Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

Hexagon Purus
Hexagon Composites
Photocure
Scatec
Asetek
Freyr
Crayonano
Ocean Sun
KOA
Polight
Ultimovacs
Desert Control

1 Like

Kan ikke si at jeg oppfyller kriteriene hans, men vet at jeg har hatt mye større suksess med industriaksjene mine enn resten. Det er nemlig mye lettere å regne på dem.

Jeg prøvde meg på bank, men måten de fører regnskapet på gjorde det jeg kunne fra før verdiløst.

Shipping? Små endringer i tilbud og etterspørsel gjør at ratene går fra underskudd til superprofitt og tilbake.

Biotek? Jeg kan nok til å vite at jeg ikke kan nok. Konkurrenter er en ting. Det regulatoriske en annen. Sist, men ikke minst. Selv ledelsen i biotek selskapene klarer ikke guide en dritt. :see_no_evil:

4 Likes

Buffett er vel tungt inne i banker? Sorry har ikke sett videoen enda.

Kommentaren min er en kommentar til punkt 4, “Buy only stocks that you understand”. Jeg kjøpte en bankaksje hvor jeg ikke forstod risikoen til en bank-aksje fordi jeg ikke klarte å lese regnskapet deres. Spesifikt, jeg forstod ikke hvordan risikoen i låneporteføljen deres gjorde at den “lave prisen” i virkeligheten egentlig var dyrt. Skulle heller gått for en “3. wonderful business” dvs en solid bankaksje med solid historikk til en høyere pris (dvs høyere P/E).
image

3 Likes

Har navngitt mitt kontonavn til “Omaha Kapitalinvestering” ,hva er ditt navn på konto? :nerd_face:

Min heter bare «YOLO»

3 Likes

For egen investering har det vært en utfordrende siste måned, men prøver noen grep som jeg håper kan stabilisere portoføljen fremover. MYE gull slik jeg ser det i markedet til en billig penge nå, men holder meg til noen (4)(x) som jeg ser på som meget underpriset å med størst kjangs de neste 12. måneder!

DSRT 25% x
ULTIMOVACS 25% x
BIOEXTRAX 20% x
GOLDEN OCEAN 10%
NYKODE 2,5% x
RHOVAC 2,5%
CASH 15%

1 Like

Appropo porteføljen, hva gjør dere fremover holder derisk? Leser flere og flere artikler om å selge aksjer, osv.

Har selv vektet betydelig opp i olje/gass aksjer;
Akastor 15%
Bwo 25 %
DNO 20%
SOFF 30%
SHELF5%
QFUEL\AKH 5 %

1 Like

Veldig godt spørsmål.

Sitter kun i Bingotek ( NANOV ) for tiden og er svært usikker på hvordan denne vil reagere videre.

All sunn fornuft sier selg.

“All sunn fornuft sier selg”

Da bør mann reagere kjapt, ofte ser vi Ann altfor lenge og vi selger for sent, ofte da på bunn…
Nå har børsene rast, om det nå er fornuftig å selge er vanskelig å si…
Noe mann bør ha i betrakning er selskapet mann har aksjer i, hadde sunket kraftig i forkant av krigen…
Puten er jo en gal mann, så alt kan jo skje…

Jeg selv valgte å kjøpe på torsdag/fredag…
Smart eller dumt?
Skal kjøpe noe mer til uka…
Når er bunn?
Mann skal også ha i tankene, at mann skal kjøpe når alt ser svart ut …
Hvis en ikke er den personen som ønsker å sikre veldig…:relaxed:
Sikkert også fornuftig å vente til alt stabiliserer seg…

3 Likes

Sitter tungt i svenske aksjer for tiden, svir at norske kronen har styrket seg veldig i det siste… Men ser det også som en mulighet :slight_smile:

Resurs holding
Telia
Sbb d
Heimstaden

Skal kjøpe cloetta og fastator til uken.

Forstår hva du mener samtidig, jeg kan kun snakke for min egen del, så med oljeeksponering så vurderer jeg ikke risikoen som like stor for dem med høy eksponering i vekst.

Edit; kan ligge til at det frister med bunnfiske i en rekke vekstaksjer, men her avventer jeg til omfanget av krigen blir klarere.

Sitter også tungt vektet i olje, spesielt Vår Energi og Subsea 7. Begge er fundamentalt underpriset vs peers. Vår forventer jeg øker utbytte ila året fra 800musd til 1mrd usd. Som betyr ca. 11% utbytte fra dagens kurs. I tillegg tror jeg de betaler ned nibd ytterligere. Det vil igjen løfte fair verdi av aksjene. Selger hvis kursen bikker 45kr som jeg anser som fair i dag inkl en risikorabatt. Subsea 7 er et mer langsiktig bet som jeg sikkert sitter i samme hva som skjer, da det er helt klare tegn til betydelig økt utbygging av infrastruktur i årene fremover, og den kontantstrømmen som tilfaller oljesektoren i dag skal i betydelig grad vendes over på oljeservice i årene fremover, og i tillegg gir det en eksponering mot havvind som blir viktigere og viktigere. Subsea7 gikk nesten i ATH i årene etter oljekrisa pga de hadde sinnsykt gode og lange kontrakter. Blir bra med utbytte i årene fremover, kommer til å selge dersom det blir en hype altså kurs > 150kr. De har ordrebacklog som pr 3. mars 2022 tilsvarer 2x mcap. P/B 0,6.

1 Like

Total fordeling

YOLO - de to største er langsiktige, de 4 minste er mer spekulative / nye posisjoner, men kan beholde og bygge på hvis det går rett vei.

2 Likes

Er eiendom/ek huset du bor i?

Eller er det utleieenheter, hytter, andre ting?

Egen bolig + hytte

1 Like

80% EK Leil, 19% aksjer, 1% cash
Askjer er 100% i Elop as :slight_smile:

3 Likes

Jeg holder egen bolig utenfor.

Da havner jeg cirkus på

Eiendom (yield 4%) 84%, Cash 8%, Aksjer 8%

Aksjer er cirkus:

70% Greenstat
14% Equinor
14% AkerBP
2% Wavefoil

3 Likes

Hvor mye er finansiert med gjelds vs EK?

Ikke noe av det er finansiert med gjeld.

Har bare lån på boligen jeg bor i og den ser jeg ikke på som en investering.

Men indirekte, -dersom jeg tar med eiendomsinvesteringen (som er en utleieleilighet) er belåningsgraden på (eget hus + leilighet) på litt over 50%ish.

2 Likes