Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din investeringsfilosofi?

First Person Shooter… og Heist… Ekke rocket sience skjønner du… :stuck_out_tongue: Du hakke monopol på å snakke om STARBreeze og spill :stuck_out_tongue:

Gi folket det de vil ha… Og siden det virket og de fikk dette tålig bra til, så hadde det vært mye safere å forsøke å gjøre suksessen igjen, bare at man denne gang forsøkte å forsiktig utvide slik at man gjorde to på en gang…

Det STARB gjorde i stedet er som du selv virker stolt av… De går i 7 forskjellige, tilsynelatende tilfeldige retninger til nybrotsarbeide og håper på suksess. Kostnadene er ute av kontroll… Risikoen er ute av kontroll. Men det sier seg selv, av 7 prosjekt så blir det ikke 7 suksesser når STARB forsøker seg på ting de aldri har gjort før (og slik er STARB aksjen priset nå… så trenger de 7 suksesser).

En annen ting, at STARB publiserer andre sitt spill, er ikke noe de vil tjene spesielt mye penger på. Dersom det gir positive effekter så vil det være å evt. øke kundebasen for fremtiden…

Stein på Stein… Nå er STARB ute av kontroll på risk og kostnads siden slik jeg ser det.

Men du har jo en egen evne til å se ting i et rosa positivt lys… uansett hva de forsøker seg på :stuck_out_tongue:

Har vært veldig usikker på hva min filosofi egentlig er når vi har gått inn i det jeg tror er ganske usikre tider. Har prøvd på raketter, og litt mer kortsiktige trades osv. Noen ganger har det gått bra, andre mindre bra, men det er egentlig ikke dette som jeg egentlig er interessert i, og selv om det har gått bra har jeg hatt noen nesten-ulykker der jeg har solgt i grevens tid.

Nå har jeg egentlig kommet fram til at det er lurt å dra ned på aktiviteten og risikoen mest mulig - det er jo ikke umulig at børsene kan hausses opp enda lenger (bare se på IT-tiden), men det store bildet er ikke pent og markedene er dyre.

Planen min nå er å overvintre i gull og cash, og det er det jeg jobber mot nå. Skal ikke selge NATTO aksjene på disse nivåene i hvert fall, men reduserer risiko der det er mulig og tar gevinstene ut når de oppstår.

5 Likes

Jeg har ikke lenger troen på aksjer (selv om jeg var dypt oppslukt før) med mindre man driver med noen av de få metodene som faktisk har vist seg å fungere. Ett eksempel er value investing, men slike aksjer finner man sjelden til aldri i Norge eller USA. Tror de fleste her på forumet gjør det best om de setter pengene i index eller noe langsiktige greier.

Markedet er svært godt til å verdisette aksjer, dette har historiske analyser vist. Og om du ikke driver med modeller i Excel og studerer rapporter opp og ned i månedsvis så er du ikke ahead of the curve. Om aksjekursen går opp eller ned (utenom kortsiktig) så betyr det at investorene har ny info som er positvt eller negativt for langsiktig inntjeningspotensiale. Det er ikke random, liksom. Tror og mange bør forstå at en aksje ikke er “billig” om man får den for 40 i stedet for 45 med mindre man har gjort noen skikkelig analyse av selskapet. Tror de som sitter og tipper sånn over tid donerer penger til meglerhusene og andre analytikere som jobber med dette dag ut og dag inn.

Den gruppen investorer som driver kursenes trend opp eller ned er ikke traderene for de nettohandler over et kort tidsrom, det er de som kalles intrinsic ivestors, de som sitter og lager dype analyser og modeller og er villige til å sitte 3-4 år. Det er denne gruppen som driver kursene (igjen med unntak av kortsiktige svingninger) og da kan du jo spørre deg selv om du tror du er bedre enn disse til å bestemme om en aksje går opp eller ned. Har man en halv hjerne er svaret nei.

4 Likes

Spareavtale i fond er vel en ting som kan passe oss bedre ja. Men alle tjener når det går oppover. Til og med oss småsparere. Men når det går ned…

2 Likes

Jeg er veldig enig i det du skriver, den eneste grunnen til å eie enkeltaksjer er hvis man vil trade ut og inn og forsøke å time bunner og topper i aksjer som beveger seg på forhåpninger og triggere. Der tror jeg fortsatt man kan tjene en del hvis man også kombinerer med TA.

Jeg har nå redusert aksjene der jeg kan, men er stuck i NATTO inntil videre. Og ser heller ikke etter nye aksje cases nå.

Det lureste som alle vet man skal gjøre er jo å sette inn penger jevnlig i brede indeksfond, men det passer dessverre ikke min personlighet.

En ny investeringsstrategi jeg har nå er i stedet å forsøke å velge hvilke aktivaklasser man investerer i og hvilke segmenter av markedet man er eksponert mot. I hovedsak tenker jeg da bare å investere i fond, ETN, derivater og helst unngå enkeltaksjer

Nå for eksempel tror jo jeg på cash/korte renter, gull, og ligge litt short mot indeks. Da gjelder det å holde ut til neste bear marked. Vi får se om det blir nå eller senere, men håper det blir nå så klart. Når vi når bunnen så kommer jeg til å satse på fond som investerer i store stabile selskaper med utbytte og vekst som forhåpentligvis da er blitt billigere. Og litt ut i syklusen bytte til fond som investerer i litt mindre selskaper og tek, emerging markets osv. Og kanskje begynne med litt egne aksjer igjen. Og så forsøke å time ca mer eller mindre når neste sykel igjen kommer.

Det er i hvert fall planen :slight_smile:

6 Likes

Men det er fint mulig å holde seg såpass oppdatert at man har mer informasjon enn snittet i markedet i 2-3 aksjer. Det som da står igjen er evnen til å analysere denne informasjonen. Problemet er hvis man forelsker seg i en av disse aksjene man har brukt mye tid på. Helt ok når firmaet går bra, katastrofalt når det går dårlig.

På dette forumet er det to aksjer hvor medlemmene burde ha fått mer info en generelt ellers i markedet: Funcom og Starbreeze. De som har klart å sile fakta fra fiksjon har nok klart å tjene penger på begge. Ensidig hype fra enkelte har nok gjort det vanskelig for mange.

Resten av aksjene som blir omtalt her bærer preg av gambling, ikke investering. Golden Ocean, Opera, og diverse gruveaksjer.

Jeg har nå Kitron, Photocure og Tanker Investments. (og bittelitt Starbreeze, men det er for moro skyld, så ikke relevant).

Kitron har jeg fulgt i en årrekke, og de har drevet med omorganisering på omorganisering, men er nå så å si ferdig og driver med ekspansjon og har endelig begynt å få marginene på sin side. De er utsatte for en global nedgangstid når det kommer til marginene, men er finansielt veldig sterke med svært lite lån sammenlignet med egenkapital. Aksjen er for lite likvid til at større investorer er interessert, også sitter de 20 største eierene på 85% av aksjene, så umulig for noen andre en små enkeltinvestorer å komme seg inn/ut uten å påvirke kursen mye.

Photocure har tre produkter under utvikling/salg, har bra med cash, så å si ingen gjeld og er i ferd med å få inntekter som vil dekke alle videre utviklingskostnader. Inntektene forsvarer ikke dagens aksjekurs, men har trendet pent oppover de siste to årene. Dette gjør at de ikke lenger vil tære på cashbeholdningen. De har god tid og mer enn ett kort på hånden. Sjeldent i den bransjen. Håpet er at ett av produktene slår til og begynner å dra inn en milliard i året…

Tanker Investments. De driver med oljetankere. De har masse lån, lite egenkapital og driver i et svært utsatt marked. De ser ut til å kunne generere ca 15kr/aksjen i EBIT i år, med ratene som er nå. Dette er en ren gamble fra min side.

Så, en gamble, en investering som krever at verdensøkonomien ikke går permanent i dass og en langsiktig joker med grisesvært potensiale.

Sist men ikke minst: Jeg bruker mesteparten av pengene mine på å betale ned lån, så jeg har det bra samme hvor dritt det går med aksjene! :smile:

6 Likes

Hehe der sa du det! :blush:

3 Likes

Du kan :smiley: så mye du vil… men når aksjen bare en vei og du laster stadig tungere så = tap

Her er jeg litt uenig i at det er gambling (mer enn andre aksjer). Jeg tror at dette kan være en god investering på sikt, og en av få aksjer jeg ville vært interessert i å eie langsiktig dersom jeg skulle ha aksjer (dersom man tåler at den synker før den stiger igjen - tror jeg). Kanskje gambling på 100 kroner, men ikke nå på 50-tallet synes jeg.

1 Like

Starbreeze har en solid økonomi, med veldig mange ben å stå på framover. Det er nok mye mindre gamble å sitte på Starbreeze over TWD-launchen enn det var å sitte på aksjen over PD2-launchen. Sistnevnte var make-or-break for Starbreeze, mens TWD er ett (riktignok stort/viktig) kort av åtte de har å komme med de neste årene.

Jeg mener dette allerede er priset inn i aksjen, @holmes mener for mye av det er priset inn, og du mener for lite av det er tatt med i prisen. Jeg sitter ikke akkurat på fasitten over hvor det skal gå, derav kun en lotto-post på meg.

Jeg følger fortsatt med på alt som blir postet. Steam-salget som pågår nå ser ut til å gå svært bra og Payday 2 ser ut til å selge relativt bra dette kvartalet sammenlignet med forrige kvartal hvor det var utenfor topp 100 ved flere anledninger. Det er ingen skam å snu når det kommer til kjøp/salg av aksjer. Det ser hardt ut for en dipp hvis de leverer ok tall nå og guider ok tall framover. Da må jeg og holmes nok vente på en eller flere utsettelser for at det skal bli noe. Geminose har nå mindre enn et år på seg, så kanskje en mulighet der? :smiley:

1 Like

Tjah, kanskje jeg bare får det inntrykket, siden det fundamentale knapt blir nevnt her på forumet, med unntak av valutautvikling? Ser ikke noe særlig diskusjoner/analyser her av f.eks kvartalstall.

Kvartalstallene er ekstremt preget av valuta så det henger jo sammen. Det samme gjelder forsåvidt Kitron, Photocure og Starbreeze, veldig mye henger på sterk dollar. På grunn av sterke valutautslag i det siste så er aksjehandel veldig mye valutaspekulasjon.

Hvis en god aksje nå kan gi 2-5% utbytte så sier det seg selv at valutasvingninger på 40% har veldig mye å si (for eksempel hvis du får 40% høyere inntekter fra kundene i USA). Eller hvis du får halvparten så høye inntekter fra kundene i Russland. Sånn sett er egentlig det meste av aksjehandel nå spekulasjon/gambling siden du gjerne tar et bet på hvor valutakursene skal bevege seg siden dette er helt utslagsgivende for kursen (som også kan handles i en annen valuta dersom du kjøper utenlandske aksjer).

Når det gjelder Opera så har vi diskutert både tall, estimater, eksterne analyser, antall brukere osv så du får bla litt rundt i den tråden.

Når det gjelder kortsiktig gambling så er jeg enig i at jeg en periode tok litt for mange veddemål, men det var rett og slett fordi jeg ikke trodde på markedet og derfor ble veldig kortsiktig (i stedet for å ta inn over meg markedsynet mitt og heller handle langsiktig på bakgrunn av dette).

1 Like

Vel, jeg kommer mest sannsynlig til å kjøpe Star Wars: Battlefront. Jeg synes det ser ut som et spill i Battlefield-serien i ny frisk innpakning. Synes reklamen fungerte bra på meg selv.

Fikk såvidt med meg disse før release, så kan ikke si at de var i nærheten av Battlefront. :wink:

Vi er litt off-topic her, så hvis du skal svare, gjør det i Starbreeze-tråden?

1 Like