Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

Ja, porteføljen min er Seamless, Episurf og Next.

Her er min vaskeekte TI-saueflokk-portefølje. Har rebalansert noe fra Ultimovacs til Photocure de siste månedene. Bittelitt slått av Oslo Børs hittil i år, så man kan jo spørre seg om det er verdt det. Samtidig tror jeg denne porteføljen kan slå børsen det neste året (famous last words fra enhver investor).

8 Likes

Hvor er Cyber aksjene?:wink: Tracker du i excel?

Ja, hvor er de??? Er nok av megatrender jeg har kikket på uten å få ut fingeren. Så tror jeg min inntreden på TI har gjort at jeg sitter ganske godt fast i megatrenden “forsøk å gjøre folk friske” :slight_smile: Kan ikke eie alt, og jeg ser mye jeg kunne gjort annerledes. Tracker i Numbers, ligger noen maler der som kan bli en OK porteføljeoversikt hvis man klipper og limer litt fra to ulike maler (“grunnleggende diagrammer” og “mine aksjer”)

Min portis akkurat nå:
Skjermbilde 2021-10-15 kl. 23.51.34

Hadde Nano og Episurf som ca like store poster, men solgte halvarten av Episurf etter oppgangen på fredag. Blir ikke veldig overrasket om den drar videre mot 5kr til uka, men salg på 4,5 var målet mitt fra langt tilbake. Har veldig trua på Episurf, så faller den under 4 igjen så tar jeg nok tilbake i området 3,7-3,8.

Nanoposten er det antall som etter hvert har blitt longandelen min. Det er 5x hva jeg hadde long i Nano for ca 5 år siden. Målet med dette er i første omgang data fra pivotal fase, men forventer jo data som tilsier å sitte videre i kursoppgang drevet av nye større investorer og potensiale for oppkjøp i H2 22. Kortsiktig kan jeg godt øke for trades på Q3-resultater/innrulleringstall eller andre potensielle nyheter.

Tok noe bear denne uka. Første gang for min del, så mest for å utvide repertoaret og bli vant til det. Tror jo på en markedssmell etter hvert, men det var ikke stjernetreff foreløpig i hvert fall :slight_smile:

4 Likes

satte en større “bear”-post i 2015 da DOW Jones raste ned over 1000 på en børsdag…Big Mistake :sweat_smile:

1 Like

ULTI
PHO
COMBI
NKR
SOFT

Sortert etter andel. Portis opp ~185 prosent cirka siste året. Ny bom i Sverige (inntil videre) tok den ned under 200. Kan ikke vinne hver gang.

Edit: grov prosentglipp i farten, fortsatt fornøyd med avlastningen :sweat_smile:

14 Likes

Jeg kom akkurat opp på 1/4 av årslønn investert, etter at ett huskjøp “nullet” investert kapital og ca. ett år med litt mer strukturert tilnærming til investering. Jeg har lært mye av mange her inne, og tenkte det var på tide å vise frem resultatet:

Enkeltaksjer 40,7 % (Mål 40%)

En blanding av norske utbytteaksjer og TekInvestor-favoritter
Utbytte:

  • Telenor, 3,8 %:
    Kjøpt for utbytte. Ca. i 0 for øyeblikket, justert for utbytte.

  • Storebrand, 7,7%:
    Kjøpt med håp om solvensgrad over 178, og en tanke om å tjene på stigende renter. 12% gevinst så langt, og håper på et godt 22!

  • Orkla, 5,1%:
    Folk trenger mat. Utbyttemaskin. Så vidt i pluss, justert for utbytte.

  • Sparebank 1 SMN, 4,7%:
    Ble imponert av kundebehandling og brukeropplevelse på nett når jeg selv byttet bank. Betaler greit utbytte. Fint å tenke at deler av rentene man betaler kommer i retur :grinning_face_with_smiling_eyes: Min beste enkeltaksje med gevinst på 30%, og brorparten av utbyttet utbetales snart.

  • Yara, 5,5%:
    Jevne utbytter, og et bet på grønn ammoniak for skipsfart. Betalte ekstra utbytte i 2021. Grei avkastning medregnet utbytte, til tross for fall fra årets topp, og gasstrøbbel.

YOLO / Tek-favoritter:

  • Nordic Nanovector, 1,8%:
    Solgte alt på 27 med grei gevinst etter skuffende tall på Q2. Har nå snitt på 21, men en langt mindre posisjon. Kjenner litt på FOMO, og vurderer å kjøpe mer før tall. Men klok av skade… :laughing:

  • Starbreeze, 6%:
    Biggest loser, og blandt de største enkeltposisjonene. Fyller spenningsvakumet etter funcom. Har snittet inn gradvis siden fallet etter publishingavtalen. Har et snitt på 1,39. Bet på Payday-hype.

  • Embracer 0,9%: Lyttepost. Forøvrig solid i minus.

  • Wavefoil, 4,8%: En-siffret antall aksjer i emisjonen, mitt første selskap utenfor børs. For en ambassadør @Savepig er for det selskapet :grin:

  • Nekkar, 1,3%: En liten lyttepost, etter alt maset til @Christian :innocent: Det har vist seg før at aksjer han maser om gjør det greit, ref. kitron.

Fond 27,7% (Mål: 25%)

4 fond hos Storebrand etter størreslse:

  • Fornybar energi: Verden trenger fornybar energi, og jeg forventer at dette fondet blir en vinner igjen. Fikk heldigvis med meg mye av oppgangen her, men er rundt 0 nå, og fortsetter DCA.

  • Fremtidens byer: Samme case som over. Klimaendringer får konsekvenser, noen kan ta seg betalt for å løse de.

  • Storebrand Global ESG: Global indeks, med fokus på bærekraft. Skal vekte opp i denne så den matcher størrelsen på de to over, men avventer noe grunnet høyt prisede indekser.

  • Storebrand Global Value: Nok et utbytte-bet.

Er ca. 10% i pluss på fond.

Cash / avdrag på lån 19,4 (Mål: 25%)
Bjørnetråden har i perioder i det siste vært en svært spennende tråd å lese. Jeg har fortsatt å kjøpe, men har et mål om å holde 25 % av kapitalen “trygg”, som en slags mekanisme for å ikke bli overeksponert. Løsningen min har blitt ekstra avdrag på lån. Regner renters-rente på beløpene jeg setter inn, og tenker på disse avdragene som en “sparekonto” med 1,3 % rente ( og økende). Ikke store avkastningen her enda, men lånet har blitt mindre :grin:

Krypto 11,4% (Mål: 10%)

  • Biggest winner. Holder ca. 50/50 ETH og BTC. Har ca 50 % avkastning på ca. 9 mnd. Strategien er DCA med små månedlige beløp, og rebalansering hvis en av de to går mye. Vil nok selge noe noe ved en skikkelig blow-off rundt jul, bare for å respektere historien :sweat_smile:

Baserer ikke fremtiden min på at krypto blir det nye store, men er villig til å sette 10% av investert kapital i spill, i tilfellet det faktisk er det nye internett. Som @holmes skrev her om dagen, det kan bli penger, eller lærepenger.

Takk til alle bidragsytere på forumet!

Noen tanker om vurderingene? Forslag til forbedringer? Kjør gjerne debatt :grin:

Edit:
10,2 % avkastning på hele porteføljen i skrivende stund. Ikke vanvittig høyt, med tanke på børsåret vi har hatt. Men jeg er over målet om mer enn 8% avkastning i året, og er fornøyd med det :blush:

14 Likes

Hva tenker du om Alibaba i stående stund?

I dag steg porteføljen :ok_hand:

1 Like

Synes det er morsomt at du også har Starbreeze. :see_no_evil:

2 Likes

Gikk helt ut av Ultimovacs uken før q, men tar en inngang igjen før readout fase ll. Helt ute av elabs å har kastet alle lytteposter. Sitter igjen med:
Bioex:20%
Pcib:30%
DSRT:30%
Cash:20%

Vil bruke de 20% cash på nano dagen før q da jeg ser på nordic som en kandidat for Novartis.

2 Likes

Desert Control 40%
Ultimovacs 18%
Nano 18%
Softox 14%
Cash 10%

2 Likes

Solgte du capsol?

Ja helt ute nå. Tok gevinst på over 100% Håper å komme meg inn igjen før de går på børs.

Redusert (uten at det var planlagt) i de øvrige for å øke i ULTI til emisjonskurs. Fikk (bare) 10 % av det jeg tegnet for, så tok de øvrige 90 % og vel så det i dag. Anser anledningen som mer attraktiv enn i fjor høst.

5 Likes

60% Ulti
20% CLPT
10% Kalera
Noe cash
Solgt pcib siden sist. Og er helt ute for første gang siden 2017.

1 Like

Må ha litt mer i aksjer og/eller PM om denne skal bli symmetrisk :thinking: :peace_symbol:

3 Likes

Jeg rettet den for deg


Fred være med deg @holmes

4 Likes

Delvis veldig aktiv portefølje nå der jeg både prøver meg i flere case og blir stoppet ut, og prøver igjen osv (betyr ikke at jeg har gitt opp caset) eller tar gevinst når det går veldig mye på kort tid. Men det er også en del som er veldig langsiktig, f.eks noen episurf aksjer og seamless (SDS) har jeg hatt svært lenge (har f.eks noen IPO aksjer i SDS). Seamless, Episurf og Next har derfor en del gevinst innebygget og der tåler jeg å være langsiktig gjennom opp og nedturer, andre aksjer jeg er mer forsiktig, og jeg vil ikke sitte med alt sammen gjennom en større markedskorreksjon f.eks

Øyeblikksbilde nå

5 Likes