Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

image

Da er jeg helt ute av Komplett Bank hvor jeg har helt mistet tilliten til hvordan selskapet styres. En fin lærepenge om å ikke kjøpe det billigste selskapet i sektoren. Jeg skulle valgt et ganske tilsvarende selskap som ikke hadde en track record som inneholdt store avskrivninger. (Jeg endte noen % i minus, sektoren er opp 50% i samme periode).

Jeg har økt i Nekkar som ser ut til å nærme seg en lang konsolidering. I mellomtiden så har de levert bra på Starfish og Skywalker prosjektene sine og kommet med noe som for meg var litt overraskende og veldig positivt, en joint venture med Transocean for Inteliwell, et system for å borre oljebrønner kjappere og billigere.

Jeg har økt noe i Reach Subsea etter Q3 rapporten som var veldig god. De har i ettertid også uttalt at markedet for 2022 og 2023 er i vekst og gir dem gode muligheter. De har også økt kapasiteten sin med 20%. På kvartalsrapporten så sa de også at USV-prosjektet skulle kjøres i gang i 2021 og at finansieringen mer eller mindre var i boks.

Sitter bare på hendene i Episurf, venter fortsatt på at de blir repriset slik den oppkjøpte konkurrenten som gikk for tilsvarende ca 15-20kr i Episurf. :stuck_out_tongue:

Alt i alt, så er jeg veldig fornøyd hvordan disse tre selskapene leverer og er veldig komfortabel med disse posisjonene nå.

7 Likes

Jeg har også safet opp med litt combi :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

90% sjanse for at det går bra fordi folk driver med ubegrunnet haussing, 10% sjanse for at det kommer en uventet emisjon mens man sitter inne.

Noe sånt :slight_smile:

5 Likes

No pain no gain

Hvor stor andel cash har du?

Lite cash nå. Rundt 15% av det jeg har i aksjer.

1 Like

image

Bioextrax og Elliptic Labs som har vokst seg størst i porteføljen min… begge har falt noe tilbake igjen, men har troen på lang sikt… skulle gjerne hatt mer Desert Control og Image Intelligence, men tomt for cash si…

3 Likes

5 største:

Kmc properties
Btb Reit
Alm Brand
Gigante Salmon
Qlosr Group

1 Like

90% Bioextrax.
Nb. Overraskende få norske som har denne :blush:

2 Likes

Wow du lever farlig! Ionq er sterk - men fortsatt risky!:grin:

1 Like

Alt i ELOP her, inngang rundt 4,2 i snitt. Kurs nå: 2,90 xD

Alt?

Omtrent som med meg og nekkar. Startet som ca 25%, er nå 67%

1 Like

100% av frie midler som ikke er i bolig/daglig bruk. :slight_smile:

1 Like

Til den som spurte lenger oppe her. Har økt i Alibaba på 140,2 i dag. Har snitt på 165. De vokser 22-23% og har P/E på 17. Alibaba tar en fast liten cut av alle som benytter plattformen deres, ergo er mye sikret mot inflasjon. Vokser mye mer nå enn før internasjonalt. Litt større konkurranse i Kina. De vokser 30-40% pr år Alibaba Cloud. Kina kjører et mer langsiktig løp enn USA. Se på Evergrande nå feks, Kina viser fingeren og sier «fiks opp i rotet deres selv», og største eieren selger eiendeler for å redde selskapet. Mens i US under finanskrisen, som kostet vanlige mennesker over hele verden en formue, så redder Washington både Goldman Sachs, Morgan Stanley osv. «Too big to fail» liksom. Se på gjelden i US, hele veksten etter corona skyldes ene og alene pengetrykking og skyting av statlige penger inn i markedene. Kina er på god vei til å bli verdens største økonomi, de har flere innbyggere enn Europa og USA til sammen. De leverte lavere earnings enn før pga mye høyere investeringer i teknologi og plattformen deres, noe de har varslet opptil flere ganger siste året. Finnes mye info på nettet om Alibaba men årsaken til at den har falt så mye siste året er pga overdreven frykt mot kinesiske myndigheter og alt styret med Jack Ma og Ant Group IPO som gikk i vasken (og kanskje blir realitet i 2022).

Ellers er jeg inne i Kitron, Telenor, Pareto Bank og Nordic Nano (som jeg tror vil være i en partner-deal på denne tiden neste år med Novartis eller Roche).

2 Likes

Tar inn Ultimo og Pcib idag, syns begge har fått nok juling .
Ser på Targovax og Nano som uinvesterbare for the time being, så avventer.

Reduserer noe i Contx som har fått en pen rekyl etter den uforståelige kollapsen sist uke. Beholder høy relativ eksponering i Caltx og Combi. For ulike grunner er de priset uforståelig lavt. I caltx kom forøvrig Jefferies med oppdatert kursmål netttopp (SEK 251,50). Bwlpg er mitt utbyttecase. Priset til P/NAV 0,60 som er historisk lavt.

image

9 Likes

Min portefølje er vanskelig å få oversikt over siden den er spredt på 6-7 ulike banker/nettmeglere i ulike land siden jeg har aksjer i ulike markeder.

Er det noen som har tips til et bra verktøy som ikke lekker informasjon som kan holde orden på fordelingen og verdiutvikingen i porteføljen totalt? Innser at jeg nok må legge in ticker og antall på alt manuelt, men hadde vært fint om den så oppdaterte kurs automatisk og gjerne tok med utbytte i beregningen…

Alternativet er jo å bygge noe i Excel, men da trenger jeg tips til hvordan jeg kan hente kurser og utbytte automatisk inn i Excel fra minst følgende markeder: Norge, Sverige, Finland, Tyskland, USA…

2 Likes

Her er to alternativer for å hente kursdata (vet ikke hvilke markeder dette funker for)
https://support.microsoft.com/en-us/office/get-a-stock-quote-e5af3212-e024-4d4c-bea0-623cf07fbc54

https://support.google.com/a/users/answer/9308730?hl=en

2 Likes

Jeg har ennå ikke somlet meg til å ta den i bruk, men denne skal håndtere det meste som er tilgjengelig på yahoo finance.

Scroll ned til omtrent her:

3 Likes