Liten 400k hadde vært jævlig fett.
Ja, Heldigvis har de veldig god innenriks produksjon
Tankers International scrubber pool
Ghillie
Chelsea
Hunter Atla
Hunter Freya
Hunter Saga
Hunter Laga
Seaways Diamond Head
Deaways Everest
Seaways Hendricks
Seaways Kilimanjaro
Seaways McKinley
Dette er båtene i poolen til Hunters båter. Følg gjerne Tankers International på twitter for å se om de får noen spreke rater neste uke:)
Så med utgangspunkt i listen på TI;
Ghillie - Ledig i dag så nytt oppdrag ASAP
Chelsea - Ledig 19.03.20
Hunter Atla - Ledig 17.03.20
Hunter Freya - ?
Hunter Saga - Ledig 10.04.20
Hunter Laga - Ledig 02.04.20
Seaways Diamond Head - Ledig 25.03.20
Seaways Everest - ?
Seaways Hendricks - Ledig i morgen
Seaways Kilimanjaro - ?
Seaways McKinley - Ledig 24.03.20
Dvs. 4 båter som forhåpentligvis kan gå inn på 200K-ish jobber nå i løpet av en uke, og flere i nærmeste fremtid.
Bra oppsett, takk for info!
Vi fikk låst inn Hunter freya denne uken på USD 69 134k per dag over 52,64 dager. Jomfruturen.
Hvis dette stemmer, kan vi være griseheldige med timingen. Spennende tider.
Tar frem denne. Dette er basert på kursen 10 februar. Og jeg vil tro at disse rate nivåene i Q2 ikke var tatt med i betraktning.
Edit:
Hunter Disen ser ut til å bli levert nå i begynnelsen av Q2(perfekt timing?). Hunter Idun og Hunter frigg ser ut til å komme ganske kort tid etter.
Hvor lenge kan vi håpe at dette skal vare?
På presentasjonen 6 mars oppfattet jeg følgende om askipsleveransene:
1 skip 31 mai 2020 (Disen)
2 skip 31 juli 2020 (Idun+Frigg).
De har 30 dager “grace-period” på alle skip, bortsett fra det siste, hvor det er 60d. CEO forventet at det siste ble ca 30d forsinket, “men at alle var klare til høsten”.
Usa skal vel snappenopp en del tankere neste uke, så ekstreme rater i én uke til kan vi kanskje forvente? Burde vel også stabilisere seg på vesentlig høyere nivå enn i februar etter verste rushet er over.
Venter i spenning på oppdatering fra Hannisdahl.
Jeg tror det har potensiale til å vare en stund.
Ser ut som om USA skal fylle sine kriselager, og til det trenger de ca 80 millioner barrels. Hvor de skal hente det fra vet jeg ikke, men noe blir sikkert importert. 80 millioner barrels tilsvarer ca 40 VLer. SIste uke har det blitt booket 11 stk på AG/USG, så det er håp om noen flere denne uken.
I og med at AG/USG reisen tar ca 100d, så det blir mange skip “ute” av spot-markedet en stund, noe som vil gavne de som er igjen.
Det er heller ikke umulig å tenke seg at andre land ønsker å fylle sine kriselagre også, så det kan bli en periode med gode rater. Spørsmålet er kanskje mer hva som skjer etter det og om når de begynner å tære på kriselagerene?
- “The U.S. Department of Energy has put in motion the process to fill up the country’s Strategic Petroleum Reserve. Note the “American-made crude oil””
Mao blir det ikke behov for noe tank.
Støtteaksjon for shale.
Hørte bare at de planla å kjøpe saudiolje. Da stemte nok ikke det, altså.
Jaja.
Nei det offisielle brevet fra Secretary of Energy er jo vanskelig å missforstå.
Neste uke når vi får en båt tilgjengelig i spot blir det vanvittig spennende å se hvilken rate det blir på.
«Out-of-control’ week for VLCCs ends with new record WS 400 fixture»
16 år gammelt skip.
https://www.freightwaves.com/news/tanker-rates-spike-as-saudis-pull-trigger-on-oil-price-war
Blir spennende framover!
Spennende spill som er i gang. Kanskje USA sier en ting, men gjør noe annet.
Ville det ikke være mer strategisk å eksportere mest mulig olje mens prisen fremdeles er på høyt 30-tall. Heller tømme alle reservene først, og deretter kutte eksport og fylle lagrene fra april når Saudi med flere har fått gira opp produksjonen slik at prisen stuper?
Vi får svaret de neste ukene
Så du linken jeg postet?
Er vel absolutt ingen tvil rundt det brevet.