Men det er fint mulig å holde seg såpass oppdatert at man har mer informasjon enn snittet i markedet i 2-3 aksjer. Det som da står igjen er evnen til å analysere denne informasjonen. Problemet er hvis man forelsker seg i en av disse aksjene man har brukt mye tid på. Helt ok når firmaet går bra, katastrofalt når det går dårlig.
På dette forumet er det to aksjer hvor medlemmene burde ha fått mer info en generelt ellers i markedet: Funcom og Starbreeze. De som har klart å sile fakta fra fiksjon har nok klart å tjene penger på begge. Ensidig hype fra enkelte har nok gjort det vanskelig for mange.
Resten av aksjene som blir omtalt her bærer preg av gambling, ikke investering. Golden Ocean, Opera, og diverse gruveaksjer.
Jeg har nå Kitron, Photocure og Tanker Investments. (og bittelitt Starbreeze, men det er for moro skyld, så ikke relevant).
Kitron har jeg fulgt i en årrekke, og de har drevet med omorganisering på omorganisering, men er nå så å si ferdig og driver med ekspansjon og har endelig begynt å få marginene på sin side. De er utsatte for en global nedgangstid når det kommer til marginene, men er finansielt veldig sterke med svært lite lån sammenlignet med egenkapital. Aksjen er for lite likvid til at større investorer er interessert, også sitter de 20 største eierene på 85% av aksjene, så umulig for noen andre en små enkeltinvestorer å komme seg inn/ut uten å påvirke kursen mye.
Photocure har tre produkter under utvikling/salg, har bra med cash, så å si ingen gjeld og er i ferd med å få inntekter som vil dekke alle videre utviklingskostnader. Inntektene forsvarer ikke dagens aksjekurs, men har trendet pent oppover de siste to årene. Dette gjør at de ikke lenger vil tære på cashbeholdningen. De har god tid og mer enn ett kort på hånden. Sjeldent i den bransjen. Håpet er at ett av produktene slår til og begynner å dra inn en milliard i året…
Tanker Investments. De driver med oljetankere. De har masse lån, lite egenkapital og driver i et svært utsatt marked. De ser ut til å kunne generere ca 15kr/aksjen i EBIT i år, med ratene som er nå. Dette er en ren gamble fra min side.
Så, en gamble, en investering som krever at verdensøkonomien ikke går permanent i dass og en langsiktig joker med grisesvært potensiale.
Sist men ikke minst: Jeg bruker mesteparten av pengene mine på å betale ned lån, så jeg har det bra samme hvor dritt det går med aksjene!