tatt i mot aksjer for 324 mill som igjen utgjorde ca 1% av de utestående aksjene.

Det er langt opp til de fundamentale kursmålene som du sier, så får vi se hvor mye mer den har og gå på teknisk her. Min observasjon de siste ukene er at de sterkeste aksjene gjerne ser “overkjøpte” lenge, men orker mye mer enn man tror. Det er lett å bli fintet ut, men aldri feil med gevinster såklart!

Produkttank buller litt videre på NYSE etter at FED holder renten uendret her og markedet enn så lenge ikke blir altfor skremt av Powell.

Hadde den fra 20kr til 50. Sett i ettertid burde jeg jo bare beholdt men for all del, kan ikke klage :sweat_smile:

De har tjent godt på ratene som har vært og er, samtidig som ordeboken for nye produkttankere er ganske lav. Fleste større verft har jo fulle ordre frem til 2027-28 med nye LNG skip som skal ut i markedet så Hafnia er jo godt posisjonert for å hive ut utbytter fremover de neste årene.

1 Like

Enig i at ordreboken fortsatt ser veldig håndterbar ut. Man har gått glipp av mye gøy om man kun så på ordrebok i både bilfrakt og LPG også… Container var en helt annen historie der bestillingene ble helt ekstreme og det var ganske åpenbart at all den nye tonnasjen ville sette et voldsomt press på sektoren!

Vi skal vel også inn i noen år der hvor det skal scrapes litt, så en ordrebok på ca 10% burde vel ikke skremme livet av en tenker nå jeg.

Skal dog sies at selv om jeg er bull semi-long, så er jeg mest opptatt av de kortsiktige bevegelsene som jeg prøver å trade på.

1 Like

Det er ikke bare at ordreboken er lav, men at ordreboken kan forventes å holde seg lav. Renta er høy og man regner med at det på et eller annet tidspunkt blir skifte i hvilket drivstoff man burde ha på skip i denne klassen. Da er det forståelig at det sitter langt inne å betale ekstra mye i kapitalkostnader for skip som kanskje er utdaterte når de leveres. Dette kan bli en lang syklus.

Chartet ser ute til å bli begynnende parabolisk, vanskelig å holde seg unna

Skal vel strengt talt bryte opp fra eksisterende trendkanal før hastigheten potensielt kan bli enda høyere. Da må vi gjennom 81,5 i mitt chart, men det er jo en decent trade fra nåværende nivåer opp dit også. Det jobbes og slites i området 74-75, men volumet er tynt frem til lunsj her.

Kan bli bra om kjøpersiden tar seg opp snart :crossed_fingers:t3:

1 Like

Fra et teknisk perspektiv er dette ganske enkelt for meg (Kanskje for enkelt :slight_smile: ). Sterk stigende trend i utganspunktet, og den stanger flere ganger opp i et tak rundt 74-75. Ingen “blowoff topp”, den vil opp.

Absolutt ingen blow off top, men vil også se den bryte opp her snart.

Legger først ved mitt daily chart:

Før det kommer litt tydeligere frem hourly at den kanskje mister litt momentum her kortsiktig, men det er ikke snakk om store nedsiden gitt at den siste formasjonen skal være i spill.

Tror vi er enig om at brudd opp gjennom 75, der vi optimalt sett får litt volum i tillegg er stål bull!

1 Like

Prøver seg opp her igjen RT.

EDIT: TNK (4,98% opp), CMRE (4,41) og ASC (2,07%) RT. Om noen med litt muskler begynner å forsyne seg her nå tygger vi gjennom 75!

1 Like

Litt nervøs her plutselig. Typisk at dagene starter med en stor bevegelse, og at mange aksjer bytter hender, så roer den seg

HAFNI: FLERE MEGLERHUS HØYNER KURSMÅL, ALLE GJENTAR KJØP

Oslo (Infront TDN Direkt): Flere meglerhus høyner kursmål på Hafnia etter fredagens kvartalsrapport, og alle gjentar en kjøpsanbefaling.

“Tredje kvartal var nok et solid kvartal fra Hafnia, med sterke rater og solid kontantstrøm. Vi fortsetter å se stigende konsensusestimater og forventer at rundt 25 prosent av dagens markedsverdi vil bli utbetalt til og med 2025”, skriver Pareto.

Også DNB Markets fremhever at en estimert fri kontantstrøm på rundt 1,2 milliarder dollar frem til slutten av 2025 gjør at en NAV på 0,92 ganger oppfattes som rabattert.

Danske Bank peker også på at en sekundærnotering i USA kan bidra til å forbedre likviditeten i aksjen. Det kan også bidra til å lukke verdsettelsesgapet mot NAV ettersom det gir utenlandske investorer en mulighet til å unngå NOK-risiko.

Oversikt over anbefalinger fra meglerhus:

Meglerhus Kursmål (tidligere)
ABG Sundal Collier 115 (110) - Kjøp
Arctic Securities 98 (99) - Kjøp
Clarksons Securities 95 (85) - Kjøp
Danske Bank 105 (105) - Kjøp
DNB Markets 88 (86) - Kjøp
Pareto Securities 94 (92) - Kjøp

1 Like

Strikken begynner og bli stram igjen her nå, men selgeren som legger ut ganske store poster åpent er tilbake med ca 150k aksjer åpent oppover i boka til 74,5. 4H chartet ser stålbull ut og daily chartet er heller ikke så verst. Personlig tror jeg det er et tidsspørsmål før vi kan få et nytt leg opp, men vi er avhengig av litt større buyside og påfølgende volum.

For øvrig skifter stadig flere aksjer hender i området 70+, så det ligger fort litt i kortene at 80 tallet kan stå for tur hvis det plutselig drar til her nå!

Grattis til alle som kjøpte sub 70!

3 Likes

Hafnia med ny ATH

Fra X

hafni

1 Like

Ble fin denne ja. Både for de som gikk long og har vært enda flere kroner å hente på trading! Nå har vi dog fått breakout og personlig klarer jeg ikke se at cons ikke ligger for lavt her både i forhold til Q1 og 24 estimatene. I fjor toppet vel aksjen ut dagen før earnings på et “trader rally” med en tydelig RSI topp, men vi er langt unna de nivåene i daily chartet nå og jeg er spent på om vi får samme “run” inn mot rapport 27 FEB.

Det kommer selvfølgelig til å svinge videre, men tror ikke siste ordet er sagt her. Ble handlet store volumer i spennet 74-75 også, som styrker bruddet in my eyes.

1 Like