Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din investeringsfilosofi?

Var ikke ment noe spesielt personlig i kommentaren min. Var bare inntrykket mitt at Opera ble brukt til daytrading av flere på forumet.

Interessant å se at du faktisk fant ut at du ikke skulle daytrade, men stole på analysen du selv kom med. Det ser ut som du har truffet bra. Personlig burde jeg nok selge Kitron og Tanker Investments som har horisont på 1-4 kvartaler, mens for Photocure, så snakker vi år før potensialet blir oppnådd, vil bare ikke risikere å sitte utenfor på en viktig melding.

2 Likes

Kjøp FC da! Siden p/e ikke betyr noe!

Opera er ikke så gamling som mange andre aksjer som har vært diskutert. Og i hvertfall ikke nå. Her (også) er jeg helt enig med Holmes.

Jeg kommer til å starte en spareavtale i et fond bare sånn på si. Men vil nå prøve å tjene på litt trading også. Det er jo moro å prøve å time eller å satse på “rett hest” over litt tid. Liker ikke daytrading, foretrekker ukes og månedstrading. Har heller ikke tid til å følge med bedre enn proffene. Så her er jeg helt enige med dere andre. Tolmodighet tror jeg er viktig å lære seg. Tolmodighet til å vente på de store mulighetene som en får kanskje 4-5 ganger i løpet av livet. Dersom en har betalt ned gjelden mens aksjene gikk til topps og raste, raste og raste, vil en kunne gjøre sin livs investering. Å holde på med å tjene ti prosent her og ti prosent der mens kursene er nær ATH er veldig risikabelt i forhold til å sitte klar med mer midler når de 4-5 sjansene kommer. Når en vet at en har kjøpt på historisk lave nivåer blir det mye lettere å sitte stille og makse avkastningen. Da blir en ikke så påvirket av fryktpsykologi. Slik folk blir nå…

75-90 cash nå tror jeg er lurt. Derivater og slikt har jeg ikke satt meg inn i enda.

2 Likes

Det skulle kommet flere gavepakker som den vi så i NAS for ett års tid siden, da det var snakk om konkurser osv, det er disse overreaksjonene som er gull å ta del i.

Som det er nevnt her så er det dette med kortsiktig trading som er så vanskelig å time riktig. Jeg tror om man lærer seg å kjenne noen få alternativer som man spesialiserer seg i så vet man feks at ved ny kontrakt så går aksjen mellom 10-15% for så å selge når den er gått 8% eller 13% og være fornøyd med det.

Er det verdt å vente på 3 ekstra prosenter når man har 8 prosent fra før, hvis risken er at man man falle tilbake 7% åg sitte igjen med 1?! Dette synes jeg er nesten det vanskeligste å vurdere og treffe på.

Kjøper man sterke og solide utbyttemaskiner, så er det nesten" “irrelevant” hvordan kursen går, da det i bunn og grunn handler om å få krafset til seg mest mulig aksjer når utbyttene kommer. Da kan man sitte lenge og vente på de kvartalsvise eller årlige utbetaligene, kjøpe i nedgangstider og selge i oppgangstider. Det var jo dette med tålmodighet igjen da men…

5 Likes

Nei takk til gearing

Jeg har begynt å bli skeptisk til gearete produkter. Hvis du vil investere i noe fordi du tror at det er fundamentalt lavt (eller høyt, og du shorter) priset kan du ikke tenke at du sitter langsiktig og venter på rett pris. I stedet med gearing som balanseres hver dag er du avhengig av å følge trenden.

For eksempel hvis du mener olje på 46 USD vil stå høyere en gang i fremtiden så er det bedre å finne et produkt uten gearing der du tjener på en oppgang til 70 selv om den skulle finne på å gå ned til 30 først for eksempel. Jeg sløste bort 10 tusen på olje bull x 5 før jeg solgt, men det kunne ha godt mye verre og jeg kan jo fortsatt få rett til slutt.

Jeg liker produkter der jeg kan ha et langsiktig fundamentalt syn og ikke et kortsiktig markedssyn, spesielt ikke så kortsiktig som noen få dager.

7 Likes

Prøver meg med trades denne uka med knallhard stop loss på 2 %.dno og opera.på den måten taper jeg sannsynligvis ikke mye.for aksjer med høy omsetning kan en slik teknikk funke.

edit:Eksperimentet gikk ok. Gikk på stop loss i Opera, men dno solgt med gevinst. Totalt i pluss.

1 Like

DNO har gått mye og vi er mange som tror den bare har begynt. Anbefaler ingenting, men jeg sitter tungt i DNO fremover :slight_smile: kun kontrabeskjed på betaling kan hindre oppgang her nå…

Interessant:

En enkel investeringsstrategi med fantastisk avkastning

http://www.nordnetbloggen.no/en-enkel-investeringsstrategi-med-fantastisk-avkastning/02/09/2015/

3 Likes

Sitter du i Dno enda ?
Vurderer den, men ser om den ikke skal helt ned mot kr 8 blank

Ja, men jeg har bare 40% av hva jeg har hatt på det meste.

Det neste nå er bekreftelse på betaling i oktober, da ryker nok 10 kroner vil jeg tro. Det er fryktelig mye psykologi nå, men hvis denne snøballen for alvor begynner å rulle og det ikke skjer noe ektraordinært, så kan dette bli ett eventyr. Det kan være at denne oppgangen er timet med oljeoppgang også, det snakkes ikke like mye om oljen på 30 og 40 tallet lengre som tidligere.

Hvor vidt den skal ned i 8 blank har jeg mine tvil til, kommer an på når bekreftelse på betaling kommer. Du får se an litt og følge med på oljen :wink:

+1 million

Her er noen flotte eksempler på hva en lykkelig langsiktig investering der man sitter over mange år kan føre til:

5 Likes

Noen ganger må man tape litt først for å tjene senere

8 Likes

En ting som har slått meg er at jeg ikke liker å trade i aksjer jeg ikke har troen på fundamentalt. Det er aksjer som har relativt klare handelsmønstre som jeg kanskje kunne klart å bruke for å tjene penger, men når jeg ikke har troen på selskapet, så frister det veldig lite.

Da liker jeg heller å trade i selskaper jeg har troen på og heller kjøpe litt mer enn jeg egentlig er komfortabel med og heller selge meg delvis ned på f.eks. positive nyheter, kvartalstall eller andre ting jeg har sett aksjen reagerer positivt på.

Når en aksje ser ut til å ha en kurs som for meg ser ut som random-walk, så er det mest sannsynlig tegn på at jeg ikke kjenner aksjen godt nok til å egentlig være investert i den.

Ta Kitron: jeg kjenner aksjen godt, vet at volumet er veldig lite og at aksjen vil ha tilfeldige bevegelser ut fra hva enkeltaktører gjør uten at det har noe med firmaet Kitron å gjøre. Aksjen har et fast mønster: fall og lav omsetning mellom kvartalsrapporter og generellt nedgang og økt volum på nye kontrakter. Omsetningen og kursen er stort sett høyest rundt kvartalsrapportene.

Så, hvorfor oppfører Kitron-aksjen seg som den gjør? Vel, aksjen er lite spennende, med 80% av aksjene på topp 20 eierlisten. Disse hverken kjøper eller selger. Volumet blir derfor lavt. Det tar lang tid å bygge opp et industriselskap, så folk blir rett og slett utålmodige når det ikke skjer noe etter at de kjøpte på en positiv kvartalsrapport. Når det så kommer en ny kontrakt, så øker gjerne volumet og folk ser da sitt snitt til å kommme seg ut. Hvorfor går aksjen opp på kvartalsrapportene? Vel, fordi firmaet leverer og fordi folk ikke orker å sitte på aksjen mellom kvartalsrapportene.

Har noen aksjer i TIL og PHO. For meg ser kursendringene her ut til å være helt random. Jeg burde ha holdt meg unna, men det er lettere å lære seg nye bransjer med aksjer i dem…

5 Likes

Strategi for investeringsbeslutninger i enkeltaksjer i tre trinn

  1. Velg ut selskaper som du tror på og som du er interessert i. Det skal være verdt tiden du legger ned på å følge selskapet, eller som du uansett ville fulgt med på fordi det ligger innenfor interessefeltet ditt eller at du allerede bruker produktene. Du tror at selskapet vil være relevant og viktig i fremtiden.

  2. Fundamental analyse av selskapene du følger for å forstå hvordan selskapet er priset i relasjon til risiko, nåværende situasjon, og potensial. Komplementer egen analyse, med andre der dette er tilgjengelig. Bruk fundamental analyse som en faktor for å bestemme størrelsen på posisjonen.

  3. Teknisk analyse og exit-strategi. Bruk teknisk analyse for å time inngang i en ny posisjon. Enhver aksje har sin egen personlighet og karakteristiske oppførsel, studer markedet og handel i aksjen over tid for å forstå hvilke metoder og indikatorer som fungerer. Formuler en exit strategi samtidig som du eventuelt tar en posisjon. Dette inkluderer både å sette en stop loss på nedsiden hvis du tar feil i det korte perspektivet, og en trailing stop loss for eksempel basert på glidende snitt eller prosent fall fra toppen. Definer på forhånd om du vil se på timer, dager, uker eller måneder (avhengig av tidshorisont på posisjonen) når du evaluerer om du skal selge. Ikke selg før stop loss nivået er nådd innen tidshorisonten du ser på - f.eks hvis du ser på dager og har satt 10% trailing stop loss så skal en dagsavslutning ligge 10% under den høyeste dagsavslutningen siden du kjøpte.

Tanken bak denne strategien er å minimere tapene når du tar feil, men i de tilfellene du faktisk treffer i steg 1 og 2 er det viktig at du får full gevinst for å ha rett. På den annen side er det mindre viktig at du får en stor gevinst når du tar feil (selv om denne strategien også kan gi en god avkastning i disse tilfellene, men det er ikke en prioritet).

I tillegg til disse tre trinnene bør man ha en regel om maksimal størrelse på en ny posisjon i prosent av summen av inngangsverdiene i nåværende posisjoner og cash, settes til 25% som absolutt maksimum. Men man skal fortsatt ikke selge en posisjon som har steget og dermed blitt større prosentuelt enn 25% fordi man har truffet rett.

11 Likes

Investeringsstrategi for 2016

Det har blitt mange treff og mange bom i år, og spesielt har jeg gått glipp av store oppganger siden jeg har solgt for tidlig og ikke stolt på min egen analyse. Har også kunnet handle mer på teknisk analyse både i Natto og gull, og heller tatt en ny posisjon når trenden snur. Har sluttet året greit i pluss, men kunne blitt enda mye bedre (lå på 70% pluss tidligere) og vil forsøke å få litt bedre fokus og kontroll på egen handel :slight_smile:

Jeg har en firedeling av porteføljen som jeg vil jobbe videre med

  1. Enkeltaksjer - mer fokus på casene som jeg kjenner godt og stole på egen analyse. Analysere og følge noen få case (small cap). Planen er å følge NattoPharma, Funcom, Next, Seamless, Starbreeze og Stillfront. Skal bare handle de selskapene jeg følger og hvis ingen av de har god R/R eller teknisk fallende trend vil jeg heller ligge i cash. Alltid ha cash så jeg kan teoretisk ha alle aksjene jeg følger uten å selge ned i andre posisjoner. Prøve å ha ganske lav frekvens med handel.

  2. Long / Short indeks. Vil prøve å ta litt mer langsiktig posisjoner her basert på månedskursen /SMA12 og ikke like kortsiktig posisjoner som jeg i blant har gjort i 2015. Begynner året short, selv om jeg kanskje kortsiktig ikke er så negativ (januar er gjerne en god måned) så fungerer dette som en forsikring av aksjeporteføljen og det lange tekniske signalet sier selg (OMXS30).

  3. Valuta og råvarer. Kommer til å fokusere på Bitcoin.

  4. Fond. Har nesten ikke fond, og kommer til å fortsatt ligge lavt her nå som jeg ikke tror på aksjemarkedet generelt.

6 Likes

Jeg har vel tenkt å kjøre ca samme strategi som jeg har kjørt i 2015 med å prøve finne noen få enkeltaksjer jeg kan sitte i 3-24mnd. Jeg kan evt trade litt i de samme enkeltaksjene, hvor jeg er ganske så sikker på at den langsiktige trenden er oppover.

Ting jeg har lært i 2015 er hvor utrolig sterkt NOK lar seg påvirke av oljeprisen. Her tror jeg det fort kan ta et par år før den styrker seg. Når det skjer, så tror jeg det kan være lurt å gå inn i utenlandske aksjer. Enten via fond, eller enkeltaksjer. Intel var f.eks nede i ca 100kr for noen par år siden og står nå i over 300kr.

På lang sikt, så tror jeg at jeg kommer til å en god del penger i indeksfond, gjerne utenlandske, men jeg har tenkt å prøve å time det til vi er på vei opp fra en bunn. Det kan nok ta mange år før jeg kommer i den posisjonen. :wink:

4 Likes

Hva jeg har lært så langt i 2016: selv om du finner en aksje som er verdisatt lavere enn en aksje i samme bransje, så trenger det ikke være et godt kjøp. Begge aksjene kan godt være overvurdert!

Denne gangen har jeg surret meg inn i TIL (Tanker Investments). Det som har manglet i strategien er når jeg skal UT av en aksje ved fall. Her har jeg kun hatt et kursmål oppover. Her har jeg gått inn i en aksje uten altfor god oversikt over hva som påvirker kursen. Jeg burde også hatt et kursmål “nedover”. Hvis aksjen går nedenfor dette, burde jeg ha solgt, dvs satt en stop-loss. Rett og slett fordi jeg ikke har forstått hvorfor aksjen har gått ned såpass mye og tydligvis ikke har oversikten.

Samtidig, hvis man forstår hvorfor aksjen har gått ned så mye som den har, så burde man ikke kjøre stop-loss. F.eks Kitron er en aksje som kan gå ned 5-10% på en dag uten noen god grunn*. Mao, første gang man går inn i en ny bransje, med nye spilleregler, burde jeg ha satt meg to nedre grenser: start nedsalg, og ett for å selge meg helt ut.

.* Kitron kan gå veldig mye i løpet av en dag pga lavt omsetningsvolum.

9 Likes

Min uttalte filosofi på starten av året var å ha 3-5 fond som holdt 60% av porteføljen, samt et diversifisert sett med aksjer der ingen enkeltpost skulle være mer enn 5%. Har egentlig gått veldig bra, sto han av gjennom korreksjonen etter nyttår og var tilbake til 0 ved utgangen av mars. Plukket en del veldig gode utbytteaksjer, samt vekstaksjer som Kitron, Nordic Mining, Link Mobility, Axactor og var superhappy med porteføljen på slutten.

Så kom jeg over NANO og nå er hele planen gått i dass, og jeg er blitt en like all in hausser som resten av fehodene. Haha. Foreløpig har det betydd at avkastningen har skutt i været da.

3 Likes

Hva!? All in hausser?? Jeg har jo bare 50% i Funcom nå :grinning:

2 Likes