Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hjelp til å shorte $TSLA

Supert Evil, tusen takk :+1:

Hvis du scroller til første post, er det sånn redigeringstegn på overskriften til tråden, trykker du der kan du redigere hvilken type tråd det er ( faktisk kan nesten alle brukere som har vært medlem en stund og postet jevnlig redigere det på alle trådene).

3 Likes

Hei

Bear produktene til nordnet er “ETN” (Exchange traded notes) som stort sett er en type warrants (eller retter på norsk) Med og uten “turbo” (giring) og “knock-out” (stopp-loss) Alle disse papirene er i prinsippet giret, siden det er syntetisk og utsteder skal ha en gevinst.

Opsjoner er også syntetiske produkt. Skal du ha US opsjoner som liten retail tror jeg SAXO bank er det beste “Norske” alternativet. Men mange amerikanske meglere godtar utenlandske kunder.
Tror det er vanskelig (og dyrt) å låne aksjer til short på TSLA.

Du har også mulighet å gjøre posisjonen via CFD`er (CMC,IG,SAXO,DNB) Du bestemmer selv hvor giret du vil være. (vil du ha en posisjon short 100 000 så setter du inn 100 000 på margin kontoen og shorter tilsvarende verdi. (ca 38 aksjer) Selv om du kan med marginen shorte mere…
Fiansierings kost per i dag hos CMC er 0,52% årlig rente.

Ellers ønsker jeg deg lykke til, dette er IKKE en enkel aksje å handle i.

4 Likes

Takk for bra post!

kort spørsmål

betaler du kun 0,52% årlig rente? eller var dette pr dag rente?

0,52% i året short ja. Mere om du er long. Inviduelle satser for alle produkter.
Når du shorter “på riktig” aå mottar du jo pengene du selger for. I cfd blir renten for disse pengene motregnet long renten. Du mottar ikke pengene, men slipper å låne hele beløpet.

En morsom ting å regne litt på, siden renten varierer på alle produkter.
Short crypto gir en årlig rente på 10% MOTATT for posisjonen. Det siste året hadde det vært god butikk…

Vær obs på att margin kontoer avregnes hele tiden, og posisjoner som går i feil retning er direkte vondt. Derfor du må ignorere margin om du ikke vil ha giring.

Eksempel, har du satt inn 100 000 og shortet 38 aksjer. Marginkravet er 20%.
Dvs. du har en margin på 20 000 og 80 000 tilgjengelig.
Taper du 10 000 en dag på oppgang så er margin kravet litt redusert og du har 10000 mindre på kontoen. Du er ikke i trøbbel før alle 80 er borte. Da kommer margin-call. og tvangssalg .
Men du bestemmer i prinsippet giringa selv som vist her. Du KAN kjøpe/selge 5 ganger så mye, men da har du ikke noe å gå på. Derfor taper 80ish% på CFD.

1 Like

Interessant: https://www.zerohedge.com/news/2019-03-18/modified-ponzi-scheme-2008-78-tesla-operating-cash-flow-has-come-customer-deposits

1 Like

Hvorfor tror su de kjører tilbud på features rundt kvartalsslutt :slight_smile:

2 Likes

Interessant lesning. Men hele analysen faller på sin egen urimelighet når de poengterer at Tesla har 800MUSD i forhåndsbetalinger på bok. 1kUSD pr bil vil jo si 800k biler i bestilling, som jo er helt tullete feil. Samtidig poengterer de at etterspørselen er så lav :joy:

Denne tråden har ikke eldet bra, men nye fluer kommer stadig til fluepapiret.
Many have tried, most, if not all, have failed. The force is too strong with this one.

Så; rent teknisk ser jeg for meg et siste leg opp i denne euforien før det faller? :raised_hands:

1 Like

Kanskje du burde sette deg inn i en aksje før du shorter…

Jeg hadde satt meg godt inn i selskapet før jeg shortet :wink:
Kanskje du burde sette deg inn i selskapet før du shitposter i denne tråden?

In the middle of a discussion about Tesla’s fundraising history, a follower asked, “How close was Tesla from bankruptcy when bringing the Model 3 to mass production?”

Musk replied: “Closest we got was about a month. The Model 3 ramp was extreme stress & pain for a long time — from mid-2017 to mid-2019. Production & logistics hell.”

Ingen grunn til å være uhøflig. Det er umodent. Men kanskje tråden her er.

Ditt åpningsinnlegg var meget uhøflig, da bør du ikke bli overrasket når du får tilbake med samme mynt.

2 Likes

Er det noen nyere troverdige kilder (mindre enn 30 dager) som taler for at Tesla er et lost case?

Du er klar over at ingen har skrevet i denne tråden på over 2 år?

2 Likes