Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva vil Brexit ha å si i årene fremover? De store linjene

Selv er jeg ikke mest bekymret for Storbritannia isolert sett. De er en øy som uansett har vært utenfor både Schengen og Euro, og de vil være mye mer avhengig av EU enn motsatt.

Men jeg er faktisk veldig bekymret for hva dette kan ha å si for EU. Rakner hele skiten nå?

3 Likes

om ikke hele skiten rakner, så kan en dominoeffekt spre seg til utsatte økonomier som Spania, Italia og Hellas.
Spørs om ikke hele PIGS greia våkner til liv igjen…

1 Like

Jeg tror og håper på friere flyt av alt og mindre sentral manipulasjon av økonomi og varer.

1 Like

Jeg trur usikkerheten fremover vil medføre mye berg og dalbane for børsene. Hovedstrategien min vil fortsatt kjøpe meg inn i solide virksomheter som tjener penger (5-10 års horisont). Men vil ha en liten stridskasse for shortsales. Spørsmålet er om jeg klarer å plukke disse vinnerne. Er også usikker på hvilke selskaper jeg bør følge med fremover. Forslag tas imot med takk.

Kan Axa tjene på urolige tider eller blir de evt dratt ned i gjørma de også?
Jeg sitter på Axa uansett. Tror dagens kurs er ok, men ikke godt å si hva som skjer, får en liten indikasjon i morgen.

Holder til i Kongsberg, og to firmaer tilknyttet Kongsberg som jeg synes er interessante. Kitron som prises til at de ikke skal ha vekst eller økning i marginene, selv om det er guidingen for 2016. Det andre selskapet er Kongsberg Gruppen. Jeg har aksjer i Kitron og ikke i Kongsberg Gruppen.

Begge firmaene har vist seg omstillingsdyktige, og har penset over fra olje til forsvarsindustri som har stabile, lange kontrakter. Norge er et høykostland, men ikke når det kommer til høyteknologi i mine øyne.

Ser at KOG har falt mye den siste tiden, uten at jeg ser en eneste børsmelding som skulle tilsi dette fallet. Jeg vet at FMC i Kongsberg er i full nedbemanning, samtidig som en nyutdannet kompis av meg fikk jobb i KOG. Det virker mao som om KOG har blitt dratt ned av markedet, ikke pga hvordan de leverer. Må se litt nærmere på den…

3 Likes

Må huske at KOG fikk en oppsving fra Ukraina-konflikten og frykten for flere konflikter i Øst-Europa. Østblokklandene måtte oppruste raskt og KOG fikk noen fine ordre, nå virker oljeprisen å ha stabilisert seg og Russland er ikke like frempå som de en gang var.

KOG er en god langsiktig investering som jeg mener er underpriset, men har vært ventende i forhold til selskapet marine og oil&gas virksomheter. Har selv puttet penger i ATEA som har fokus på Balkan og i Norden.

Leter nå aktivt etter Britiske IT og teknologibedrifter. Satser på at pundet svekkes og at Britiske bedrifter blir underpriset i markedet. Må huske at Storbritania er verdens 5. største økonomi med sterke relasjoner mot USA.

2 Likes

Det går nok ganske så dritt med olje/gass-avdelingene, men f.eks Kitron var jo i samme situasjon for noen år tilbake, de leverer knapt til oljebransjen nå.

Er også svært usikker på hvordan maritime delen går @Christian . Prognosen for leveranser av elektronikk fra en produsent til både KOG og Western Geco har minket de siste årene.

Se for dere det lettelsesrallyet i etterkant :joy:

2 Likes

England kasta ut av EU og EM :grinning:

5 Likes

:laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing:

1 Like