Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er de største utfordringene som kryptoinvestor?

Affh, det gjør jeg også… Dog sitter jeg ikke å handler hele tiden, men jeg bruker veldig mye tid på å finne neste coin jeg skal kjøpe…

Min største utfordring:
Ha kontroll på alt ift. skatt. Har laget meg en løsning i excel som er OK, men den er litt tungvin. Tar meg kanskje 3-5 minutter og notere meg ned hver eneste handel, så dette er årsaken til at jeg ikke trader - jeg handler kun coins og hodler!

2 Likes

Jeg jobber veldig for å unngå å hodeløse investeringer ved å gjøre grundig research, men merker det fortsatt er veldig lett å kaste penger etter omtrent hva som helst. Markedet er veldig stort og uoversiktlig, og da er det vanskelig å finne tid til å lese seg ordentlig opp på hvert case.

Ellers tror jeg nok kanskje mangel på utfordringer er en stor utfordring i krypto for tiden. Himmelen er altfor blå nå for tiden :slight_smile:

2 Likes

Kunne du delt arket? Hadde vært interessant å sett hvordan du gjør det :smile: evt tømme det for data først :wink:

Det vanskeligste er å la vær å trade og hente ut kortsiktige gevinster fremfor å bare holde, kjøpe mer for fiat, vente til desember 2018 og få seg tidenes julepresang :stuck_out_tongue:

3 Likes

Kan legge inn noe fiktiv data og se om jeg ikke får delt det :slight_smile:

Edit:
Her er et utsnitt, jeg har bare lagt inn noen fiktive tall. Forklaring følger under:

  • “Transaksjon av en coin” --> Da har jeg kjøpt coinen med fiat, “kost kjøp” er da beløpet som er trukket fra bankkontoen (merk ordet transaksjon)
  • “Rest” + blått = jeg har coinen fortsatt
  • Når jeg selger en coin finner jeg ut hva “kost salg” er (antall coin x kurs), regner så ut fortjeneste/gevinst/tap, og omregner denne til NOK med siste kurs fra Google (1 usd in nok). Dette er da summen jeg fører opp som gevinst/tap i selvangivelsen, og noterer meg denne til venstre i arket (slik at jeg kan summere alle summene)*
  • Kosten fra et salg (i dette tilfellet rosa) blir “kost kjøp” i neste handel.
  • Neste handel (med handel har jeg kjøpt coinen med midler fra annen coin, mao ikke ny transaksjon, dog ikke så relevant), føres et “steg bortenfor” (altså ikke rett under), slik at jeg kan “følge pengene” fra opprinnelig transaksjon

Jeg har også notert meg gebyrer ved overførsel/kjøp/salg, men jeg er litt usikker på om jeg skal bruke tid på dette, da summene er så små og fradraget så lite.

Kanskje ikke det beste arket, men det beste jeg fikk til i en litt stressende situasjon hvor jeg bare “måtte” finne en løsning nå, slik at jeg kunne fortsette å handle i krypto uten å stresse over dette.

Ellers henter jeg ut skjermdumper og lister fra alle exchanges jeg har bruker på, og lagrer disse.

Slik jeg har skjønt det melder du bare summen inn til skatteetaten, også trenger du ikke legge med dokumentasjon. Dokumentasjon må derimot fremvises om de spør i etterkant.

*Når jeg gikk tilbake i tid for å føre opp alle transaksjoner, benyttet jeg meg av DNB sin historiske valutaoversikt for å regne ut hva fortjenesten var i norske kroner på tidspunktet for transaksjonen.

2 Likes

Prøvde denne igår og var veldig mye mindre jobb enn å lage excel oversikt. Får vel tax i NOK gratis så lenge man har under 200 trades iløpet av året.

1 Like

Leverage always kills you… Dette fordi krypto er såpass volatil, at men egentlig ikke burde handel på margin :grinning:

1 Like

Nå har det kommet nightmode på coinmarketcap, om du klikker helt nederst til venstre på siden :full_moon_with_face:

4 Likes

Jeg bruker appene “Coin Stats” og “Crypto Pro”.

Der ser jeg hvor mye mine coins er verdt i USD.
Ved siden av har jeg et excel-ark hvor jeg har alle mine innskudd i en kolonne til venstre (For å få et tall på investerte kroner), og til høyre har jeg utregninger for gevinst i NOK med dagens USD/NOK kurs, i tillegg til en prosentsats som indikerer hvordan porteføljen min gjør det.
Holder på å legge inn formler for hva som skal ligge i skattemeldingen min, men dette skal (om jeg har skjønt det rett) ikke skje før jeg selger og henter gevinst?

1 Like

[quote=“Hundal, post:3, topic:7383, full:true”]
Og forstå hvorfor jeg tjener penger på noe jeg virkelig ikke har trua på. Det er min utfordring.
[/quote] Kjenner meg svært godt igjen her :wink:

Ja, at det er døgnåpent, kan bli slitsomt i lengden.
Og at en får “krakk-angst” er dette det store kakket, eller kommer det i morgen, skal jeg selge meg ut, eller vente til den kommer opp igjen, kommer den opp igjen? :crazy_face:

1 Like

Det er nok iht skatt som er min største bekymring. Men ser noen eksempler lengre oppe jeg har tenkt å prøve meg på :slight_smile:

Ellers så synes min bedre halvdel at jeg har vært veldig mye forran datamaskinen siste tiden… :joy::chart_with_upwards_trend:

3 Likes

Takk for mange bra innspill!

Hvis jeg kan få grave litt ned i ett aspekt her… hvilke kriterier bruker dere for å rangere ICOs/coins?

Noen av de jeg har sett er:

  • At de har et “bra” whitepaper
  • At teamet ikke er anonymt
  • At kursen ikke er høy (< 3$?)
  • …flere?

Hvilke er viktigst?

1 Like

Skatten blir teoretisk først utløst når du innløser til Fiat. Ifølge skatterådgivere jeg har pratet med. MEN alle venter på at skattedirektoratet skal komme med tydeligere retningslinjer.

Det hadde jo ikke vært noe bedre enn det :smiley:

Uttalelsene fra skatteetaten er jo ikke kjempe tydelig, men jeg tolker det slik at gevinst/tap for hver transaksjon utløser skatt.

Med det sagt fører jeg heller et system i tilfelle det er slik jeg tror, enn å begynne å gå tilbake i tid om ett år…

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/e-handel/skattemessige-konsekvenser-ved-bruk-av-bitcoins-og-andre-virtuelle-valutaer-for-privatpersoner/

De jeg har spurt jobber veldig mye med valuta og det var konsensus at det var rett måte å gjøre det på. I alle fall frem til skatteetaten kommer med tydeligere retningslinjer.

Men jeg vet at noen av de større revisjonshusene kommer til å tilby skattebistand rundt kryptovaluta til privatpersoner om ikke så lenge.

1 Like
  • Hardcap (Pris på token, om token koster 0.003$ eller 7$ er i utgangspunktet uvesentlig)
  • Prosjektets innflytelse i markedet
  • Tokenes bruksmåte og potensiell etterspørsel
  • Potensielle konkurrenter
  • Team er veldig viktig
  • Hype om prosjektet
  • Whitepaper
  • Roadmap

Osv… :slight_smile:

3 Likes

Høres bra ut! De har nok mer peiling enn meg, så dette var godt å høre, hehe.

Men som sagt noterer jeg meg transaksjonene inntil videre, i tilfelle dette ikke er tilfellet. Jeg ble svett bare jeg gikk tilbake å begynte og se på transaksjoner i desember, så om jeg om 12 mnd måtte tatt for meg hele 2018, så måtte jeg nok heller lagt meg inn i stedet for.

1 Like

Enig med @Evilfreud, slik jeg har forstått det, så skattes det som en aksjesparekonto, altså man betaler skatt for uttak minus innskudd. Og ikke for hvergang man har kjøpt og solgt.

Er jo 2 poster i selvangivelsen man skal fylle inn krypto galskapen, 1 for gevinst og 1 for tap.

Så en Totalsum i slutten av året er det man trenger.

1 Like

Når jeg ser 10.000% - - Å ikke hive meg på dumme coins som prises kun etter the biggest dumb ass…

2 Likes