Kompis har en tilsvarende med Wifi , den ringer han opp et par timer føre han er på hytta Funker som bare det.
Det blir svært mye fukt / vann inne av å fyre med slike gassbrennere. Anbefales kun til nødbruk. Det var en eller annen FRP politiker i fjor som gjorde det til sport å stenge 2-etasjen og fyre med gassovn i første. Endte opp med at andreetasjen som ventilene var stengt på ble fuktskadet om jeg ikke husker feil.
Det er vel bare å trille inn gassgrillen og bruke den også
Husk å ha god ventilasjonår du fyrer med gass inne. Hvis ikke kan det bli oksygenfattig.
Har en sånn obs ovn selv. Til backup.
Har ikke tenkt over at den slipper ut vann, men er vel logisk.
Det er nok en betydelig større faktor i et tek10 hus enn i en gammel trekkfull hytte.
Men nå snakker vi prepping her da, ikke normaldrift
Så lenge du har ventiler i huset er det bare å la de stå åpne så går det fint.
Har du sånn fancy hus uten ventiler med balansert ventilasjon. er du fucka
Neida, bare 3 barn, er bare 240 p-rom også leier jeg ut 67 m2.
Et alternativ til gass er selvfølgelig parafin. Veldig enkelt og billig, både ovnen og brenselet. Slipper fuktproblematikken, og på mange måter sikrere enn gass, men må selvfølgelig ha noe lufting her også.
Hus med balansert ventilasjon er de udiskutabelt mest energieffektive og samtidig suverent inneklima. Det blir en utfordring ved lengre strømbrudd. Men da har de fleste hus heldigvis vinduer som kan settes på gløtt for lufting. Blir det strømbrudd i flere dager og uker har vi mest sannsynlig større problemer å tenke på en fukt i ventilasjonsanlegget…
Ved strømbrudd trenger man ikke å tenke på fukt - det er mer bruken av gassovn over lang tid. Lufting er uansett nødvendig for å få ut VOC og få inn oksygen. Har man ventilasjonsanlegg funker det ikke uten strøm. Da er det lufting med vinduer evt. sjokklufting som gjelder.
Tror dere det å ha barn og å drive med prepping/prioritere dette sammenfaller i en fin korrelasjon? Eller er det noen single uten barn som også driver med dette? Jeg ser liksom ikke risikoen, men får jeg barn tror jeg det blir mer interessant.
Du vil ha samme problematikk knyttet til fukt ved forbrenning av parafin også
Nei, i mye mindre grad
Fordi man har en høyere andel av C-atomer i parafin kontra propan? Forholdstallet mellom C og H er ikke så ulikt for parafin og propan ser jeg, 2,2 for parafin og 2,66 for propan
Det har med komposisjonen av hydrokarboner å gjøre ja.
Det har heller med å gjøre at jeg begynte å følge med på politikk i forbindelse med Russland sin invasjon av Ukraina. Mulige atomkrig. Samme kilder som jeg fulgte der kommenterte også Kina/USA forholdet og situasjonen rundt Taiwan, og det er iskaldt. Kina prøver å bygge seg opp en marine og luftvåpen som kan matche USA sitt. Så, mulig (atom)krig der også. Mindre sannsynlig dog, Kina har vesentlig mindre atomvåpen enn Russland. Sist, men ikke minst, hvis det ble en tørr høst og kald vinter, så hadde det blitt strømmangel deluxe. Hva burde jeg gjøre for å unngå at alle rørene i huset sprekker tenkte jeg da.
Hadde vannverket vært av den gamle typen med høydebasseng, så kunne jeg bare latt vannet renne, men det funker dårlig når jeg vet at de henter vannet 60m under den lokale elven…
Jeg er barnløs.
For de med barn kan det handle om å sikre barna, selvsagt. Men for andre så handler det om ønsket om å kunne klare seg selv, trygghetsfølelse, eller rasjonell kost-risiko-analyse. Å ha et lite rullerende tørrmatlager i boden er en veldig liten kostnad å betale for å ha kapasitet til ikke å sulte på minst 2 uker f.eks.
Dette er ikke noe jeg “driver” med eller prioriterer på bekostning av normalt liv. Like lite som jeg “driver” med gulvvask eller tannpussing. Det krever noen få timer tenking og planlegging og en ganske beskjeden pengesum for å øke beredskapen fra ingenting til brukbar. Noen synes jo slikt er spennende og gjør det til en hobby (for noen kanskje mer en besettelse), men for de aller fleste er det bare en del av vanlig husholdning at man også bygger opp litt beredskap i hjemmet.
Jeg gjør det mest for å spare penger og å sikre at jeg alltid har matvarer, vaskemidler, toalettpapir i hus. At man har nok til å klare seg noen dager i tilfelle krise er lurt, men ikke noe jeg har stort fokus på.
Jeg kjøper matvarer med lang holdbarhet, såper, vaskemidler, toalettpapir/tørkepapir osv når det er gode tilbud. Viktig å ikke kjøpe mer enn man rekker å bruke før det blir dårlig.
Jeg er oppdratt til å være nøysom og ikke sløse, og jeg tjener ikke veldig mye. Hvis jeg skal spare/investere så mye som jeg ønsker, så må jeg tenke litt på forbruket.
Litt av det samme hos oss. Raide tilbud. Ha litt reserver.
Generelt bruker vi mindre på mat, har mer variasjon og kaster mindre mat.
Samtidig er vi nok selvforsynt en 3-4uker.
15% på alt av tørrfor.
La oss ikke rive med. Pasta, ris og tørre linser: gratis uendelig holdbarhet. Det er karbohydratene, så trenger du salt. og hel pepper. resten er i nuet.