Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er Market Making agreement?

Kan noen forklare hvordan Market Making agreement fungerer i praksis?

16.Aug gjekk StongPoint inn i avtale med Sparebank 1 om Market Making agreement. Dette for å øke handelsvolum i aksjen og mindre avstand mellom kjøper og selger.

Dette er noe vi aksjonærer må betale for, så eg kunne tenkt meg å vite litt meir om hvordan dette virker.
Har søk på nett men finner ikkje noe info om Market Making agreement. Noen som kan hjelpe?

Avtalen mellom StrongPoint og Sparebank 1 Markets AS :
https://newsweb.oslobors.no/message/482737

1 Like

En market maker, legger f.eks 2000 aksjer til kjøp og 2000 aksjer til salg, med en viss spread, si 1kr.
Skal i teorien øke likviditeten, men spreaden er som regel så høy at få er tjent med det. Jeg er av den oppfatning at slikt er bortkastede penger.

Bortkasta penger ja, har samme oppfatning men det er kanskje fordi eg ikkje kan lese avtalen.

Er det kun passive ordrer Sparebank 1 kan legge inn?
Hva er maks beholdning Sparebank 1 kan holde? (Både i pluss og minus)

Dette vet jeg ikke svaret på.

I teorien passivt på fast spread sentrert på siste omsatt. Du ser sikker de potensielle problemene og tapene dette innebærer for marketmaker. Regner med det er der mye av kostnad for selskapet og tilhørende spread kommer fra, rett og slett for å ikke bli utnyttet (les: bent over) i markedet.

Hva gjelder Strongpoint så har ikke volumet økt, ser ikke helt verdien i market making agreementen med sparebank 1.