En ting som har slått meg er at jeg ikke liker å trade i aksjer jeg ikke har troen på fundamentalt. Det er aksjer som har relativt klare handelsmønstre som jeg kanskje kunne klart å bruke for å tjene penger, men når jeg ikke har troen på selskapet, så frister det veldig lite.
Da liker jeg heller å trade i selskaper jeg har troen på og heller kjøpe litt mer enn jeg egentlig er komfortabel med og heller selge meg delvis ned på f.eks. positive nyheter, kvartalstall eller andre ting jeg har sett aksjen reagerer positivt på.
Når en aksje ser ut til å ha en kurs som for meg ser ut som random-walk, så er det mest sannsynlig tegn på at jeg ikke kjenner aksjen godt nok til å egentlig være investert i den.
Ta Kitron: jeg kjenner aksjen godt, vet at volumet er veldig lite og at aksjen vil ha tilfeldige bevegelser ut fra hva enkeltaktører gjør uten at det har noe med firmaet Kitron å gjøre. Aksjen har et fast mønster: fall og lav omsetning mellom kvartalsrapporter og generellt nedgang og økt volum på nye kontrakter. Omsetningen og kursen er stort sett høyest rundt kvartalsrapportene.
Så, hvorfor oppfører Kitron-aksjen seg som den gjør? Vel, aksjen er lite spennende, med 80% av aksjene på topp 20 eierlisten. Disse hverken kjøper eller selger. Volumet blir derfor lavt. Det tar lang tid å bygge opp et industriselskap, så folk blir rett og slett utålmodige når det ikke skjer noe etter at de kjøpte på en positiv kvartalsrapport. Når det så kommer en ny kontrakt, så øker gjerne volumet og folk ser da sitt snitt til å kommme seg ut. Hvorfor går aksjen opp på kvartalsrapportene? Vel, fordi firmaet leverer og fordi folk ikke orker å sitte på aksjen mellom kvartalsrapportene.
Har noen aksjer i TIL og PHO. For meg ser kursendringene her ut til å være helt random. Jeg burde ha holdt meg unna, men det er lettere å lære seg nye bransjer med aksjer i dem…