Verden er inne på noen merkelige og skremmende spor for tiden så om vi kan rygge litt tilbake og komme inn på bedre skinner tror jeg det er lurt
Yup, men du prøver vel kanskje å holde deg litt i alle leire? Høres litt sånn ut i hvert fall. Jeg er enig med deg i at verden vil gå bakover litt, i hvert fall når det kommer til olje-etterspørsel. Men er mye mer aggressiv i min tilnærming. Når jeg tror på noe går jeg all in den veien. Har vist seg å være et tapsprosjekt totalt sett, så litt mer risikostyring hadde nok ikke vært dumt.
Ja jeg prøver å satse på flere forskjellig ideer samtidig som ikke nødvendigvis henger sammen (noen vil gå bra og noen dårlig)
Det er ikke nødvendigvis så dumt ja Da får man mer morro og mindre total risk ^^
Jeg tenker at opptil tre ting burde man kunne klare å holde oversikt over, men merker at hvis man skal drive på i detalj, så krever det faktisk ganske mye tid. (Ref: Starbreeze tråden)
Har utviklet meg rimelig mye over tid, så har noen føtter nå som i sum gir en noenlunde defensiv profil:
- Relativt aggressiv nedbetaling av huslån
- En god del sparepenger i god gammeldags cash
- Fast sparing i indeks
- En del bets i enkeltaksjer hvor kursene har vært ganske volatile og det gjerne finnes en mulighet for at det skjer kule events, men det skal ligge en butikk i bunn: PHO, KIT, SVEG, LINK, NAVA (har også en god del aksjer på watchlist.) Gikk bort fra denne delen av strategien for å kjøpe Ultimovacs, og det kostet meg dyrt. Alt jeg solgte for å kjøpe ulti har minst doblet seg siden.
- Hard Money (Bitcoin, Fysisk Sølv og miners)
Temmelig høy sparerate.
Forstod ikke den biten? Ulti hadde jo ikke noe “butikk i bunn”? Skulle det vært et ekstra punkt med spekulative aksjer e.l. som du har gått bort i fra?
Nei det var det jeg mente: I en periode var det i praksis der en 6. binære bets som var ulti da, men jeg skal ikke lenger ha det. Følte rett og slett det virket så lovende at det ikke kunne gå så totalt på trynet som det gjorde.
Gikk på en smell i Ultimovacs jeg også, og akkurat som deg, aksjene jeg solgte for å kjøpe Ultimovacs har gått masse etterpå, så 90% ned i stedet for 50% opp
Greia er jo at når målet er rundt 20% årlig avkastning, så koster det når 5% av porteføljen går 90% ned, det blir 4% tap på porteføljenivå.
Yep, kommer aldri over at jeg ikke fulgte egen intuisjon på “No events in any of the arms for many months”. De sa jo egentlig rett ut at det ikke var sjans for PFS oppnådd om ikke kontrollarmen hadde events.