Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din investeringsfilosofi?

Er ikke så kortsiktig. Jeg har vel gjort 3 handler i år. To salg og ett kjøp. Noen ganger blir det kortsiktig fordi kursmålet blir nådd uten at det har kommet ny informasjon på banen. Noen ganger kan dette skje på få dager. Andre ganger tar det månedsvis. Og som oftest er det jo det en forventer så det er helt greit. Men en ting er sikkert, hvis en legger aksjer til salgs for en høyere pris en hva en kjøpte de for og kun selger når det kursmålet er innfridd, og holder deg til det hele livet, ja da er du en rik mann og har gjort noe kanskje ingen andre har klart/prøvd på før om du kun gjør dette om og om igjen :slight_smile:

2 Likes

Når det gjelder ren strategi så har jeg ikke en, men mange tanker i hodet. Tror jeg skifter mye. Lever i nuet og gjør forskjellige ting av forskjellige grunner. To av mine mer generelle strategier siste året har vært to ting. Gap trading. Her har jeg lykkes med alle tradene mine. 2 ganger Kitron og 2 ganger Hugo Games. Den andre har vært 10-20% jagene mine. Lete seg frem til en aksje som kan gå 10-20% neste halvåret er lettere enn å finne en som kan gå 100%. Eller 300%. På den måten så tenker jeg avkastning i forhold til bankrente. F.eks. 100 000 kroner med 20% avkastning dekker rentene for 1 000 000 i ett år. Ved å tenke på denne måten så føler jeg ikke at jeg trader for så lite penger. Jeg tror en del av grunnen til at jeg klarer å være kald i hode ofte (ikke alltid jeg har også opplevd panikk…) er at jeg ikke investerer for så mye. Kun ca. 1/4 del av årsinntekt. Men heldigvis, økende :slight_smile: Etterhvert blir en vant med høyere beløper, men jeg tror det må en gradvis tilnærming til for å fortsette det gode løpet jeg er på. Og ikke minst, at en ikke overvurderer egne “evner”. Jeg sier til kona mi hele tiden “Jeg vet INGENTING”. Har null peiling i forhold til de store gutta. Det er viktig å være klar over også. Men det er altså aldri feil å ta gevinst.

3 Likes

Det kan være jeg misforstod Morti sin post, jeg leste det som at man ikke kunne tjene penger ved å sitte stille, men det det egentlig sto er å sitte og stirre på skjermen. Jeg mener jo at man kan tjene store penger på å sitte stille (ute eller inne avhengig av syn) men jeg misforstod trolig innlegget

4 Likes

Skal man trade så tror jeg iallfall at man bør ha en plan for exit nesten før man har kjøpt aksjen. Jeg merker at hvis jeg ikke har kursmål ( opp og ned :wink: ) så blir jeg alt for ofte sittende for lenge når det ikke går som jeg hadde planlagt.

2 Likes

Slik har det gått. 89,57% på ett år. Byttet ut alle aksjene mine 28. desember 2015. Så ingen januarkrakk på meg. Det gjorde susen. Og så Funcom da :slight_smile:

7 Likes

4 Likes

er veldig enig i at det er viktig å ha en exit strategi og en plan på forhånd.

Hva tror dere om denne strategien for pensjonssparing i aksjer?

  1. Lag et budsjett for hva dere vil bruke som pensjonist
    Dagligvarer X
    Mobilabonnement Y kr
    Boliglån renteutgifter Z kr
    osv

Og så kjøper du utbytteaksjer innen alle kategoriene som dekker de kostnadene, hvis du vil bruke 250 kr per måned i mobilabonnement kan du kjøpe Telenor, Telia, Tele 2 osv hvis de har snitt utbytte 5% og 27% skatt så må du ha aksjer for 25012/(0.050.73) = 82000 kroner osv.

Dersom du låner fra banken til 2% og du får 5% utbytte f.eks så kan du jo finansiere dette med å låne mer fra banken og sette noen av pengene i bankaksjer.

Med denne strategien gjelder buy and hold, men dersom kostnaden går opp mer enn utbytte så må du kjøpe flere aksjer, eller dersom utbytte stiger mer kan du selge litt. Dersom du slutter å bruke en tjeneste så selger du disse aksjene eller kommer det en ny tjeneste investerer du i dette.

For tjenester som Netflix som tjener veldig lite i dag blir det jo vanskeligere siden du må sikkert ut med millioner av kroner bare for å dekke din månedlige kostnad på 79, eller Spotify som ikke er børsnortert, så man kan ikke følge dette helt slavisk.

Ikke en strategi som jeg kommer til å begynne med nå, men kan begynne å kjøpe litt etter denne strategien når børsen er billigere eller utsiktene for økonomien bedre.

Jeg syns tanken bak er god, men ikke noe jeg ville gjort.

1 Like

Jeg kommer til når jeg har realisert leilighet og Porsche og gå for en mer forsiktig langsiktig aksjesparing. Fond er jeg ikke spesielt imponert over men mulig jeg setter noe i indeksfond osv. Jeg kommer nok ikke til å følge helt regnestykket ditt holmes siden det er for langt frem å kunne spå. Jeg ser for meg å putte pengene i utbytteaksjer og typiske selskaper som bank, komp m.fl. Alt av utbytte vil jeg reinvestere. Så når behovet kommer en vakker dag så casher jeg ut :slight_smile:

1 Like

Forslag til indeksfond?

Har ikke satt meg inn i de enda på lang tid. Så det må jeg komme tilbake til :slight_smile:

1 Like

Jeg gikk ut av Skagenfondene og kjøpte 1/4 i nye fond og 3/4 i aksjemarkedet. Gjett hva som har lønnet seg!
Jeg er amatøren…

2 Likes

Sånn er aksjemarkedet. Blir mye “learning by doing” :stuck_out_tongue_winking_eye:

Bare du holder deg borte fra “gearing” og benytter “stop loss” kan aksjer ofte være like “trygt” som fond :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 Likes

Hadde jeg brukt stop loss hadde avkastningen blitt mye bedre!!!
Geara produkter holder jeg meg unna.
Mange år siden sist jeg drev på med litt aksjer, det er selvsagt jakten på “lettjente” penger som driver meg, men det er samtidig interessant å sette seg inn i forskjellige selskaper/bransjer.

Kvifor ska dykk dis gearing?

50% nedgang og 2x gearing = null penger igjen. 50% nedgang er noe som skjedde sist i 2008/2009. Kjedelig å miste hele innsatsen på et par måneder. :wink:

3 Likes

Jeg kjenner ikke og kan ikke geara produkter, derfor vil jeg styre unna.

Jeg skal deler dette for å illustrere feil mange småsparere gjør.

  1. Du kjøper en aksje i håp om at kursen vil stige uten å egentlig ha noe mer kunnskap enn den som selger aksjen til deg – husk at selger mener at det er et gunstig tidspunkt å selge.

  2. Du tar aldri gevinst etter 15% men håper på 50%. Husk at med din begrensede kunnskap er det mye mindre sannsynlig at aksjen var 50% enn 15% feilpriset av markedet da du kjøpte.

  3. Du tenker slik; “15% er jo bare en 3-5.000 kr!- for å bli rik fort må jeg i hvertfall tjene 10.000-15.000 før jeg selger!” og glemmer helt at det kan være enklere å tjene 15% 2-3 ganger enn treffe med 40-50% en gang.

  4. Du glemmer at sannsynligheten for at du skal tjene 100% på 1 gang er nok lavere enn at du skal klare 15% 5 ganger=100%. Eller tenk på det slik; sannsynligheten for at markedet har priset aksje 15% for lavt er mye høyere enn at markedet har priset aksjen 100% for lavt.

  5. Som småsparer med begrenset kunnskap om aksjen/selskapet og markedet det befinner seg bør du alltid anta at selgeren av aksjen trolig vet mer enn deg.

Mitt råd er derfor; sats heller på 10-20% per gang og kall det 1klype innsikt 2klyper normal volatilitet og 1 klype flaks, enn å tro at du skal tjene 50-100% pga din ‘brillians’.

Husk også at alt du leser på tekinvestor og HO er info som er kjent for alle untatt de mest evneveike…

15 Likes

Så jeg skulle solgt Funcom på tirsdag :open_mouth::open_mouth::open_mouth::open_mouth::open_mouth: nei her selges det kun på hele 100% !
:sweat_smile::see_no_evil:

3 Likes