Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvem bør moderere forumet? :)

Joiner Xfrox på den, så kan man inkludere whisky tråden også :stuck_out_tongue:

1 Like

@anon80503862

Tror ikke jeg egner meg som moderator. Jeg er både tilhenger av streng moderering, og syntes svært mange personer driver alt for mye haussing av egne aksjer. Vil helst ikke havne i en situasjon der jeg fjerner masse innlegg fra en debattant som skryter en aksje opp i himmelen (pho og pcib er åpenbare eksempler) samtidig som jeg tidligere har eid, og tradet, de aksjene og kanskje gjør det igjen senere.

Altså, ikke det at jeg tror jeg ville brukt det for å manipulere kursen, men man kunne jo fort fått det inntrykket hvis jeg fjernet 50 innlegg og bannet de tre mest positive personene i en aksje samtidig som jeg tre uker senere kjøpte fordi jeg mente det var god risk/reward.

8 Likes

Hadde du hatt tid og lyst, tror jeg du skulle klart de avveiningene fint :wink:

Det du trekker frem er for øvrig flere av nedsidene ved brukerstyrt moderering. Den blir sjelden / aldri spesielt integritetsikret.

Omformulert: Jeg er skeptisk til brukermoderering.

4 Likes

Jeg tenker at moderatorer ikke trenger å banne noen, de avgjørelsene kan jeg ta på min kappe. Det jeg trenger er en gruppe engasjerte medlemmer som sammen med meg kan bli enige om noen bør få en reaksjon fordi de hausser/baisser :slight_smile: I situasjoner der man tenker man er inhabil kan jeg ta avgjørelsene.

5 Likes

Jeg skjønner også godt at du blir foreslått, men veldig enig i det generelle problemet. Strengt tatt så burde kanskje en moderator forplikte seg til ikke å delta i diskusjonen i tråden overhodet. Det er veldig lite habilitet ute og går på et aksjeforum er mitt inntrykk :slight_smile:

@pdx En annen utfordring er at alle som er med her har blitt medlemmer under en forutsetning om anonymitet som kan være av betydning for mange. Dette innebærer også at man har delt sine personopplysninger under forutsetning om at det er forumeier og ikke andre som får kjennskap til opplysningene. Er ikke sikkert alle er like komfortable med å dele disse med brukere av forumet. Det vil i hvert fall være naturlig at alle moderatorer tilkjennegis med fullt navn for alle forumbrukere.

Egentlig enig med @h3nk1:

1 Like

Enig i dette. Hvis @pdx får et team også, så kan de jo rotere på å modere trådene, evt. at man ikke moderer tråder der man har egeninteresser ref. @anon80503862 innlegg :slight_smile:

4 Likes

Moderatorer vil ha svært begrenset tilgang til personopplysninger, og all aktivitet logges. IP er kanskje det mest sensitive man kan se. Enig i at man kan ha en regel om å ikke moderere i tråder der man har egeninteresse. Med mindre det er åpenbare brudd på forumreglene, som gjelder de fleste innleggene som må modereres.

2 Likes

Jeg hadde gått fullstendig Sherlock Holmes på de IP’ene jeg mistenker leder hen til gode, gamle og utestengte travere :joy: :male_detective:

5 Likes

Jeg brenner jo for at det skal finnes modererte forum om biotek hvor det er velkonstruerte argumenter som preger debatten og ikke bare svada og trolling, så sånn sett kunne jeg vært interessert.

Men måtte sett an oppdaterte forumregler om jeg kunne stå inne for de, og har seff gjort meg noen tanker om det samme som @anon80503862.

3 Likes

Men hva er alternativet til brukermoderert? Betalte folk er sannsynligvis ikke et alternativ det heller.

Så lenge det er brukere som modererer så tenker jeg det er helt ok at de ikke er navngitt og får beholde sin anonymitet.

Er faktisk bedre slik, da troll kan være skumle dyr… de er jo tross alt psykopater og kan reagere på å bli tilsnakket/bannet:
200

Utover IP må det være ett krav at brukermoderatorer heller ikke har tilgang på brukerenes personopplysninger (regner med det er lite man kan finne ut om person ved å se IP, andre forum viser jo det på hvert innlegg som standard).
Hvis du gir tilgang til brukerinfo bør du gi notis til alle om det før det trer i kraft slik at de som er veldig glad i sin anonymitet kan gjøre seg sine valg i forkant.

Ellers gleder jeg meg til å se aktive, høflige, upartiske moderatorer som innehar den samme gode tone du har hatt som enslig høvding frem til nå.

7 Likes

Heyhey, jeg er forumets trolljeger :stuck_out_tongue:

Moderatorer trenger heler ikke tilgang til IP eller personinfo. De skal jo bare reagere på oppførsel i tråder.

2 Likes

Stiller meg bak flere forslag her. @koe, @christian, @Savepig, @holmes, @hakon, @Evilfreud, @xfrox

Kjempegreier med alle de. Jeg tror man sikkert må ha moderatorer som kjenner aksjen. Slik at de som er Funcom veteraner godt kan moderere forumet selv om de har aksjer der f.eks. Jeg har tillit til at de som påtar seg å være moderator selv velger seg bort dersom de føler det blir et problem. Eller tar andre med på råd de gangene man tviler.

Haussing og baising kan være så mangt og subjektivt oppfattet. Humor og ironi også. Man må ha noen som tåler litt og klarer å skille mellom det harmløse/sjarmerende/morsomme og det manipulative og “slemme”.

4 Likes

Xfrox for Funcom og Starbreeze.

Christian for Pcib og bio.

Evil for alt annet

1 Like

Evil i nano :heart_eyes::smiling_face_with_three_hearts:

3 Likes

Stemmer på Savepig i flere av Biotek-selskapene. Forøvrig kunne jeg nevnt mange andre som burde moderere også, men det går mest på å moderere sine uttalelser :wink:

2 Likes

Tror du er inne på noe :smiley: