Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helgeland Sparebank

Har kjøpt meg opp litt her den siste mnd. Synes prisingen er hyggelig. Har jeg andre med på laget?

Kristian Falnes delte eksperttips med Børsforum og trakk frem Helgeland Sparebank med følgende

• «Bokført ek/bevis er ca 125 kr etter Frende-transaksjonen. Sparebanken har forpliktet seg til å kjøpe 20% av banken til 80% av bokført egenkapital i løpet av neste halvår (emisjonskurs blir dermed ca. kr. 100,- hvis ingen lik detter ut av skapet). Banken prises nå under 60% av egenkapitalen og har fornuftig soliditet etter transaksjonen med Sparebanken Nord-Norge er gjennomført. På lengre sikt er det rimelig opplagt at Sparebanken Nord-Norge kjøper hele banken.

2 Likes

Grunnen til den hyggelige prisingen er vel at de har hatt en god del skjelletter i skapet de siste årene. Spørsmålet er vel om alle er ristet ut.

Klippet fra Helgelendingen 08.11.2018

Finanstilsynet refser Helgeland Sparebank på en rekke områder og konkluderer etter et tilsyn i juni i år med at banken har vesentlige mangler med
… styring, kontroll og etterlevelse av hvitvaskingsreglene. Kritikken er tankevekkende og bør avstedkomme rask og kontant handling fra bankens styre og ledelse.

Det er intet mindre enn oppsiktsvekkende når bankens misligholdte og tapsutsatte lån økte med nær 200 prosent på ett år fra 165 millioner kroner til 488 millioner kroner. Det er heller ikke tillitvekkende når styret i banken skriver i sitt svar til Finanstilsynet at tapsavsetningene nå er tilstrekkelige, mens kvartalsrapporten for tredje kvartal viser at tapsavsetningene har økt ytterligere. Tapsavsetningene ved utgangen av tredje kvartal var 251 millioner kroner, en økning på 16 millioner fra andre kvartal. Til sammenlikning har banken et resultat før skatt på 219 millioner kroner så langt i år. Utlånstapene så langt i år beløper seg til 111 millioner kroner. Alt er knyttet til bedriftsmarkedet.

Administrerende direktør Hanne J. Nordgaard opplyser på sin side at banken har iverksatt en rekke tiltak som svarer på Finanstilsynets kritikk og at de nå gjør en ny og uavhengig vurdering av sikkerheten knyttet til utlånene og betjeningsevnen av dem.

Men kritikken fra Finanstilsynet stopper ikke her. Tilsynet er også kritisk til bankens overordnede styring og kontroll og har under tilsynet avdekket mangler og svakheter knyttet til strategi og overordnede retningslinjer, samt at banken har vist manglende etterlevelse av interne retningslinjer. Blant annet gjelder dette interne krav til lånekunders egenkapital og bankens kredittpraksis.

Helgeland Sparebank har gjennom mange år vært en klippe og drivkraft i utviklingen av lokalt næringsliv. Når det avdekkes så omfattende svakheter og mangler ved banken styring og kontroll er det alvorlig. Først og fremst i forhold etterlevelse av eksterne og interne regler. Dernest er det en stygg ripe i lakken når det gjelder bankens omdømme.

Det må tas omfattende grep for å gjenopprette tilliten. Dette arbeidet er banken i full gang med. Vår frykt er at grepene som tas ikke er tilstrekkelige for å sikre omdømmet og en forretningsdrift som reduserer risiko, minimaliserer tap og er lojal mot regelverket, enten det er internt eller eksternt. I dette arbeidet må både styret og bankens toppledelse aktivt på banen. Arbeidet må preges av tempo og resultatet kommuniseres tydelig.

Helgeland Sparebank skal være en drivkraft for Helgeland. Det vil banken ganske sikkert være i framtida også. Men drivkraften må forankres i godt bankhåndverk. Det har åpenbart ikke vært tilfellet. I så fall hadde Finanstilsynets tilsyn ikke avstedkommet så omfattende og alvorlig kritikk av banken.
© Helgelendingen

3 Likes

Jeg satser på at alle er ristet ut😉

Jeg har kun sett på prising og regnskapet - har nok ikke helt oversikt.

Men…

Svein Støle er nest størst eier, som jeg tolker veldig positivt. Arne Fredly er også inne om jeg ikke husker feil. De er nok inne for en grunn😉

1 Like