Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

Det må sjekkes ut. Har aksjer på to kontoer, v en zero og en ask. Førstnevnte for svenske aksjer som ikke er på hovedindeksen.

Takk for svar @Christian og @HO5, det ble Excel med Stock-funksjonen og pivot tabell (foreløpig). Den finner aksjer i alle de markedene jeg trenger og jeg har informasjonen om min beholdning “lokalt” på OneDrive og ikke i en skyløsning med strukturert informasjon. Føles litt bedre.

Eneste jeg ikke likte er at selskaper i matvarebransjen havner i kategorien “Food & Tobacco” - kan ikke tenke meg å investere i tobakk… og forstår ikke hvorfor det er gruppert, men lite jeg får gjort med det…

Så, etter å ha lagt inn akskjer fra alle ulike steder har jeg en portefølje på ca. 30 aksjer fordelt på en rekke bransjer:
Screenshot 2021-11-22

Noen av de mindre er resultat av fisjoner og ikke posisjoner jeg har valgt å gå inn i selv.

Dessverre er det ikke informasjon om utbytte eller ATH og ATL (bare 52 ukers høy/lav). Får se om jeg orker å se på Stockhistory funksjonen… men det virker som den bare har kursinformasjon…

Edit:
Listen over mine aksjer, alfabetisk sortert… :slight_smile:

Ticker Navn
2CUREX 2cureX AB
7ZT Hamlet Pharma AB
ACN ACCENTURE PUBLIC LIMITED COMPANY
AKER Aker ASA
AVEN Avensia AB
DEDI Dedicare AB (publ)
DIOS Dios Fastigheter AB
ERIC B Telefonaktiebolaget LM Ericsson
FRO FRONTLINE LTD.
GJF Gjensidige Forsikring ASA
INFN INFINERA CORPORATION
INVE B Investor AB
KINV B Kinnevik AB
KIT Kitron ASA
LYTIX Lytix Biopharma AS
MOWI Mowi ASA
MTG B Modern Times Group MTG AB
NENT B Nordic Entertainment Group AB
OCY Ocean Yield ASA
PCIB PCI Biotech Holding ASA
PHO Photocure ASA
SKA B Skanska AB
SWED A Swedbank AB
TEL Telenor ASA
TEL2 B Tele2 AB
TIGO Millicom International Cellular SA
TOM Tomra Systems ASA
VACC Vaccibody AS
ZAL Zalando SE

Edit:
Ute av OCY siden den er kjøpt og tatt av børs. Inn med litt Targovax…

4 Likes

Hvilke aksjer har du?

Litt av en portefølje! Er rene fondet! Hvordan klarer du å forholde deg til så mange bransjer med rare sykluser? Jeg sliter alltid når jeg prøver en ny.

1 Like

Hvorfor anser du Nano og Targovax som uaktuelt å investere i?

1 Like

Nå må du ikke bruke bort alle penga dine i kurtasje på PCIB da :wink: Oppfatter deg mye inn å ut av aksjen for tiden.

Er ikke alle bransjer jeg følger like nøye, @Christian . Har noen favoritter, men også noen års erfaring fra andre som gjør at jeg har valgt noen selskaper der. Når jeg tenker etter fokuserer jeg ikke så mye på bransjer, men heller gode selskaper som jeg forstår hva driver med og hvordan de tjener penger eller kommer til å tjene penger hvis de lykkes. Ser noen kvartalspresentasjoner eller leser litt i rapportene hvis jeg har tid og føler det er viktig, enten for å forstå selskapet eller for å forstå hvilken vei det bærer.

  • Følger biotek/farma gjennom Radforsk og en del andre kilder og er vel kanskje over snittet interessert i området. Utrolig mye spennende som skjer… (Pharmaceuticals, Biotechnology & Medical Research)
  • Samme gjelder teknologi, delvis jobbrelatert, men også interesse utover det - og om det ikke skjer noe katastrofalt i verden kommer vi ikke til å bruke mindre teknologi fremover… (Software & IT Services, Electronic Equipment & Parts, Communications & Networking, Telecommunications Services)
  • Mat er noe alle må ha, og med en fortsatt voksende befolkning og økt levestandard er sunn norsk sjømat (Food & Tobacco )
  • Boliger, kontorer og infrastruktur er også noe som er interessant siden vi alle må ha et sted å bo og mange må ha et sted å jobbe (siden ikke alle kan jobbe hjemme hele tiden). (Real Estate Operations, Construction & Engineering)
  • Bank/forsikring er jo “kjedelige” bransjer som stabiliserer litt og gir en fin avkastning.
  • Resten er en god blanding hvor Tomra, kategorisert som Professional & Commercial Services representerer resirkulering mens Dedicare havner i samme bås, men bemanner helsevesenet… mens Frontline og Ocean Yield kanskje er porteføljens sorte får og representerer Oil & Gas Related Equipment and Services, som jeg kanskje ville kalt Shipping. Nordic Entertainment Group og Zalando er avknoppet av holdingselskapene (Kinnevik og Investor) for å synliggjøre verdier, noe som virker som en trend i markedet.

Strategien er å kjøpe aksjer. Selger bare når jeg rydder litt i porteføljen eller når selskaper blir kjøpt opp eller går konkurs… Ryddingen er sporadisk, det går gjerne minst et år mellom hver gang…

Det kanskje er en annen tråd for de mislykkede investeringene man har gjort, men tror det er mye å lære av de feilene man gjør og de andre har gjort (men det er vanskelig å ta til seg, lettere når man har følt det på kroppen).

Når det gjelder fond hadde jeg en ide om å starte et, men har aldri kommet dit. Trenger litt mer startkapital og noen erfarne fra bransjen får å få det til. Sluttet forøvrig å kjøpe fond da jeg syns det ga dårlig avkastning i forhold til forvaltningsavgiften…

6 Likes

Ja, der er jo forholdet som oftest 1:1…:wink:

Meget interessant tilnærming, som avviker fra de fleste her på TI, vil jeg tro.

2 Likes

Slik går det når man ser i kryss… skulle være avgift vs avkastning… men det gjetttet du nok, fikset nå… :slight_smile: Takk.

2 Likes

Solgt unna en del og sitter pdd med
48% Desert Control
12% Softox
40% Cash

Blir å øke i mykoksen og hoppe inn igjen i Ultimovacs om/når nedtrenden snur. Ellers ha fokus på å kjøre safe i disse muteringstider.

1 Like

Satser friskt:
60% Allarity Therapautics
25% Kalera
7% DLTX
4% Saga Pure

Flybransjen ville eg holdt meg langt unna!! Tjener ikke penger i gode tider , og heller ikke i dårlige.

3 Likes

Hva jeg tjente penger på i 2015-2020

Hva jeg har tjent penger på fra 2020

Utenom disse to aksjene er snitt fortjeneste ca 0 kr. Har vært innom 17 andre aksjer.

Jeg har i dag Reach Subsea og Episurf i tillegg.
image

6 Likes

En liten oppdatering på min “Alt jeg har lært på TekInvestor”-portefølje, nå som en del ting peker nedover. Prosenter viser andel av portefølje

Enkeltaksjer - utbytte og TekInvestor-favoritter, 42% (Mål: 40%)
Avkastning: 6,2%

  • Telenor 3.3%
    Var ca. i 0 sist, og er fortsatt bare svakt opp. Men justert for utbytte har jeg ca. 8% her. Planlegger å gjøre et nytt litt større kjøp her, siden kurtasjeendringen til Nordea har gjort at jeg har måttet endre litt på “småkjøp”-strategien.

  • Storebrand 7,4%
    Har økt noe her, selv om andelen av porteføljen er ned fra 7,7. Fortsatt over 10% avkastning, til tross for nye kjøp. Har holdt seg godt gjennom starten på året.

  • Orkla 4,9%
    Denne er også stabil. Noen få prosent i pluss.

  • Sparebank 1 SMN 5,3%
    Har økt litt i denne også. Fortsatt en vinner i porteføljen. Sto i 145 sist jeg postet, står i 149 nå. Ser frem til info om utbytte.

  • Yara 3,7%
    Her har jeg tradet og tullet, og kommet ut omtrent i 0. Litt mindre posisjon enn tidligere. Har holdt seg godt, til tross for høye gasspriser. 14% avkastning justert for utbytte slik det står nå.

  • Nordic Nanovector 0 %
    Vektet meg opp etter forrige post, og tok på nytt total exit på 27 ved åpning etter skuffende rekruttering. Har vært helt ute, i påvente av antatt emisjon. Fikk rett i den antakelsen da :laughing: Vurderer nå inngang under 14, men må ta et større bet nå som jeg faktisk må betale kurtasje, og da er det ikke like lett å bare smyge seg inn. Litt prinsippielt valg mellom satse på ny trade opp over 20, eller sette pengene i telenor :roll_eyes: Det er fortsatt en indre kamp og avgjørelsen er ikke tatt :sweat_smile:

  • Embracer 0%
    Gikk ut av denne. Mange kursbevegelser jeg ikke helt forsto, og ikke hadde nysgjerrigheten til å sette meg inn i. Gikk på et lite tap der.

  • Starbreeze 7,3%
    Har fortsatt å kaste gode penger etter dårlige her. Snitt på 1,23 (1,39 sist). Rt 0,979. Dundrende minus :money_mouth_face: Holder fortsatt i påvente av hype :sweat_smile:

  • Wavefoil 4%
    Sitter på noen emisjonsaksjer

  • Nekkar 4,4%
    Nekkar har blit “fullverdig” porteføljemedlem siden sist. Kjøpte litt mens den dippet ned mot 9. Snitt på 9,6. Er et morsomt selskap å følge. Trygg inntjening, men også krydder i utvikling.

  • Desert Control 1,7%
    Ny medlem :grin: Morsom tråd å følge, og et selskap med en beundringsverdig misjon. Hvis de i tillegg begynner å tjene penger kan det jo bli morsomt. Kjøpe mesteparten midt på 20-tallet og litt påfyll midt på 30-tallet. Snitt: 30,5.

Fond, 23,6 (Mål: 25%)

  • Holder Storebrand sine Fornybar Energi, Fremtidens byer, Global ESG og Global Value. Her har det virkelig gått unnabakke for meg siden toppen i november. Fra 13% i avkastning til - 5% per nå.

Holder meg dog til DCA har.

Avdrag på lån, 25,3% (Mål: 25%)
Har nådd målet her, opp fra 19,4 forrige post. Utfyller funksjonen sin. 25% av porteføljen står trygt, og stopper meg fra å hive alt av ledig kapital inn i akjser.

Cash 2,4%

Krypto 6,7% (Mål 10%)
Her går det unna. Tre DCA innskudd siden sist, som har økt snittet og ført til fall fra 55% avkastning på topp, til -12% atm. Så er inne i greit lærepenge-modus nå. :sweat_smile:
Fortsetter DCA på fast dato, 50/50 ETH/BTC.

Overall
Fortsatt så vidt i pluss. 0,3% avkastning etter stengetid i går :laughing: Ned fra 11,7% ved ath i november og 6,4% ved årsskiftet. Egentlig ikke så misfornøyd med å bare være ned 6% siden nyttår. Aksjedelen har hold greit stand, men fond og krypto har dratt solid ned.

Hva sier folket, skal tilgjengelig cash inn i Nano eller Telenor :joy: ? Hva sier din portefølje nå som børsene humper?

10 Likes

Har økt endel i Nekkar siden sist. Episurf har kræsjet og redusert litt i Reach Subsea. Har prøvd å ta en posisjon i Ultimovacs for tredje gang. De to første røk jeg ut på stop loss. Har litt lite cash nå, 10-15%.
image

4 Likes

Reduserte litt på tvers av hele porteføljen, spesielt i Ultimovacs (som ellers ville vært i pluss). Hittil i år er utviklingen:
Nekkar 0%
Reach Subsea +8%
Episurf -17%

Ikke uventet at biotek får svi i laber makro. OSEBX er på ca 0% i samme periode.

Redusert i Nekkar også? Har tro på bra rapport, uten særlig reaksjon.

Jeg kjøpte Nekkar en dag, solgte den neste. Fin blanding av FOMO og FUD. Har god tro framover og har lurt på å øke igjen før rapporten som jeg tror blir bra. :see_no_evil:

Feikostens dag:

Desert 40%
Bioex 20%
Ultimo 10%
Sprott 5%
Scatec 5%
Golden Ocean 5%
PCIB 5%
Cash 10%

3 Likes

Telenor 25%
Subsea 7 20%
AkerBP 18%
Nanov 15 %
Resten cash