Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

Einar Aas er jo stjerneeksempelet. Uansett hvor god man er (han fikk jo rett til slutt), så kan uventede ting skje underveis.

Det forutsetter at posisjonene er tålig likvide. Aas var ikke helt der :slight_smile:

1 Like

Når en person sitter med en stor del av porteføljen i en aksje, er forklaringen ofte være at han sitter med spesielt stor gevinst i denne aksjen, ellers det minste har sittet med gevinst nettopp her. Da har han fått kullsviertro på denne aksjen selvfølgelig, spesielt hvis selskapet fortsatt venter på kommersielt gjennombrudd. Mitt poeng her at det ofte er flaksen i en aksje forklarer den «dårlige « diversifiseringen.

1 Like

Varierer mellom Funcom og Nano nå. Begge er spennende, og klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken jeg vil ha på lang sikt, eller om jeg skal lage en fordeling. Tror Funcom er sikrere, men Nano har mer potensial de neste 3 årene. Nå er jeg 100% i Funcom, var 60% i Nano i går, men har nå lagt alt over i Funcom.

P.d.d. er porteføljen:

3% vekting i indeksrelaterte fond med grønn profil.
PCIB - 4%
Kitron ca 2%

Cash ca. 90%. Sikkert steindumt, men føler stadig på ATH-svetten… En ting er sikkert: Den dagen jeg kjøper meg tungt opp i fond så smeller markedet neste dag. :smiley:

5 Likes

Jeg har i bunn og grunn 3 porteføljer som har med aksjemarkedet å gjøre.

1. Denne består av diverse fond, både indeks (global og EM) og aktivt forvaltede (DNB Tek, DNB Health) https://bit.ly/2NE9Bvg

2. Dette er en ren aksjeportefølje hvor de største postene er Scatec Solar, Prudential Financial, Eolus Vind og Sparebank 1 SMN https://bit.ly/2POOiK1

3. Til slutt har jeg det jeg kaller min “spekulative fremtidsportefølje”. Dette er stort sett ETF’er og er investert i sektorer jeg har tro på i årene som kommer (blockchain, robotics, AI +++) https://bit.ly/2WLAUYw

2 Likes

Her har du skrevet nøyaktig hva jeg mener, som jeg ikke poengterte godt nok i innlegget mitt.

Når noen skriver at de er all-in i Funcom eller PCIB her inne, så er det helt fair i min bok så lenge det er en fornuftig posisjon i forhold til resten av ens økonomi.

At noen reagerer som de gjør til spørsmål og kritikk til ens portefølje kræsjer med min filosofi, men folk er forskjellige, og det er jo bra. Personlig inviterer jeg alle til å kritisere min investeringsstrategi. Det jeg ønsker å oppnå med å lese og poste her inne er at det skal gjøre meg til en bedre investor.

8 Likes

Hehe. Jeg også. Skikkelig twilight

Har skummet gjennom endel av denne tråden.
Interessant å se hvilken filosofi andre har.

Jeg har i løpet av årene prøvd ulike strategier, men etter hvert landet på at jeg vil sitte med 1 eller maks 2 selskap. Tanken er at jeg heller vil ha så god kontroll på det ene (evt de to) selskapene som mulig, enn litt i mange. Og jeg liker å gå inn i et mindre selskap før de store massene kommer.
Om dette er riktig skal jeg ikke påstå, men det fungerer for min del.
Sitter nå all in i Pho.
Hadde 90% i forrige ‘all in’ og 470% (over ganske mange år) i selskapet før det igjen.

4 Likes

Min portefølje ser nå slik ut:

image

Har i løpet av sommeren allokert porteføljen over i PCIB og ytterligere opp i PHO. Tok også en lyttepost i Targovax i dag. Er blitt mer biotech etter at PHO diskusjoner på HO/Shareville fikk øynene mine opp for TI, spennende å se hvordan det går!

YTD avkastning passerte 80% i dag (jinx).

5 Likes

Fortsetter daglig og laste 3-4k targo når den ligger under 5kr selv …
Tror potensialet der er stort frem til januar og utlesning !

Hvordan går det med porteføljen din? Dvs grafen du har som viser for flere år tilbake? :see_no_evil:

Aksjeporteføljen opp 3,4% i november. Må si meg ganske fornøyd med en såpass defensiv portefølje (sammenlikned med mange andre her inne).

Totalt sett opp 29,53%.

Om du er av typen som liker å lese sånne statusrapporter på blogger, så kan du se flere detaljer her https://10yeartarget.com/november-2019/

4 Likes

Merker at jeg bruker mindre og mindre tid på å følge med på aksjer, og ser at det da ikke går an å basere posisjoner på TA, ettersom man gjerne kjøper på en teori, og hvis den ikke holder, så selger man med et lite tap. Når jeg ikke følger med så nøye, så går aksjen gjerne utenfor de betingelsene som gjorde at jeg kjøpte. Alternativt, så må jeg bare sette opp salgsordre med triggere der og da, men det har jo sine svakheter, spesielt på oppsiden.

Har et par salg som jeg gjorde delvis fordi en aksje var i en lang konsolidering. Dette er aksjer som jeg da burde ha plukket opp når de brøt opp av konsolideringen. På det tidspunktet, så fulgte jeg ikke godt nok med i aksjen.

Nei, vanskelig shit dette. Som @babyrage siterte her, hvis man ikke bestemmer seg for å lykkes og jobber målrettet for å få det til, så får man ikke suksess. Det blir jo litt som å skulle lære seg å stå på ski, men i stedet for å lære av sine feil, så gjør man dem igjen. Og igjen. Og igjen.

Konklusjonen er jo egentlig at jeg bare burde putte pengene i indeksfond og slutte med enkeltaksjer, eller sette det jeg gjør i et bedre system.

Akkurat nå, så kjører jeg 80% Kitron, 10% Funcom og 10% annet.

4 Likes

KOG all the way.

Ikke rart du sliter…

Neida, ikke alltid lett dette. Selv har jeg pga andre prioriteringer gått vekk litt fra min momentum strategi. Men ikke fordi jeg ikke vill, men fordi jeg mener andre ting er viktigere. På sikt skal det bli en høyere andel passiv investering.

Kitron er opp 7% i år +4% utbytte, så totalt 11% avkastning. Ikke akkurat fett, men så mener jeg at Kitron er bra undervurdert nå. Tanken bak Kitron investeringen er å få 10-30% årlig avkastning.

Jeg kunne godt tenkt meg å bare swing tradet, synes det ser ut som en grei måte å tjene ekstra penger på og tenker at det var noe jeg kunne fått til, men da måtte jeg virkelig konsentrert meg en time om dagen, i stedet for å bare surre rundt 15-30 min hver dag :stuck_out_tongue:

Kitron er jo en finfin aksje å bare eie.

Kan jeg spørre hvilket timefram du bruker mest når du trader? Nå vet ikke jeg, men det kan høres som at du bare trenger å jekke opp timeframet du følger et hakk eller to, mtp på at du nevner at du ikke “rekker” å komme deg inn eller ut av posisjonene til riktig tid:)

Problemet mitt er at jeg ikke er konsvekvent. Plutselig har jeg glemt å følge med på en aksje i en uke. Også er den opp 100%. Eller kanskje ned 30% :stuck_out_tongue:

si om du bruker W timeframe, så trenger du i teorien bare å sjekke aksjene dine på fredag før stenging, og mandag ved åpning :slightly_smiling_face: Så må man finne et logisk sted å sette stop, det kan jo være under forrige HL f.eks. Da har man i hvertfall bare to dager hvor man MÅ sjekke aksjene sine, eller så er det jo håpløst :smile:

3 Likes