skal prøve å ordlegge så godt jeg kan om min investeringsfilosofi.
i rekkefølge,blir filisofien noenlunde slik:
-les deg opp i artikler i aviser,internett og annen media,hver dag,og prøv å bli litt klokere hver dag og sjonglere mentalt i forskjellige scenarier både hos portefølgen din og om mulige hendelser i markedet for å få DITT bilde om hva beslutninger du bør ta og hva som passer din risikovurdering best.
“her har jeg forholdt meg til aksjer børsnotert her hjemme i Norge,-det er her jeg bor og er kjent,så da er det fornuftig å forholde seg til selskaper her hjemme”
-bruk helst penger en har råd og mental helse til å tape,dette er viktig fordi litt for mye investert kan bety mye skulle investeringen vise seg å være feilaktig og man kan gjøre mer skade enn nødvendig grunnet den emosjonelle situasjonen man er i grunnet overdrevet pengebruk.
“her er det lett å bli revet med,så bare pass på og ikke bli FOR komfortabel”
-Vekte seg riktig i forhold til “Risiko & Belønning”:
vi investorer lever av(snart også meg forhåpentligvis) å leve av enten kjøp og salg,eller av direkteavkastning fra større etablerte selskaper og annen aktiva.
Derfor er det super viktig å holde en sunn balanse der en er vektet mer hos kjente etablerte selskaper som kan vise til gode inntekter med solid pengebinge samt gode marginer på bunnlinjen,og hold lav profil i investeringer innen nyoppstartede bedrifter,-spesiellt innen Biotek.
“her er det igjen lett å bli revet med at man gjerne prøver å bli “rik i en fei”,-har selv hatt mye ubalanse i portefølgen min,men er rettet opp nå”
-Selskaper som er verd å satse på,også langsiktig,er selskaper som genererer frisk “Cashflow”,jo nærmere forbrukeren vi kommer,jo bedre vil kjangsen bli at man vil gjøre det bra.
Da snakker vi løpende inntekter fra de produktene de skulle inneha,som f.eks. Finans,forsikring og energi,-der har vi til eksempel DnB,Gjensidige forsikring og Fjordkraft.
“se bare på andre selskaper som selger"ting”,dette blir solgt men genererer ikke løpende inntekter etter produktet er hos kunden,bad cashflow"
-personlig,så holder jeg meg vekk ifra sektorer innen Olje,teknologi -og gruvesektoren,da oljesektoren er sårbar så snart oljeprisen snur nedover,-Teknologi forandrer seg så fort at man mest sannsynlig ikke har full oversikt over når teknologien man har investert i allerede er utdatert,-og de fleste gruveselskaper er konstant sultne på emisjoner grunnet elendig lønnsomhet og driver geografisk lottovirksomhet med spade og hakke…
“Keep it Simple,Then it Works, er et fint ordtak uansett hvor enn/hva man holder på med”
så oppsummerer jeg dette med å si å prøve å være langsiktig,men gjerne juster portefølgen slik at man på best mulig måte klarer å hente mest mulig avkastning av sine investeringer,-men igjen,husk “risk/reward`n”.Og skulle markedet “Ramle” eller “Krakke”,ikke få panikk,lær deg å utnytte markedet.
“Warren Buffett: The more you learn,the more you earn”
kjøp lavt,selg høyt,-repeter dette så vil en gjøre det bra.
Lykke til.